خدای مار پرنده .. محبوب هر دو قوم آزتک و مصریان باستان

Quetzalcoatl – رویترز – ۲۴ سپتامبر ۲۰۰۷

quetzacoatyl

هم مکزیکی ها و هم مصریان باستان که هرگز کشور ها و مناطقی با هزاران مایل دورتر از کشورشان را ندیده بودند
خدایان پر – مار را میپرستیدند  ،  آن ها اهرام مصر را ساختند و تقویم ۳۶۵ روزه را ارائه دادند که یک نوع نمایش جدید بود.  باستان شناسان مکزیکی که مدتی به عنوان بزرگترین ارائه دهندگان  باستان شناسی در جهان بودند  گنجینه هایی را  از مصر باستان به ارمغان آوردند تا برای اولین بار  در کنار تمدن بزرگ بومی مکزیک نمایش داده شود .
این نمایشگاه ، که دارای مجسمه های  پنج تن  با قدمت ۳،۰۰۰ ساله ازاهرام فرعون دوم مصر  و سنگ های حجاری شده از اهرام Chichen Itza  مکزیک است  قصد دارد تا بسیاری از شباهت ها ی دو جهان پیچیده را نشان دهد که توسط اروپایی ها در حملات ۱،۵۰۰ سال قبل فتح شده است  . تشابه های فرهنگی بسیار زیادی بین مصر باستان و مکزیک از نظر دین ، نجوم ، معماری وهنر وجود دارد .به گفته Gina Ulloa  ، سازمان دهنده نمایشگاه که تقریبا سه سال وقت خود را صرف اماده کردن ۳۵،۵۲۰ فوت (۳،۳۰۰ متر مربع) زمین برای نمایشگاه کرده است ، آنها با یکدیگر بسیار قابل تقدیر هستند .

quetzal

این نمایشگاه ، که در تعطیلات آخر هفته در شهرستان مکزیک شمالی مونتری افتتاح شد نشان می دهد چگونه تمدن مکزیک به پرستش خدایان پر- مار و Quetzalcoatl از حدود ۱،۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تا سال  ۱۵۲۱ در زمانی پرداخته اند که اسپانیا آزتک را فتح کرده است .

مصری ها از ۳،۰۰۰ سال قبل از میلاد به بعد  اغلب خدایان خود را به تصویر کشیده اند از جمله الهه فراعنه ایسیس که به گفته Ulloa در هنر و مجسمه سازی به عنوان افعی با بال و پر نمایش داده میشود . مار بال دار و افعی در کنار خدای  نشانگر دوگانگی وجود انسان میباشد ، تماس با آب وزمین ،مار ، و آسمان  پر از پرنده میباشد  . مجسمه های مصری در نمایشگاه از معابد باستانی در کنار رود نیل و از موزه ها در قاهره ، اقصر و اسکندریه به مکزیک اورده شده اند که نشان میدهند که چگونه هوروس پسر ایسیس اغلب با دست های بالدار وهمراه با افعی نمایش داده میشود. کلئوپاترا ، ملکه آخرین ملکه مصر قبل از فتح مصر توسط روم در ۳۰ سال قبل از میلاد ، خودش را به عنوان ایسیس با کلاه خودی طلایی از افعی بر سرش  دید .

شباهت غیر طبیعی

در هنر، اولین تمدن مکزیک، Olmecs، بازتابی از بهترین مجسمه های مصر است. هنرمندان  Olmec  به حکاکی مجسمه جنگجویان بزرگ جاگوار پرداخته اند که شبیه به sphinxes  های مصری در نمایش شیرها با سرهایی از خدایان و یا پادشاهان هستند. مجسمه نشسته از یک کتیبه بین سال های ۲۴۶۵ و ۲۳۲۳ قبل از میلاد نشان دهنده سنگ کاری  و توجه  یک مجسمه از  پادشاه Olmec میباشد که به موازات ان قرار گرفته است . هیچ مدرکی از ملاقات Omlec و مصری  ها وجود ندارد.
رفتار های مشابهی در مورد ساختمان اهرام مصر به عنوان مقبره هایی سلطنتی، Mayansو آزتک به دنبال مکان مقدس خدایان مصر وجود داشته است

در حالی که هیچ جایی برای اهرام مصر در نمایشگاه وجود ندارد اما بخشی از انجمن جهانی فرهنگ وجشنواره فرهنگی بین المللی میباشد که در جشنواره بارسلونا در سال ۲۰۰۴ برگزار شد. سازمان دهندگان جشنواره  می گویند این اولین بار است که بسیاری از آثار باستانی از مصر خارج شده است .. آنها عبارتند از کل سردر معابد نیل، دستبند پوشیده شده توسط رامسس دوم وتابوت های استفاده شده توسط فراعنه. همچنین مکزیک آثاری را از آزتک ها، مایاها و Olmec واز سراسر کشور گرد اوری کرده است .

منبع:    http://www.crystalinks.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *