خرافه یا واقعیت؟ آیا روغن نارگیل واقعاً شفابخش است؟

ای مردم، درمان معجزه‌آسایی در کار نیست. نارگیل‌ها برای هزاران سال غذای با ارزشی در مناطق استوایی بوده است، در گذشته از گوشت و شیر نارگیل، از طریق جوشاندن گوشت نارگیل در آب گرم، استفاده می‌کردند و لذت هم می‌بردند. روغن نارگیل جامد، «اگرچه نوعی چربی است نه روغن»، مورد توجه افراد مشهور، وبلاگ‌نویسان و علاقه‌مندان به طب‌های سنتی و درمان‌های تلقینی است. همچنین ادعاهایی حاکی از ارزش پزشکی بالایی از نارگیل‌ها در اینترنت پیچیده است، اما در تحقیقات پزشکی جایگاه آن‌ها چگونه است؟

خرافه‌ی اول: کمک به کاهش وزن

هیچ تحقیقی که نشان‌دهنده‌ی تاثیر روغن نارگیل بر کاهش وزن باشد، پیدا نشده است؛ اما ین ادعای غیرعلمی در صدها سایت اینترنتی آمده است که توانایی خاصی درکمک به خلاص شدن از شر چربی‌های بدن دارد. این ادعا به این دلیل است که آن‌را هم ردیف با داروهای آزمایشگاهی نیمه‌ترکیبی با نام روغن «MCT» می‌دانند.
برخلاف روغن‌های خوراکی دیگر، روغن  MCTقابل حل در آب است و در اصل برای استفاده در لوله‌های تغذیه یا برای افراد دچار سوءتغذیه طراحی شده است؛ زیرا آن‌ها کمتر از افراد معمولی دارای آنزیم‌های طبیعی که چربی را می‌شکنند، هستند.
برخلاف اکثر چربی‌ها که در رگ‌های خونی جذب می‌شوند، روغن MCT مستقیماً در کبد جذب می‌شود. به این معنا که می‌توان از آن سریع‌تر از روغن‌های دیگر برای تقویت بدن استفاده کرد. شواهدی نیز وجود دارد که روغن MCT به کاهش وزن می‌انجامد، اگرچه غلظت مورد نیاز باید مشخص باشد و اثرات جانبی آن می‌تواند شامل تهوع، گرفتگی معده و اسهال باشد.
برخی از این سایت‌های اینترنتی فرض می‌کنند اثرات روغنMCT  همانند روغن نارگیل است که این فرض نیز اشتباه است. دو محصول یکسان نیستند و شما نمی‌توانید نتایج یافته‌های یکی را به دیگری انتقال دهید.
MCT از دو اسید چرب با نام اسیدهای «CAPRYLIC» و «CAPRIC» تشکیل شده است. روغن نارگیل مقادیر کمی از این اسیدها را دارد، اما اسید چرب غالب آن اسید «lauric» است. اسید لوریک در کبد هضم نمی‌شود، ولی مانند اسیدهای چرب در روغن‌های دیگر در بدن هضم و متابولیزه می‌شود.
اگرچه خوردن مقداری از گوشت نارگیل که منبع خوبی از فیبر است در حالت کلی به کم شدن اشتهای شما کمک کند و از این رو می‌تواند مفید باشد. اگرچه مطالعه‌ای جدید درباره‌ی روغن‌های گوناگون که شامل روغن نارگیل هم می‌شود، اثر مثبتی از روغن نارگیل بر روی گرسنگی، کم‌اشتهایی، رضایت یا تفکرات رایج در مورد این روغن را پیدا نکرده است.

خرافه‌ی دوم: کاهش خطر بیماری‌های قلبی

تحقیقات نشان می‌دهد تاثیرات منفی روغن نارگیل بر افزایش کلسترول LDL که خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد، بیشتر از ذرت یا مخلوط روغن‌های سویا و کنجد است، اگرچه اندکی بهتر از کره است. شواهد عمومی زیادی از تحقیقات روی افرادی که با سبک‌های زندگی سنتی می‌زیستند و به‌عنوان منبع اصلی روغن خود از نارگیل استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد که آن‌ها کمتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.
این ادعاها شامل بررسی‌های دهه‌ی ۱۹۶۰ از جزیره‌نشینان فقیر اقیانوس آرام است که رژیم غذایی آن‌ها عمدتاً شامل ماهی، هشت‌پا، نان فو، موز و نارگیل بود. همچنین ساکنان بسیار لاغر جزیره‌ی کوچکی از پاپوآ گینه‌ی‌نو، به‌نام «Kitava» با رژیم غذایی سنتی خود شامل سیب‌زمینی هندی، سیب‌زمینی شیرین، موز و دیگر میوه‌های استوایی، ماهی و نارگیل می‌شود. رژیم غذایی آن‌ها فقط چربی کمتری ندارد، بلکه الکل، نمک، شکر، لبنیات یا غذاهای فرآورده شده‌ی کمتری نیز دارد.
در تقابل با این رژیم‌های غذایی محدود در گذشته، نارگیل قادر به حفاظت در مقابل تغییرات اساسی در رژیم غذایی و فعالیت‌ها نبوده است. برای مثال در ساموا مصرف نارگیل تغییر نکرده است، اما کل رژیم روزانه در سال ۲۰۰۷، حدود۹۰۰ کالری بیشتر از دهه‌ی ۱۹۶۰ بود. جزیره‌نشینان اقیانوس آرام اکنون از جداول جهانی چاقی هم فراتر رفته‌اند، درصد بیماری‌های قلبی زیاد است و دیابت نوع ۲، سه برابر بیشتر از استرالیا است، همه‌ی این‌ها هم‌زمان با استفاده از نارگیل اتفاق افتاده‌اند.
بررسی جدیدی از ۲۱ تحقیق و بررسی‌های بیشتر نشان داده‌اند، روغن نارگیل نمی‌تواند ارتباطی با کاهش کلسترول خون یا حفاظت علیه بیماری‌های قلبی داشته باشد.

خرافه‌ی سوم: از بین بردن باکتری‌ها و ویروس‌ها

برخی از سایت‌های اینترنتی ادعا می‌کنند که روغن نارگیل به‌خاطر محتوای مونولارین خود که ترکیبی که از اسید لوریک است، می‌تواند ویروس، قارچ و باکتری‌ها را بکُشد. مطالعه‌ روی موش‌ها نشان می‌دهد مونولارین می‌تواند حفاظت در برابر باکتری «Staphylococcus aureus» که عامل ایجاد برخی از عفونت‌ها است را فراهم آورد، اما محققانی که این مطالعه را انجام دادند، چنین تاثیری را نه با روغن نارگیل بکر و نه تصفیه‌شده نیافتند.
در انواع خاص عفونت، احتمال مفید بودن مونولارین وجود دارد، اما هیچ سندی از اینکه بدن می‌تواند از روغن نارگیل مونولارین بسازد، وجود ندارد و اگر بخواهیم از روی این مورد، ادعاهایی درباره‌ی روغن نارگیل داشته باشیم، خود و اطرافیان‌مان را فریب داده‌ایم.
در عوض، نوع مصنوعی از مونولارین با نام «glycerol monolaurate» در روغن نارگیل یافت شده است که به علت خاصیت امولوسیونی و ویژگی‌های مرطوب‌کنندگی در لوازم آرایشی، شوینده‌ها و صابون‌ها، شهرت پیدا کرده است. این ویژگی‌های روغن نارگیل می‌تواند فواید آن‌را به‌عنوان مرطوب‌کننده‌ی پوست یا پاک‌کننده آرایش، تضمین کند.

خرافه‌ی چهارم: ترمیم‌کننده‌ی مو

چندین مقاله‌ی منتشر شده در مجله‌ی  Cosmetic Scienceادعا کرده‌اند که مالیدن روغن نارگیل به مو تاثیر بیشتری نسبت به روغن‌های معدنی دارد. این امر می‌تواند مفید باشد و بعید است روغن نارگیلی که روی موها ماساژ داده می‌شود، اثرات مضری روی سلامتی انسان داشته باشد. بنابراین اگر از بوی نارگیل خوش‌تان می‌آید، ارزش این‌را دارد که برای این علت از آن استفاده کنید.

خرافه‌ی پنجم: سفید کردن دندان‌ها

این ادعا یکی دیگر از تفسیرهای نادرست از این موضوع است که روغن نارگیل می‌تواند موجودات زنده‌ی مضر را بکشد. عمل گرداندن روغن در دهان به‌مدت ۱۰ تا ۳۰ دقیقه که از قوانین مذهبی «Ayurvedic» در هند نشأت می‌گیرد و گفته شده سموم را از بین می‌برد. اگر این عمل باعث احساس ناخوشی یا سر درد در شما شد، به این معنا است که شما درحال بیرون دادن سموم هستید. هیچ شواهد علمی برای اثبات این عمل وجود ندارد و نباید جایگزین مراقبت‌های دندانی مناسب، مانند مسواک زدن شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *