خشکی هوا هم مانند خشکی خاک برای گیاهان مخرب است

خشکی هوا

این روزها استرس زیادی به گیاهان و درختان وارد می‌شود: آلودگی هوا، از بین بردن جنگل‌ها، خشکسالی، سیلاب و ..اما آنچه به تازگی توجه دانشمندان گیاه شناس را به خود جلب کرده‌است، خطر دیگری است که درختان را تهدید می‌کند: خشکی هوا.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نبود رطوبت در هوا حتی می‌تواند از خشکی خاک هم برای درختان مخرب‌تر باشد.

در پژوهشی که به تازگی در نشریه علمی معتبر نیچر منتشر شده است، گیاه‌شناسان دانشگاه ایندیانای آمریکا نشان داده‌اند که خشکی هوا بیش از خشکی خاک بر درختان و سلامت محصولات آنان تاثیر دارد. در این تحقیق دانشمندان مدل‌هایی از هوای گرم و خشک شبیه به آنچه درختان در خشکسالی تجربه می‌کنند را بازسازی کردند.

نویسنده ارشد این تحقیق کیمبرلی نویک از دانشکده محیط زیست دانشگاه ایندیانا می‌گوید: «تردیدهای زیادی در زمینه توانایی ما برای پیش‌بینی الگوهای آینده جذب کربن توسط گیاهان وجود دارد.» به عقیده نویک، بسیاری از این تردیدها ناشی از عدم شناخت ما از واکنش اکوسیستم در برابر خشکسالی است. وی می‌گوید: «کار ما نشان می‌دهد که چگونگی مشخص کردن واکنش گیاهان به تغییرات در رطوبت جوی می‌تواند یکی از راه‌های کاهش این عدم قطعیت باشد.»

به گزارش نیچر ورلد نیوز، این تحقیق نشان می‌دهد که چگونه هنگام خشکسالی خاک خشک، ناتوان از رساندن رطوبت لازم به گیاه است. در همین حال هوای خشک یا به طور تقریبی کم رطوبت، آب گیاه را به خودش جذب می‌کند. گیاهان به طور طبیعی دارای یک سیستم دفاعی هستند که در برابر جذب رطوبت توسط هوا مقاومت می‌کنند. منافذ کوچکی که در برگ‌ها و تنه درختان وجود دارد می‌توانند در هنگام خشکسالی بسته شوند تا جلوی خارج شدن رطوبت از گیاه را بگیرند. اما بسته شدن این منافذ، همزمان باعث می‌شود که گیاه دی‌اکسیدکربن کمتری از هوا جذب کند. جذب دی اکسید کربن و خروج اکسیژن یکی از نقش‌های اساسی گیاهان در حفظ محیط زیست است.

توانایی پیش‌بینی کردن درست تغییرات جوی می‌تواند منجر به اقدامات لازم برای حفظ درختان شود. این تحقیق نشان می‌دهد که فقط ذخیره آب برای زمین‌ها در زمان خشکسالی برای بقای گیاهان کافی نیست و باید تدبیرات تازه‌ای اندیشیده شود به خصوص که گرمای کره زمین رو به افزایش است و خشکسالی‌های طولانی در نقاط مختلف کره زمین فراگیرتر شده‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *