خلاصه کتاب قدرت عادت + ۲۳ نکته کتاب قدرت عادت

کتاب قدرت عادت

کتاب قدرت عادت

مهمترین نکته کتاب قدرت عادت چیست؟ آیا تا به حال به این موضوع دقت کرده‌اید که بیش از نیمی رفتارها کارهای روزمره ما انسان‌ها، از روی عادت است؟ چرا ترک عادت دشوار و سخت است؟ آیا ترک عاداتی که از کودکی همراه ما بوده‌اند، امکان پذیر است؟ نکات مهم کتاب قدرت عادت کدامند؟

در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی این سوالات را به همراه خلاصه کتاب قدرت عادت با هم بررسی کنیم.

نویسنده کتاب قدرت عادت

کتاب قدرت عادت (The power of habit) نوشته چارلز دوهیگ در زمینه رشد شخصیت انسان و ارزش کسب و کار او است. چارلز دوهیگ در سال ۱۹۷۴ در آمریکا متولد شد. وی فارغ التحصیل رشته تاریخ از دانشگاه ییل بوده ولی بعدها با تغییر علایق شخصی و هم چنین حوزه فعالیت کاری، به مدرسه کسب و کار هاروارد رفته و در رشته MBA فارغ التحصیل شد.

وی نویسندگی را با نشریه لس آنجلس تایمز شروع کرد و سپس از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ به عنوان یکی از گزارشگران نشریه مشهور و پر طرفدار نیویورک تایمز به فعالیت خود ادامه داد. چارلز دوهیگ هم اکنون یکی از مشهورترین و پر طرفدارترین نویسنده‌های آمریکا و جهان است.

نکته کتاب قدرت عادت

چارلز دوهیگ چندین سال متوالی به عنوان گزارشگر جنگ عراق فعالیت می‌کرد. او در این سال‌ها با فرمانده‌ای آمریکایی آشنا شد که با کشف و تحلیل رفتار و عادات مردم عراق سعی داشته تا به یک الگوی خاص برسد و به وسیله آن بتواند از شورش‌ها و جنگ‌های خیابانی جلوگیری کند. این موضوع باعث شد تا ایده اصلی کتاب “قدرت عادت” به ذهن این نویسنده (چارلز دوهیگ) خطور کند.

کتاب “قدرت عادت” یکی از تاثیرگذارترین کتاب‎های جهان، از سوی دانشگاه هاروارد انتخاب شده و جوایز زیادی را برای نویسنده خود، به همراه داشته است. هم چنین کتاب قدرت عادت جزو ده کتاب برتر سایت مشهور آمازون و هم چنین در دسته سه کتاب برتر در حوزه موفقیت و رشد فردی در سال ۲۰۱۲ به‎ حساب می‌آید.

انسان زود عادت می‌کند

یک نکته کتاب قدرت عادت در خلاصه کتاب قدرت عادت این است که، وقتی انسان به طور مداوم کاری را تکرار می‌کند، آن روتین تبدیل به یک عادت برای وی خواهد شد. وقتی مغز چندین بار دستور انجام کاری را به صورت تکراری می‌دهد، برای انجام راه و روش جدیدی در رابطه با همان کار دیگر تلاش نمی‌کند؛ چون مغز ما انسان‌ها، همواره سعی می‌کند تا روش‌هایی را پیدا کند که در تلاش کردن صرفه جویی کند.

بررسی دقیق خلاصه کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید اثر ناپلئون هیل

می‌دانیم که عادت‌ها بدون اجازه انسان و بدون این که او بفهمد ظاهر شده و نمود پیدا می‌کنند. اولین نکته کتاب قدرت عادت این است که، برای شکل گیری عادت یک چرخه سه مرحله‌ای در مغز ما طی می‌شود.

مرحله ۱، مرحله نشانه. در مغز یک نشانه یا محرکی به وجود خواهد آمد که مغز به شما دستور می‌دهد تا کار را به صورت اتوماتیک انجام دهید.

مرحله ۲ ،مرحله روال. مغز به دلایل احساسی یا روحی و عاطفی عادت می‌کند تا کار را انجام دهد یا به اصطلاح روتین به وجود خواهد آمد.

مرحله ۳، مرحله پاداش. در مرحله آخر یک پاداش وجود دارد تا به شما بفهماند آیا این حلقه سه مرحله‌ی که به وجود آمده است، برای آینده ارزش یادآوری دارد یا خیر.

این چرخه و سپس عادت‌های جدید به مرور زمان و کم کم نمایان می‌شوند و انسان نمی‌تواند از وجود آن‌ها آگاه شود. این خلاصه کتاب قدرت عادت از شکل گیری عادت، یک نکته کتاب قدرت عادت اثر چارلز دوهیگ است.

در قسمت دیگری از این کتاب، چارلز دوهیگ می‌نویسد:

وقتی این چرخه سه مرحله‌ای نمایان می‌شود، دیگر مغز به طور کامل دست از دستور دادن و پردازش تصمیم گیری‌ها می‌کشد و قدرت خود را صرف انجام کارهای دیگری می‌کند. بنابراین فقط اگر بخواهید به طور آگاهانه و عمدا با یک عادت خوب و یا بد مخالفت و مقابله کنید و آن را از بین ببرید، چرخه را به طور خودکار در مغز خود فعال کرده و ذهن آن را اتوماتیک طی می‌کند.

یک نکته کتاب قدرت عادت این است که، همه عادات ما، چه خوب و چه بد، در مغز ما کد گذاری شده‌اند و هر چقدر هم که تلاش کنیم نمی‌توانیم واقعا آن‌ها را به طور کامل از بین ببریم. در اصل عادت‌های بد انسان همواره در گوشه‌ای از مغز او باقی می‌مانند تا با نمایان شده نشانه‌هایی از پاداش مناسب (مرحله سوم) خود را بروز دهند و چرخه نمایان شدن خود را شروع کنند.

عادات ؛ تاثیر گذار در زندگی ما

در خلاصه کتاب قدرت عادت می‌خوانیم که، ساده‌ترین دسته بندی برای عادت‌های رفتاری را می‌توان این گونه مشخص کرد؛ عادت‌های خوب یعنی عادات سازنده و مثبت و عادت‌های بد یعنی عادات مخرب و منفی.

از مهمترین نکات کتاب قدرت عادت این است که، انسان‌ها در طول زندگی به محض این که می‌فهمند تا عادت بدی دارند، سعی بر این دارند که آن را کنار گذاشته و آن عادت را به طور کامل ترک کنند و در مقابل عادت‌های خوب و سازنده و مثبت خود را توسعه داده و آن‎‌ها را گسترش دهند.

مثلا اغلب افراد سعی دارند عادت به استعمال سیگار و مواد مخدر یا مصرف مشروبات الکلی خود را ترک کنند. چون می‌دانند این عادت یکی از عادت‌های مخرب است و زندگی آن‌ها را تحت الشعاع قرار می‌دهد. باید به این نکته توجه کرد که مصرف مشروبات الکلی یا استعمال سیگار و مواد مخدر جزو عادت‌های بدی هستند که نمایان و آشکارند.

ولی همه عادات بد به همین سادگی قابل تشخیص نیستند. برخی از عادات منفی، در قالب یک رفتار معمولی، به طور آهسته آثار منفی و مخرب خود را در زندگی نمایان می‌سازند. البته برخی از عادات نیز هستند که در آن‌ها آثار منفی و مثبت با هم دیگر ترکیب شده و قضاوت درباره آن‌ها و تفکیک آثار منفی و مثبت در آن‌ها و دسته بندی این عادت‌ها به عنوان عادت خوب و یا بد کار آسانی نیست.

عادات مختلف، سنگ بنای زندگی

یک نکته از کتاب قدرت عادت این است که برخی از عادت‌های انسان بیشتر از بقیه عادت‌ها در زندگی شخصی یا زندگی کاری وی تاثیر می‌گذارند. در واقع این عادات سنگ بنای زندگی او هستند و روی همه چیز زندگی او مثل نحوه درست زندگی کردن، نحوه خوردن، نحوه گشتن، نحوه کار کردن، نحوه خرج کردن پول و … و هم چنین ارتباطات او با دیگران تاثیر گذارند.

شخص باید عاداتی را که بیشتر از بقیه اهمیت دارند و با تغییر آن‌ها بقیه روتین‌ها و الگوهای دیگر زندگی نیز تغییر می‌کند را شناسایی کرده و سعی بر این داشته باشد تا آن‌ها را کنترل کند. به عنوان مثال ورزش کردن یکی از عادت‌های مثبتی است روی زندگی، تناسب اندام و سلامت جسمی و روحی، تغذیه، خواب و … نیز تاثیر گذار خواهد بود.

قانون طلایی تغییر عادت ، مهمترین نکته کتاب تغییر عادت

مانند تعریفی که برای پایستگی انرژی داریم، در خلاصه کتاب قدرت عادت آمده است که، عادت را نمی توان از بین برد و به طور کامل ترک کرد و فقط باید آن را با عادت دیگری (مثبت یا منفی) تعویض کرد. اغلب عادت‌ها در برابر قانون طلایی زیر منعطف هستند:

“برای تغییر عادت باید نشانه قدیمی (یعنی مرحله ۱) را حفظ کرده، همان پاداش قدیمی (یعنی مرحله ۳) را دریافت کنید اما روال جدیدی (یعنی مرحله ۲) پیدا کنید”.

اما طبق نوشته چارلز دوهیگ این قانون به تنهایی اثر بخش نیست و یک عادت فقط زمانی که باور کنیم تغییر دادن آن ممکن خواهد بود تغییر می‌کند. اگر فکر می‌کنید که باور و ی ایمان در شما کم است، به سادگی می‌توانید با عضویت در گروه هایی که قصد دارند عادت مورد نظر را ترک کنند، می‌توانید میزان موفقیت خود در تعهد به ترک آن را زیادتر کنید.

چگونه می‌توانیم عادت‌ های خود را تغییر کنیم؟

طبق اولین نکته کتاب قدرت عادت، همه عادات از چرخه سه مرحله‌ای :

۱) نشانه، ۲) روال و ۳) پاداش تبعیت می‌کنند. برای درک و شناسایی هر عادت در ابتدا نیاز است طی چهار مرحله عناصر چرخه سه مرحله‌ای مذکور را شناسایی و عنصر روال آن را تغییر دهید تا بتوانید عادت‌های منفی خود را با عادت‌های مثبت تعویض کنید.

این ۴ مرحله به ترتیب عبارتند از:

 

شناسایی کردن عنصر روال
تست پاداش جدید
جدا سازی نشانه‌ها
ریختن طرح جدید

مرحله یک : شناسایی کردن عنصر روال

در همه عادت‌ها، روال کار یا همان رفتاری که قصد دارید آن را تغییر دهید، روشن‌ترین و واضح‌ترین عنصر چرخه است.

فرض کنید شما هر روز بعد از کار عادت دارید تا برای خوردن قهوه به یک کافی شاپ بروید. روال کار این عادت شما شامل، اتمام کار، خارج شدن از محل کار، رفتن به کافی شاپ مد نظر و سفارش خرید قهوه است. اما عنصر نشانه‌ی این چرخه عادت چیست؟ خستگی؟ احساس کسالت؟ نیاز پیدا کردن به استراحت؟ نیاز به قهوه؟ و …

نشانه پاداش در این چرخه عادت چیست؟ خوردن قهوه؟ اتمام یک روز کاری؟ تعویض منظره؟ و …

مرحله دو : تست کردن پاداش‌ های مختلف و جدید

ساده‌ترین کار برای تشخیص دادن این که در چرخه سه مرحله‌ای ایجاد عادت، واقعا به چه چیزی تمایل دارید این است که آن را با پاداش‌های مختلف و جدید تست کنید.

این مرحله ممکن است مدت زمان زیادی مثل روزها، هفته ها یا حتی بیشتر طول بکشد. نباید به هیچ عنوان دلسرد یا نا امید شوید.

هنگامی که احساس کردید برای شروع روال جدید عادت خود اشتیاق و شوق دارید آن را به نحوی تنظیم کنید که هربار پاداش متفاوتی داشته باشد، مثلا روز اول به جای خریدن قهوه کمی در اطراف محل کار خود قدم بزنید، روز دوم یک عدد میوه بخورید، روز بعد یک به جای سفارش قهوه، یک کوکی سفارش دهید و …

این که چه پاداشی را به عنوان پاداش اصلی روال جدید عادت خود انتخاب کنید اهمیت چندانی ندارد بلکه تنها چیزی که اهمیت دارد این موضوع است که با امتحان پاداش‌های مختلف معلوم شود کدام اشتیاق شما را به سمت روال جدید هل می دهد، این محله در ایجاد یک عادت جدید ضروری است.

مرحله سه : جدا سازی نشانه‌ ها

تشخیص دادن نشانه محرک یک عادت به دلیل اطلاعات زیادی که طلب می‌کند بسیار کار سختی است، مثلا شما عادت کرده‌اید در چه ساعتی صبحانه بخورید، نشانه این چرخه چیست؟ گرسنگ بودن بعد از بیداری؟ ساعت ۷ صبح؟ بودن در کنار خانواده؟ یا …

یکی از نکات مهم کتاب قدرت عادت این است که همه نشانه‌های عادات مختلف تقریبا در یکی از ردیف‌های دسته‌ بندی زیر قرار می‌گیرند:

زمان
مکان
اطرافیان یا خانواده
حالت‌های احساسی و عاطفی
وضعیت قبلی عادت

مرحله چهار : ریختن طرح جدید

بعد از درک کامل چرخه عادت و سپری کردن سه مرحله قبل، حالا زمان تغییر آن عادت فرا می رسد. طبق فرمول عادت که در ابتدا گفتیم، زمانی که نشانه‌ای از یک عادت را می‌بینید، روال را طی خواهید کرد و پاداش را دریافت می کنید. برای این که بتوانید عادت را تغییر دهید باید تصمیم به تغییر عناصر چرخه بگیرید و با تغییر این چرخه را در هم بشکنید.

که این موضوع به ریختن یک طرح و برنامه جدید نیاز دارد. آن چه در این مطلب سعی بر ارائه آن داشتیم نکات مهم کتاب قدرت عادت و خلاصه کتاب قدرت عادت بوده است. مهمترین جمله و نکته کتاب قدرت عادت را می‌توان این جمله دانست:

“اگر نحوه کار عادت ها را درک کنیم می توانیم آن ها را تغییر دهیم. تغییر هر عادت نیاز به عزم و اراده دارد. کلید پیروزی خلق روال های مناسب است. حقیقت این است که مغز را می توان دوباره برنامه ریزی کرد، فقط باید در مورد آن فکر کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *