دارک وب یا وب عمیق چیست؟

اگر فکر می کنید با موتورهای جستجویی مانند Google و Bing می توانید کل وب را کاوش کنید سخت در اشتباهید. به معنای واقعی کلمه موتورهای جستجو تنها کمک می کنند پوسته وب را کمی خراش دهید. پایین پوسته خارجی وب – پوسته خارجی همینجاست که در حال حاضر این مقاله را می خوانید – لایه هایی دیگری وجود دارد که نمی توانید به سادگی به آنها دسترسی پیدا کنید. اما با کمی علم درباره این فضا می توانید به لایه های عمیق وب سفر کنید و گنج هایی را کشف کنید ( و شاید کمی بیشتر از گنج! ). در ادامه می خواهم یک راهنمای ساده و کوتاه درباره دارک وب و اینکه وقتی به آن نفوذ کردید چه چیزهایی پیدا می کنید را در اختیارتان قرار دهم.

دارک وب چیست؟

اساسا وب سه لایه دارد: surface web ( وب سطحی )، deep web ( وب عمیق ) و dark web ( وب تاریک ).

وب سطحی در واقع شامل هرآنچه است که به صورت عمومی در دسترس است و یا با تایپ کردن در موتور های جستجو یا به صورت URL در مرورگر می توانید آنها را پیدا کنید. وب عمیق یا deep web با عنوان وب نامرئی نیز شناخته می شود و شامل تمام محتواهایی در وب می شود که توسط موتور های استاندارد ایندکس نشده اند، مانند کاربران ایمیل، وب سایت های بانکی آنلاین و یا صفحاتی که برای کراولرها ( برنامه هایی که به صورت سیستماتیک وب را می گردند تا ایندکسی از اطلاعات درست کنند ) غیر قابل دسترس است. برخی از این پیج ها در صورتی که لینکشان را داشته باشید همچنان قابل دسترس هستند اما برخی نیز به لاگین کردن نیاز دارند. بر اساس تخمین کارشناسان، وب عمیق ۵۰۰ مرتبه بزرگتر از وب سطحی است.

با این حال وب تاریک یا dark web جانوری کاملا متفاوت است. شکاف کوچکی است در وب که تنها به روی برخی نرم افزار های تخصصی مانند مرورگر Tor باز است. با این حال عبارت دارک وب معمولا برای اشاره به دارک نت استفاده می شود، شبکه های پوشش داده شده که برای ارتباطات ناشناس استفاده می شود و مبدا و مقصد ترافیک اینترنتی را نامعلوم می کند.

چه کسانی از دارک وب استفاده می کنند؟

مشخصه اصلی دارک وب ناشناس بودن است که همین موجب جذاب بودنش برای بسیاری شده است. مانند بسیاری از ابزارهای خلاقانه، دارک وب نیز ابزاری است برای انجام فعالیت های مرموز و غیر قانونی، مانند پو*نوگرافی کودکان و فروش مواد مخدر، اسلحه و شماره های کارت های اعتباری دزدیده شده.

یکی از معروف ترین موردهای دارک وب، سایتی به نام Silk Road است اولین بازار سیاه مدرن آنلاین مه در دارک وب ساخته شد. این وب سایت در سال ۲۰۱۳ بسته شد و موسس آن نیز برای تمام عمر به زندان محکوم شد. طبیعی است که چندین سایت مشابه Silk Road در سال های اخیر شروع به کار کرده اند. همین چندی پیش بود که یکی دیگر از این فروشگاه ها به نام AlphaBay که روزانه ۶۰۰٫۰۰۰ تا ۸۰۰٫۰۰۰ دلار درآمد داشت توسط قانون بسته شد.

با این حال دارک وب برای بسیاری از فعالیت های قانونی ( البته بعضی از آنها بنا به دیدگاه شما می تواند قانونی یا غیر قانونی باشد ) نیز استفاده می شود. ادوارد اسنودن افشاگر معروف که برنامه جاسوسی دولت آمریکا از مردم را برملا کرد از دارک وب برای ارسال اطلاعات به خبرگزاری ها و رسانه ها استفاده کرد.

خبرنگاران و فعالان سیاسی نیز برای در امان ماندن از دولت های مستبد یا افراد دیگری که می خواهند به آنها ضربه بزنند از دارک وب استفاده می کنند.

در کشورهایی که دولت دسترسی به برخی وب سایت ها و شبکه های اجتماعی را محدود کرده است ابزار دارک وب به کاربران اجازه می دهد از محدودیت ها عبور کنند.

چگونه به دارک وب دسترسی پیدا کنیم؟

معروف ترین ابزار برای دسترسی به دارک وب مرورگر Tor است. با Tor می توانید به وب سایت هایی دسترسی پیدا کنید که آدرسشان به .onion extension. ختم می شود. اینها وب سایت هایی هستند که منحصرا در دارک وب می توان به آنها دسترسی پیدا کرد و با مرورگرهای عادی نمی توانید بازشان کنید.

Tor شما را قادر می سازد به تمام سطوح دیگر و وب سایت های دارک وب دسترسی پیدا کنید و همچنین کاری می کند کاملا ناشناس بمانید چون ترافیک اینترنت شما را مختل می کند و به روی چندین کامپیوتر دیگر می فرستد.

با این حال چند چیز هست که باید درباره Tor بدانید:

  • تجربه وب گردی با Tor نسبت به دیگر مرورگرها بسیار کندتر است و دلیلش هم فرآیند پنهان سازی است.
  • برخی وب سایت ها ترافیک ارسالی از مرورگر Tor را مسدود می کنند.
  • در حالی که Tor شما را از استراق سمع و نظارت در امان نگه می دارد اما نمی تواند از وب سایت هایی که محتوای مخرب دارند در امان نگهتان دارد.

با به خاطر سپردن این ملاحظات از چرخیدن در دارک وب لذت ببرید و البته خود را به دردسر نیندازید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *