دانشمندان حالا می‌توانند مغز را بیرون از بدن زنده نگه دارند

تیمی از دانشمندان اخیرا موفق شده‌اند تا در یک پژوهش متفاوت و عجیب که صدها خوک در آن سوژه اصلی آزمایش بوده‌اند، موفق به زنده نگه داشتن مغز حیوان تا ۳۶ ساعت پس از بریدن سر آن باشند. نِناد سِستان، سرپرست تیم پژوهشگران از دانشگاه Yale جزئیات کار خود را ماه گذشته در انستیتو ملی سلامت آمریکا افشا کرد تا نگرانی‌های اخلاقی پیرامون این موضوع جدید به بحث گذاشته شود. به طور خلاصه، آن‌ها موفق شده‌اند سر خوک را از بدنش جدا کرده و مغز را در حالی که هیچ اتصالی به بدن ندارد احیا کنند. دانشمندان سپس از طریق پروسه پیچیده و حساسی مغز را به سیستم جریان بسته‌ای به نام BrainEX متصل کرده‌اند که جریان خون مصنوعی غنی از اکسیژن را به نواحی مورد نظر مغز می‌رساند تا حیات خود را حفظ کند.

هدف نهایی پژوهشگران از این اقدام «ساختن اطلسی کامل از اتصالات بین سلول‌های مغز انسان» اعلام شده؛ مسئولیتی بسیار خطیر و بزرگ که تاکنون بشر قادر به انجام آن نبوده. با زنده نگه داشتن مغز خوک‌ها، آن‌ها قادر هستند تا دقیق‌تر به مطالعات خود بپردازند. نفس این پژوهش بسیار ارزش‌مند بوده و می‌تواند درک ما از مفاهیم بسیاری نظیر مرگ، هوشیاری، روح و انسان بودن را تغییر بدهد.

این مغز که به بدن اتصالی ندارد، آیا قدرت تفکر هم دارد؟ تیم دانشگاه Yale برای جلوگیری از ورم کردن طی فرآیند زنده نگه داشتن مغز، مواد شیمیایی وارد آن می‌کنند که ممکن است جلوی هوشیاری مغز را بگیرد. سستان نیز در این مورد می‌گوید: «مغز حیوان از هیچ چیز آگاه نیست. من از این موضوع بسیار مطمئن‌ام.» پژوهشگران البته در رابطه با موقعیت‌های اخلاقی ایجاد شده نیز نگرانی‌هایی دارند. پیش از آنکه چنین عملی بخواهد روی انسان‌ها صورت بگیرد، باید مواضع بسیاری مشخص شود. سرجیو کاناورو، دانشمند پر سر و صدای سال‌های اخیر که چند سالی است به خاطر ادعای پیوند سر انسان نام خود را مطرح کرده پس از شنیدن این خبر احتمالا با قدرت بیشتری به جنجال‌های رسانه‌ای خود ادامه خواهد داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *