دانشمندان در آستانه کشف داروهای درمان ایدز

گروهی از دانشمندان دانمارکی معتقدند که در چند ماه آینده داروهای موثری برای درمان بیماری ایدز و مبتلایان به ویروس اچ‌آی‌وی خواهند یافت که هم بهای آنها نسبتا پایین خواهد بود و هم به سادگی می‌توان تولید و توزیع‌شان کرد.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، آنها در حال انجام تجویز آزمایشی این دارو‌ها هستند که روش تاثیرگذاری آن جدا کردن ویروس اچ‌آی‌وی از دی‌ان‌ای انسان و سپس از بین بردن قطعی و همیشگی ویروس توسط سیستم دفاعی بدن است. این کشف اقدامی بسیار مهم و گامی بسیار بزرگ در مقابله با گسترش ایدز و درمان افرادی است که در حال حاضر به این بیماری مبتلا هستند.

این داروهای جدید باعث می‌شدند که ویروس اچ‌آی‌دی که در درون دی‌ان‌ای انسان پناه می‌گیرد به مرور به سطح سلول‌ها منتقل شود. وقتی که ویروس به سطح سلول‌های بدن برسد سیستم ایمنی طبیعی بدن انسان به کمک واکسن‌های ویژه‌ای قادر خواهد بود آن را نابود کند.

دانشمندان دانمارکی در آزمایش‌های خود از سلول‌های بدن انسان در محیط آزمایشگاه استفاده کرده‌اند. با توجه به موفقیت مراحل اولیه این تحقیقات شورای پژوهش‌های علمی دانمارک در ماه ژانویه سال جاری تصمیم گرفت که دوازده میلیون کرون، معادل حدود دو میلیون دلار، در اختیار آنها قرار دهد تا بتوانند تحقیقات خود را روی چند داوطلب انجام دهند.

این مرحله حساس از تحقیقات هم اکنون در حال اجراست و به گفته یکی از پژوهشگران ارشد این پروژه در دانشگاه «آرهوس» در دانمارک میزان پیشرفت و نتایج آن بسیار امیدوارکننده بوده است.

به گفته وی، مهم‌ترین نکته این است که بتوان سیستم دفاعی بدن را طوری تحت تاثیر قرار داد که وجود این ویروس‌ها را تشخیص داده و سپس آنها را نابود کند.

در حال حاضر پانزده بیمار مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در این آزمایش‌ها شرکت دارند و اگر نتیجه تجویز دارو در مورد این افراد مثبت باشد، این دارو‌ها برای تعداد گسترده‌تری از بیماران تجویز خواهد شد.

مسئولان این تحقیقات تاکید می‌کنند که این دارو واکسنی برای پیش‌گیری نیست و حتی با وجود موفقیت آن باید تاکید روی ایمنی رفتار‌ها و روابط جنسی ادامه یابد و همچون گذشته به همه مردم هشدار داده شود که رابطه جنسی بدون رعایت ایمنی یا استفاده از سرنگ مشترک و احتمالا آلوده هم‌چنان بسیار خطرناک است.

کشف چنین دارویی که به کمک سیستم ایمنی بدن به جنگ ویروس اچ‌آی‌وی می‌رود به این معنا خواهد بود که مبتلایان به ایدز لازم نیست که برای تمام عمر خود دارو مصرف کنند و این باعث می‌شود که هزینه بسیار سنگینی از دوش شبکه‌های خدمات درمانی و پزشکی در سراسر جهان برداشته شود.

تحقیقات مشابهی در مراکز پژوهش‌های پزشکی بریتانیا نیز در جریان است، ولی هنوز به مرحله آزمایش دارو روی بیماران نرسیده است. پنج دانشگاه مهم بریتانیا از جمله دانشگاه‌های آکسفورد، کمبریج و امپریال کالج با تشکیل یک مرکز تحقیقاتی مشترک تمام تلاش خود روی کشف درمان مناسب برای بیماری ایدز متمرکز کرده‌اند.

این مرکز تحقیقاتی هم اکنون در چند مسیر مختلف تحقیقات خود را به پیش می‌برد که یکی از آنها تاثیرگذاری روی ژن‌های بدن بیماران به شکلی است که خود سیستم دفاعی بدن بیمار در مقابل ویروس اچ‌آی‌وی مقاوم شود. این روش با تحقیقات پژوهشگران در دانمارک متفاوت است، ولی می‌تواند به شکل دیگری به درمان بیماری ایدز یاری رساند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *