دانلود کتاب آفرینش زیانکار در روایات ایرانی

نام کتاب: آفرینش زیانکار در روایات ایرانی
تألیف: آرتور کریستنسن
ترجمه: احمد طباطبائی
زبان کتاب: فارسی
فرمت: PDF
تعداد صفحات: ۱۷۸ صفحه
حجم فایل: ۲٫۵ مگابایت

آفرینش زیانکار در روایات ایرانی

این نوشته از آخرین تحقیقات ایران‌شناس مشهور دانمارکی آرتور کریستنسن و بی‌تردید یکی از جامع‌ترین پژوهش‌ها درباره دیوان و اهریمنان در روایات ایرانی و بررسی منش بدگوهران و اهریمن آفریدگان طبق معتقدات قوم هند و اروپایی و قوم هند و ایرانی و ایرانیان در طول تاریخ اعم از دوره باستانی و اسلامی است و اگر چه تحقیقی منحصر بفرد در این زمینه محسوب نمی‌شود ولی از نظر جامعیت و دیدگاه گسترده‌ی تطبیقی و عمق و اختصار پژوهشی ممتاز و معتبر به شمار می‌آید.

پیشگفتار مترجم
چهارده سال پیش به یاری ایزد توانا برگردان «اساطیر ایرانی» با همکاری مؤسسه‌ی «فرانکلین» بسر آمد. کتاب حاضر را به گونه‌یی می‌توان دنباله و مکمل «اساطیر ایرانی» دانست، با این تفاوت که نگارنده [آرتور کریستنسن] همّ خود را بویژه به تجزیه و تحلیل آفرینش زیانکار در روایات ایرانی مصروف داشته. عنوان اصلی کتاب «پژوهشی در اهریمن‌شناسی ایرانی» است، اما به ملاحظه‌ی آنکه آفرینش زیانکار بر اساس گزارش روایات ایرانی کهن، روایات ایرانی میانه و روایات اسلامی بازنگری شده، مترجم ارجح دانست عنوان «آفرینش زیانکار در روایات ایرانی» را برگزیند.
«آفرینش زیانکار در روایات ایرانی» که از جمله آخرین نوشته‌های ایرانشناس فقید «آرتور کریستنسن» است، تنها اثر معتبری است که به بررسی منش بدگوهران و اهریمن آفریدگان به انگاره‌ی قوم هند و اروپاییی، قون هندوایرانی، آریایی‌ها و ایرانیان به هنگام شهریاری مادها، پارسها، هخامنشیان و اشکانیان، ساسانیان و بالاخره دوره‌ی اسلامی می‌پردازد.
راست است که ایرانشناسانی چون «بنونیست»، «دارمستتر»، «ماسه»، «کارنوی»، «دوشن گیلمن»، صادق هدایت و دیگران دست به پژوهش در این زمینه زده‌اند، ولی بدون تردید کتاب ایرانشناس دانمارکی تنها اثر جامعی است که در زمینه‌ی آفرینش زیانکار به طور اعم تصنیف شده و از این دیدگاه پژوهشی پرارج و منبعی منحصر بفرد برای کسانی که در زمینه ایرانشناسی تحقیق می‌کنند بشمار می‌آید.

احمد طباطبائی


فهرست:
بخش اول: ایزدان دروغین در گاهان
بخش دوم: اهریمنان و دیوان در یشتها
بخش سوم: اهریمنان در وندیداد
بخش چهارم: «دودان» در سنگ نبشته‌ی خشایارشاه
بخش پنجم: اهریمنان و دیوان در ادبیات ایرانی میانه
بخش ششم: دیوان و پریان و اژدهایان در حماسه‌ی نو ایرانی
بخش هفتم: دیوان تازی و دیوان ایرانی
فرایند گفتار
آخرین یادداشت
فهرست نام ایزدان و اهریمنان
فهرست نام کسان
فهرست نام سلسله‌ها، اقوام، فرق
فهرست نام جایها
فهرست نام کتب، مجلات و مقالات
فهرست علایم اختصاری
غلطنامه

download-book

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *