درمان هموروئید خارجی

به متورم و خونی شدن رگ ها در ناحیه مقعد، هموروئید خارجی یا بواسیر خارجی می گویند. هموروئید سبب خونریزی، ترک وخارش در مقعد می شود. اغلب موارد ابتلا به هموروئید بدون مراجعه به پزشک، درمان می یابند. با سخت شدن حرکات روده ای، احتمال ابتلا به هموروئید افزایش می یابد. افراد مبتلا به هموروئید ممکن است هنگام عمل دفع به خود فشار زیادی وارد کرده و مدت زمان طولانی تری را در دستشویی بگذراند و یا مدفوع سفت و دفع دشواری داشته باشند. در صورتی که هموروئید در مدت ۱ تا ۲ هفته بهبود پیدا نکند، پزشک برای بیمار نرم کننده مدفوع تجویز می کند. اگر بیمار درد شدیدی را تجربه کند پزشک عمل جراحی را برای برداشتن هموروئید توصیه می کند.

علت هموروئید خارجی

علاوه بر تقلا برای دفع، عوامل و دلایل خطرناکی موجب هموروئید می شوند که عبارت اند از:

  • برداشتن اجسام و وزنه های سنگین
  • رژیم غذایی کم فیبر
  • چاقی
  • نشستن یا ایستادن در طولانی مدت و به صورت مداوم
  • بارداری
  • آب آوردن شکم؛ این حالت سبب تجمع مایعات و در نتیجه ایجاد فشار زیادی به معده و روده ها می شود.

هموروئید خارجی به دلیل ناحیه مورد درگیر، با سایر انواع هموروئید متفاوت است. برای مثال، هموروئید داخلی در ناحیه راست روده اتفاق می افتد و بدون درد می باشد و ممکن است با خونریزی همراه باشد. هموروئید پرولاپس نیز یک نوع هموروئید داخلی است که گاهی اوقات سبب متورم شدن قسمت خارجی مقعد می شود. این نوع هموروئید را می توان به داخل مقعد فرو برد اما در صورت عدم رعایت مراقبت های درمانی ممکن است به حالت اولیه خود باز گردد. هموروئید های خارجی از مقعد خارج می شوند و در مقایسه با هموروئید داخلی دردناک تر هستند. زیرا قسمت خارجی مقعد در مقایسه با قسمت داخلی آن حساس تر می باشد. امکان بروز چند نوع هموروئید در یک زمان برای فرد وجود دارد.

علائم هموروئید خارجی

هموروئید خارجی معمولا با خارش و درد همراه هستند و در صورت لمس ناحیه مقعد قابل تشخیص می باشند. این نوع هموروئیدها نسبت به پوست ناحیه مقعد از قرمزی کمتری برخوردار هستند.

  1. مشاهده خون در مدفوع

افراد مبتلا به هموروئید خارجی ممکن هنگام دفع در مدفوع خود خون مشاهده کنند. معمولا سطح خارجی مدفوع به خون آغشته می شود و به رنگ قرمز روشن است زیرا ناحیه خارجی مقعد مستقیما دچار خونریزی می شود. خونریزی هموروئیدها جزئی استف بنابراین در صورت مشاهده خونریزی شدید بایستی به پزشک مراجعه کنید.

  1. لخته خون در هموروئید

در صورتی که هموروئید خارجی ترومبوز شود بسیار دردناک خواهد بود. هموروئید ترومبوز معمولا کبود رنگ است. هموروئید ترومبوز با تشکیل شدن لخته در رگ های خونی که موجب تورم شده اند بوجود می آید. بنابراین، در ناحیه هموروئید خون گردش پیدا نمی کند و سبب درد شدید می شود. بدن می تواند لخته تشکیل شده را جذب کند و با کاهش دادن شدت علائم، درد را بهبود ببخشد. زمانی که لخته خون از بین می رود و یا توسط بدن جذب می شود ممکن است اثر هموروئید در ناحیه اطراف مقعد به صورت زائده های پوستی باقی بماند. در صورت گیر افتادن مدفوع در این ناحیه و سخت شدن نظافت ممکن است پزشک عمل جراحی رفع زائده های پوستی هموروئید را برای بیمار تجویز کند.

تشخیص هموروئید خارجی

پزشک با معاینه و بررسی علائم بیمارمی تواند هموروئید را تشخیص دهد. در صورتی که در رابطه با ابتلای خود به هموروئید خارجی مشکوک هستید باید به پزشک مراجعه کنید. این نکته حائز اهمیت است که برخی از علائم این بیماری مانند خونریزی می توانند سبب وضعیت دشوار تری مانند زیر شوند:

  • سرطان مقعد
  • شکاف مقعدی
  • سرطان روده بزرگ
  • بیماری روده التهابی
  • آبسه مقعدی
  • به جای ماندن زائده پوستی (اسکین تگ)

درمان هموروئید خارجی

درمان هموروئید خارجی شامل روش های درمانی پزشکی و خانگی می باشد. از نمونه روش های درمانی خانگی عبارت اند از:

  • حمام آب گرم
  • تمیز کردن مقعد پس از هر بار دفع با ملایمت و بوسیله دستمال مرطوب یا پد نخی
  • استفاده از کمپرس یخ جهت کاهش تورم
  • استفاده از مسکن های معمولی مانند: ایبوپروفن و استامینوفن به منظور کاهش درد
  • استفاده از پمادهایی مانند: کرم های حاوی نارون کوهی (ویچ هزل) و هیدروکورتیزول جهت کاهش خارش

استفاده از جراحی

بر اساس مقاله ای در مجله  امریکن فمیلی فیزیشن، حذف زائده هموروئید خارجی تنها ۷۲ ساعت پس از بروز آن در مقایسه با سایر روش های درمانی می تواند موثرتر باشد و همچنین سبب کاهش سریع درد ناشی از هموروئید می شود. پزشک این عمل جراحی را تحت بیهوشی عمومی انجام می دهد. در مدت زمان بیشتر از ۷۲ ساعت پس از بروز علائم هموروئید، عمل جراحی تاثیری ندارد و علائم آن نیز شدیدتر خواهد شد.

استفاده از داروهای گیاهی

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا، گیاهی است که به دلیل خواصش در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد. خاصیت قابضی این گیاه در کنترل خونریزی و بهبود زخم هموروئید کمک بسیاری می‌کند. استفاده از ژل گیاه آلوئه‌ورا به طور مستقیم بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی مقعد می‌تواند علاوه بر کاهش خونریزی به نرم شدن مدفوع و رفع یبوست فرد نیز کمک کند.

زغال اخته

زغال اخته یکی دیگر از مکمل‌های گیاهی و طبیعی مورد استفاده در تسکین بواسیر است که به تقویت دیواره‌های مویرگ‌ها کمک می‌کند. تقویت دیواره‌ای حاصل از زغال اخته جریان خون در حال گردش عروق کانال مقعد را تسهیل و از احتمال التهاب و پارگی مویرگ‌های آن ناحیه‌ی تحت فشار می‌کاهد.

بابونه

بابونه، دارای خواص درمانی متعددی است از جمله آرام‌کننده اعصاب، ضد روماتیسمی، ضد اختلالات گوارشی و ضدالتهاب است. بابونه را می‌توان به صورت‌های مختلف دم‌نوش خوراکی، روغن بابونه موضعی و حمام نشسته در آب حاوی بابونه برای درمان هموروئید استفاده کرد.

روغن زیتون

روغن زیتون دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی بوده و بیشتر برای درمان هموروئید خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. این روغن خاصیت ارتجاعی رگ های خونی را افزایش داده و و بدین ترتیب به کاهش التهاب و کوچک کردن اندازه رگ های خونی متورم در مجرای مقعد کمک خواهد کرد.

روزانه یک قاشق غذاخوری زیتون مصرف نمایید. روغن زیتون به کاهش التهاب کمک نموده و چربی های غیراشباع آن عملکرد سیستم دفع مدفوع را بهبود می بخشد.

درمان هموروئید در بارداری

روش های خانگی ذکر شده در بالا برای درمان هموروئید خارجی و بهبود درد ناشی از آن برای زنان باردار مناسب می باشند. زنان باردار برای استفاده از داروهای موضعی بایستی ابتدا جهت اطلاع از تاثیر دارو بر روند بارداری با پزشک مشورت کنند.

پیشگیری از هموروئید خارجی

مهم ترین روش پیشگیری از ابتلا به هموروئید خارجی، پیشگیری از ابتلا به یبوست و سخت و خشک شدن مدفوع می باشد. نکاتی برای پیشگیری از ابتلا به هموروئید خارجی به ترتیب زیر می باشد:

  • افزایش مواد غذایی پرفیبر در رژیم غذایی، مانند: میوه و سبزیجات تازه، نان غنی شده و غلات
  • نوشیدن آب فراوان، رنگ ادرار باید زرد کم رنگ باشد.
  • انجام حرکات ورزشی منظم به منظور افزایش حرکات روده ای
  • دوش گرفتن در صورت لزوم و اجتناب از تاخیر در این مورد
  • کاهش دادن مدت زمان نشستن در دستشویی

در صورتی که به طور مکرر به هموروئید و یبوست مبتلا می شوید ضروری است که به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری

هموروئید خارجی معمولا به صورت خودبخود بهبود می یابد. رعایت نکات مربوط به پیشگیری از ابتلا به یبوست و سفت شدگی مدفوع می تواند احتمال ابتلا به انواع هموروئید را کاهش دهد. چنانچه به هموروئید خارجی مبتلا هستید و درد شدیدی را تجربه می کنید بایستی برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *