درمان گرفتگی صدا

درمان گرفتگی صدا

روشهای درمانی توصیه شده برای درمان گرفتگی صدا

اگر گرفتگی صدا بیش از هفته طول کشیده است یا بدون وجود سرماخوردگی آلرژی یا آسیب روی داده است یا همراه با گرفتگی صدا برجستگی یا ورم کردگی در گردن ، درد به هنگام حرف زدن و یا ترشح سبز رنگ از بینی وجود دارد ،باید به فکر چاره افتاد.

گرفتگی صدا نشانه چیست؟

تارهای صوتی که نوارهای کوچک ماهیچه ای درگلوهستند،با تنفس حرکت می کنند وهنگام . حرف زدن دچارلرزش می شوند.وقتی صدامی گیرد، معلوم می شودکه چیزی مانع انجام درست لرزش آنهاشده است. این چیزمعمولاالتهاب است. دراثردادزدن برای تشویق تیم مورد علاقه درزمین فوتبال، حرف زدن زیاد با صدای بلند، فریاد زدن برسر کودکانتان، یا حتی آواز خواندن باصدای بلند. کسانی که استفاده یا  (سوء استفاده) بیش از حد از صدایشان می کنند، گرهک های ندول های کوچکی بر روی ترهای صوتی شان پدیدارمی شود که باعث گرفتگی صدامی گردند. البته این تنها علت گرفتگی صدانیست.

عفونت سینوس یا دستگاه فوقانی تنفس مثل سرماخوردگی،نیز تارهای صوتی را ملتهب می کند، که به اصطلاح خروسک نامیده می شود. و یا هرعلتی که باعث سرفه های مکرروصاف کردن صدا شود نیزممکن است به گرفتگی صدا بیانجامد. علت شایع دیگرگرفتگی صدا برگشت شبانه اسید معده به مری وگلودر هنگام خواب است. اشکال این برگشت دراین است که انسان متوجه آن نمی شود. یکی ازنشانه های آن بدبویی تنفس درصبح است. پس اگر گرفتگی صدا همراه با بدبویی تنفس صبحگاهی دارید، ممکن است برگشت شبانه اسید معده علت آن باشد.

آلرژی ها هم می توانند عامل غیرمستقیم گرفتگی صدا باشد، چون باعث سرفه کردن، تنفس ازدهان وآبریزش پشت بینی به داخل حلق می شود که التهاب تارهای صوتی را به دنبال دارد. چیزهایی مثل سیگار کشیدن وبخارمواد شیمیایی هم تارهای صوتی را تحرک کرده وگرفتگی صداایجاد می کنند. سیگاری ها ازطریق دیگرای هم دچارگرفتگی صدا می شود. بوجود آمدن تومود سرطانی یا رشد غیرعادی تارهای صوتی. این مورد درسیگاری ها بسیاربیشتراز سایرین دیده می شود. وخلاصه اینکه درتمام این موارد، خشکی هوا گرفتگی صدا راتشدید می کنند.

درمان گرفتگی

به صدایتان استراحت بدهید، سکوت کامل بهترین راه بهبود گرفتگی صداست، لا اقل ازپچ پچ کردن وفریاد زدن بپرهیزید. پچ پچ کردن فشارزیادی برتارها وارد می کند. اگرلازم است با صدای آرام حرف بزنید. گلورا مرطوب کنید. استنشاق بخارآب داغ ازدرمان های بسیارمؤثراست. ازدوش آب گرم یا دستگاه بخورکمک بگیرید. گذاشتن دستگاه بخوردراتاق خواب ازخشک شدن هوای آن جلوگیری می کند. دردرون بدن هم نیازبه آب کافی دارید. خوردن آب اربه قدری زیاد کنید تا ادراربی رنگ شود. اگر ویتامین های و یا داروهای تغییر رنگ دهنده ادرار مصرف می کنید وادرار بی رنگ نمی شود، خوردن روزانه ۱۲-۱۰ لیوان آب کافی است. سوپ مرغ بخورید: اگر اگر دچار گرفتگی صدا دراثر سرماخوردگی شده اید، سوپ مرغ با سیر بخورید. گرمای آن گلو را مرطوب می کند و سیر کم کننده ترشح مخاطی است. ترشحات مخاطی را کم کنید: داروهای کاهش دهنده ترشحات مخاطی بخورید اما از مصرف داروهای ضد حساسیت خوداری کنید، چون گلو را خشک می کند.

داروهای ضد احتقان هم در کاهش مخاط مؤثرند، ولی اگرناراحتی قلبی دارید ویا فشار خون دارید حتما با پزشک مشورت کنید چون ممکن است داروهای ضد احتقان فشار خون را بالا ببرد. آسپیرین نخورید: در التهاب تارهای صوتی، آسپیرین باعث آزردن آنها می شود. سرفه نکنید، گلو را صاف نکنید: برای جلوگیری از سرفه وآسیب بیشتر تارآواها از داروهای ضد سرفه و خلط آور استفاده کنید. غرغره نکنید: بر خلاف عقیده شایع، غرغره کردن عملا گرفتگی صدا را بدتر می کنند. محلولهای غرغره اصلا نزدیک به تارهای صوتی نمی شوند و خود عمل غرغره کردن بدلیل اینکه تارهای صوتی را بهم زده وتورم آنها را بیشتر می کند، مضر است. خصوصا اگر از محلولهای دهان شویه استفاده شود.

درمان توسط متخصصین

اگر گرهک ها (ندول ها) روی تارهای صوتی یا بزرگ شدن آنها مشاهده می شود پزشک       می تواند به درمان آنها کمک کند. آوا درمانی کنید: اگر ندول یا زگیل روی تارهای صوتی با استراحت روشهای رفع گرفتگی صدا بین نروند، به گفتار درمانی مراجعه کنید تا روش آموزش  دوباره تارآوارها را به شما یاد بدهد. تومور را درمان کنید:اگر پزشک وجود تومور را تشخیص دهد، زیاد نگران نشوید بیشتر ترمورهای تارهای صوتی کوچکند و اگر در مراحل اولیه دیده شوند به آسانی قابل درمانند.

پیشگیری

اگر یک بار دچار گرفتگی صدا شدید می توانید از تکرار آن جلوگیری کنید. خود را گرم کنید. کسی که زیاد از صدایش استفاده می کند(نظیر معلمان، سخنرانان، خوانندگان) یک ورزشکار صوتی است مانند هر ورزشکاری باید پیش از مسابقه خود را گرم کند. شما هم قبل از تدریس یا آواز خواندن یا سخنرانی کمی گلویتان را تمرین دهید. ماهیچه های گردن را با دست هایتان به آرامی بماتید. و به راحتی تنفس کنید و آرواره را آزاد بگذارید. شانه ها یتان در جهت مخالف بگردانید و آنها را به آرامی تکان دهید. چند جرعه آب بنوشید. زبان را کمی در دهان حرکت دهید و بیرون بیاورید. چند خمیازه بکشید و با لب های بسته صدای آرامی ادا کنید تا لرزش آن ها را حس کنید. بعد از اتمام کلاس یا مجلس سخنرانی مجددااین کارها را تکرار کنید. گلو را تحریک نکنید. دود سیگار، بخارات شیمیایی و… باعث گرفتگی صدا می شود. یا خوردن کاکا ئو، کافئین و قهوه خود باعث گرفتگی صداست.

سعی کنید از این مواد کمتر استفاده کنید. مواد محرک مثل ادویه جات ، مواد غذای تند و ترشیجات هم خود باعث گرفتگی صداست و نوشیدنی های حاوی الکل سعی کنید از این مواد کمتر استفاده کنید. صدا را صاف نکنید: صاف کردن صدا عادتبدی است که ترکه آن سخت است به جای آن آب دهان را قورت بدهید. یک عمل بلع را به آهستگی انجام دهید. انگار واقعا لقمه ی غذا قورت می دهید. این کار اساس وجود چیزی در گلو را از بین می برد. قبل از پرواز دوش بگیرید: اگر زیاد با هواپیما مسافرت می کنید، صدایتان دو شمن پیدا می کند: هوای خشک لزوم صحبت کردن در میان صدای موتور هواپیما. دوش گرفتن با آب گرم پیش از پرواز و نوشیدن مقدار زیاد آب بسیار مفید است. نزدیک به هم حرف بزنید: اگر در محیط پر سر صدایی مجبور به صحبت با کسی هستید در میدان شنوایی او حرف بزنید. بهترین روش صحبت رو در رو است که در آن شنونده حرکت لبها را می خواند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *