در بطری هوشمند، تلفیقی از چاپگر ۳ بعدی و فناوری مدرن

(D PRINTING) تا به اینجا و در زمان کوتاهی که از زمان بوجود آمدنش میگذرد به دستاوردهای قابل توجهی‌ دست یافته است.تا به اینجا شاهد ساخت پًل و ساختمان توسط فناوری چاپ سه بعدی بوده‌ایم.دانشمندان حتی توانسته اند جمجمه مغز انسان را به کمک این فناوری بسازند.

اما موردی جدید به این لیست اضافه شده است که پتانسیل کاربرد آن میتواند بسیار وسیع باشد.برای اولین بار محققان موفق به نمایش این شدند که فناوری چاپ سه بعدی قادر به تولید قطعات الکتریکی‌ کاملا کارکردی دربرگیرنده مقاومت، خازن و حتی سنسورهای الکتریکی‌ بی‌ سیمی تعبیه شده ،میباشد ،.پژوهشگران در دانشگاه برکلی در کالیفرنیا  نمونه یک در بطری هوشمند بی‌ سیمی که به کمک چاپگر سه بعدی تولید شده را ارائه کردند که برای بطری شیر قابل استفاده میباشد و از طریق سنسورهای تعبیه شده قادر است تا علائم مسمومیت شیر را تشخیص دهد.

این محققان در همکاری با تیمی از دانشگاه چیو در تایوان مدار الکتریکی‌ سه بعدی را تولید کردند با ترکیب مواد پلیمر سنتی به همراه موم. پلیمرها که بخاطر قابلیت انعطاف در فناوری چاپ سه بعدی مورد استفاده بسیار قرار می‌گیرد، نسبت به برق عایق ضعیف می‌باشد و به این خاطر از آن در وسائل برقی‌ کمتر استفاده میشود. که این مورد با استفاده از ترکیب موم و پلیمر حل میگردد. و در ادامه کار موم از میان برداشته میشود.

طراحی سنسورها ، در بطری هوشمند را قادر می‌سازد به تشخیص تغییرات ناشی‌ از افزایش مقدار باکتری در شیشه شیر ی ، که محققان به مدت ۳۶ ساعت در دمای اتاق رها کردند.

این نمونه گواهی بر این ایده می‌باشد که قطعات الکترونیکی‌ تولید شده توسط چاپگر ۳ بعدی چه میتواند برای ما انجام دهد. و تا آنجا که به محققان بر میگردد ، این در بطری هوشمند تازه شروع کار است.

توانایی تولید قطعات الکتریکی‌ حساس و کاربردی باعث تغییر کیفیت زندگی‌ مردم خواهد شد ( و میلیونها کیلومتر از آنچه که آنچه که علمی‌-تخیلی‌ نامیده میشود فاصله دارد).

به کمک این فناوری روزی عموم مردم به سادگی و با دانلود فایل‌های ۳ بعدی از اینترنت در قالب اشکال و رنگ‌های مختلف قادر به چاپ دستگاههای مفید و کاربردی در خانه خواهند بود.

هر چند احتمالا میدان توجه محققان، گوشیهای هوشمند و کامپیوتر را در بر نمیگیرد ، مطالعات جاری ( با در نظر داشت کوچکی اندازه معمول درتولید قطعات با تکنولوژی بالا) زمینه را برای گسترش استفاده از قطعات اساسی الکترونیکی که به افراد در گستره زندگی‌ روزمره یاری رساند، فراهم می‌سازد.

فناوری چاپ سه بعدی میتواند در نهایت مدار الکترونیکی‌ ارزانی را تولید کند که قابل اضافه کردن به بسته بندی غذا، برای هشدار دهی‌ به مصرف کننده در مورد سالم بودن غذا ‌باشد.

می‌توان مواردی را متصور بود که در آن مصرف کنندگان با استفاده از گوشی هوشمند قادر به کنترل تازگی و سالم بودن غذای قرار گرفته بروی قفسه‌های فروشگاهها باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *