در مورد تاریخچه و کاربردهای یین یانگ

یین و یانگ

یین و یانگ

یین و یانگ در تعادل در معماری کاربرد های فراوانی دارد. در این مطلب علاوه بر دانستن این که یین و یانگ یعنی چه با خواص و ویژگی های آن و موارد کاربرد آن نیز آشنا خواهید شد. یین و یانگ اصل چهارم از پنج اصل قدرت فنگ شویی هستند. یین و یانگ به انگلیسی Yin and Yang می شود !

هدف فنگ شویی ، رسیدن به تعادل از ویژگی های پیرامون در جهان اطراف شما است .به کمک شناخت یین و یانگ چرخه تعادل را بدست خواهید آورد. با توجه به این نظریه همه چیز در جهان متشکل از دو نیرو متضاد، اما متصل است.

نیروی یین زنانه است؛ و نیروی یانگ مردانه است.

یین و یانگ در روانشناسی یونگ چیست

در روانشناسی یونگ یین و یانگ به عنوان آنیما و آنیموس شناخته شده است! آنیما وجه زنانه و آنیموس وجه مردانه می باشد .در هر آنیمایی، آنیموس وجود دارد و در هر آنیموسی ، آنیما هست. این دو وجه در روانشناسی یونگ بسیار کاربرد دارد و زمانی که در زنان آنیما از تعادل خارج شود و حس مردانه غالب شود فرد دچار مشکلات و بیماری های زنانه خواهد شد به عنوان مثال مشکلات:

رحم
تخمدان
انرژی های زنانه و…
را برای خود ایجاد می کند و زمانی که آنیموس در مردان از تعادل خارج شود برای مردان نیز مشکلات:

باروری
بخش احساسات و عواطف
انرژی های مردانه
دچار مشکل خواهد شد. هر وجه آنیما نیاز به آنیموس دارد. بنابراین در دین اسلام نیز تاکید بر ازدواج و پیدا کردن زوج نموده است، تا تعادل بین آنیما و آنیموس برقرار شود و بسیاری از مسائل دیگر که در روانشناسی یونگ با این دو نماد قابل توجیه و بررسی خواهد بود.

نماد جهانی برای یین و یانگ که یک دایره با خط منحنی در وسط است که نیمه سیاه و سفید دایره را تقسیم می کند، با نقطه ای از هر رنگ متضاد در طرف مقابل.

نقطه‌های متضادی که داخل شکل یین و یانگ دیده می‌شود به این مفهوم است که یین وقتی به حداکثر خودش برسد و می‌خواهد تمام شود در درونش یانگ را دارد و وقتی هم که یانگ می‌خواهد به حداکثر خود برسد در درونش یین را دارد! یعنی وقتی یکی تمام می‌شود، دیگری در درونش رشد می‌کند و این چرخه ادامه پیدا می‌کند.

بنابراین وقتی ما احساس خوبی درباره خودمان یا جایگاهمان در دنیا یا حتی خانه‌مان (کلاً هر مکان دیگری که در آن احساس شادی می‌کنیم) داریم، یین و یانگ در عالی‌ترین وضعیت تعادلی خود در نظر گرفته می‌شوند. این هدف اصلی فنگ شویی برای برقراری دائم و همیشگی این تعادل و درنهایت، به وجود آمدن آرامش و هارمونی است.

در ادامه یین و یانگ در فنگ شویی را توضیح می دهیم!

ویژگی های یین:

زن
نرم
غیر فعال
پرورش
تاریک
شب

یین با رنگ سیاه، که عنصر آب، و انرژی غیر فعال سکوت، تاریکی و حرکات آرام است، نشان داده می شود. این انرژی غالب در شب هنگام خوابیدن است یا هنگامی که شما نیاز به آرامش و انرژی خود دارید، بنابراین اغلب برای اتاق خواب مناسب است و جاهایی که نیاز به حرکت کمتری باشد استفاده می کنید. البته برای اتاق خواب به هیچ عنوان از رنگ سیاه استفاده نمی کنیم!(از هارمونی رنگ های تیره استفاده می کنیم به جز مشکی)

ویژگی های یانگ:
مرد
سخت
فعال
پرخاشگر
روشن
روز

یانگ با رنگ سفید و یا رنگ های روشن نشان داده می شود! این انرژی قوی است که توسط صداهای پر رنگ ، چراغ های روشن و انرژی حرکتی به سمت بالا شناخته می شود. در معماری فنگ شویی ، از انرژی یانگ برای تزئین اتاق های نشیمن یا یک دفتر کار استفاده می کنیم . تئوری یین و یانگ یکی از راه هایی است که می توانید از علم فنگ شویی برای محاسبه محیط اطراف خود استفاده کنید.

این دو مخالفت های روزمره در خانه و دفتر شما هستند:

نرم و سخت
سرد و گرم
تاریک و روشن
یین و یانگ در طبیعت، در ساختمان ها و در اتاق های فردی وجود دارند. بر اساس اصول علم فنگ شویی ، تعامل مناسب این دو نیرو است که در اطراف شما ایجاد هماهنگی می کند.
به عنوان مثال:

اگر یک اتاق را به رنگ تیره کنید، انرژی آن را سرد و یین کرده اید و زمان کمتری می توانید در آن حرکت داشته باشید. زیرا احساس سردی و رخوت را به شما القا می کند.

با این حال، اگر یک اتاق را به روشن رنگ کنید، درجه حرارت را بالا میبرید و انرژی آن را یانگ می کنید. و زمان بیشتری را می توانید در حرکت باشید زیرا انرژی و احساس گرما و حرکت را به شما القا می کند.

در اغلب موارد شما آن را به طور طبیعی و غریزی در منزلتان تعادل می دهید:

اگر آب حمام بیش از حد داغ شود، شما سرد می کنید؛

زمانی که به پنجره ای پرده نصب می کنید یین و یانگ را رعایت کرده اید؛

و یا زمانی که فرش و یا قالیچه ای را روی زمین پهن می کنید نیز همین اصول را رعایت کرده اید.

به همین دلیل است که وقتی این دو نیرو به صورت برابر در محدوده داخلی ما تعادل دارند، احساس راحتی، امنیت و آرامش می کنید. هر جنبه ای از زندگی شما دارای ویژگی های یین و یانگ است که باید به آن تعادل داشته باشید.

 

تعادل در دفتر کار

فنگ شویی دفتر کار

تعادل انرژی در محل کار بسیار مهم است . چون شما در محل کار زمان زیادی را سپری می کنید . معمولا از این اصل تعادل (یین و یانگ) در این مکان استفاده نمی کنیم. یک دفترکار معمولی با رایانه، روشنایی فلورسنت، کابینت های فلزی و میز و تلفن هایی که می تواند موجب فشار، تنش، تحریک پذیری و احساس انزوا شود، پر می شود.

دشوار است که در این نوع محل کار خلاق باشیم زیرا انرژی یانگ خیلی شدید است. می توان در این فضا ، کمی از انرژی یین، برای به تعادل رسیدن فضا استفاده کرد. مثل: پارچه های نرم، چراغ های رومیزی و کابینت های چوبی و برخی از رنگ های تسکین دهنده روی دیوارها

اگر انرژی در خانه یا دفتر شما درست نباشد شانس خود را از دست می دهید، پس تنها راه با تعادل یین و یانگ ایجاد می شود. خوشبختانه، روش های ساده ای برای اضافه کردن ویژگی ها و بازگرداندن تعادل وجود دارد.

آیا فضا نیاز به هیجان بیشتر دارد؟

اگر می خواهید فضایی پر از انرژی و هیجان ایجاد کنید،موارد زیر را بررسی کنید:

خطوط مستقیم و اشکال زاویه
رنگ های روشن
استفاده از چوب، شیشه یا سنگ مرمر
به نوع چیدمان خود دقت کنید تا چرخ های مخرب در محیط ایجاد نشده باشد

در فنگ شویی، داشتن تعادل یین و یانگ چه در خانه و چه در محل کار مهم است. پس برای داشتن انرژی مثبت و رسیدن به اهداف خود ، به این موارد دقت کنید. خانه و محل کار و درونتون را به تعادل برسانید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *