دنیاهای موازی: نظریه ها و شواهد

آیا دنیای ما بی همتاست؟ از داستان های علمی تخیلی تا واقعیت علمی یک طرح پیشنهادی وجود دارد که می گوید دنیاهای دیگری می توانند در کنار دنیای ما وجود داشته باشند، به طوری که تمام انتخاب های ما در این زندگی در هستی های دیگر تا آخر انجام شده و به پایان رسیده اند. بنابراین، به جای رد کردن آن پیشنهاد کاری که شما را از ایالات متحده به چین می برد، اگر تصمیم گرفته اید تا در عوض در آسیا فعالیت اقتصادی کنید دنیای دیگری نتیجه را به شما نشان خواهد داد.
این ایده در فیلم ها و کتاب های کمدی فراگیر است. برای مثال، در سال ۲۰۰۹ با راه اندازی مجدد “پیشتازان فضا”، بنیاد و اساس بحث این است که Kirk و Spock که توسط Chris Pine و Zachary Quinto به تصویر کشیده شده اند، صرفنظر از مدل های شخصیتی Wiilliam Shatner و Leonard Nimoy در زمان دیگری هستند.
این مطلب به عنوان “دنیای موازی” شناخته شده است، و تصویری است از نظریه ی نجومی دنیای چندگانه. در حقیقت پاره ای از شواهد و مدارک دال بر وجود یک دنیای چندگانه وجود دارد. نخست، بهتر است باور چگونگی به وجود آمدن دنیای خود را درک کنیم.
استدلال در خصوص یک دنیای چندگانه
حدود ۱۳/۷ بیلیون سال پیش، هر آنچه که در مورد کیهان می دانیم این است که یک یکتایی بی نهایت خرد بوده است. بنابراین، با توجه به نظریه ی بیگ بنگ، برخی اتفاقات ناشناخته سبب انبساط و متورم شدن آن به فضای سه بعدی شده اند. به طوری که با فروکش کردن انرژی بیکران این انبساط اولیه، نور از میان آن شروع به درخشش کرده است. در نهایت، ذرات کوچک شروع به تشکیل قطعات بزرگتر ماده ای کردند که ما امروز آن را می شناسیم، مانند کهکشان ها، ستاره ها و سیاره ها.
یک پرسش بزرگ در این نظریه این است که: آیا ما تنها جهان موجود در آن هستیم. با تکنولوژی کنونی ما، محدود به مشاهده در این جهان هستیم زیرا این جهان خمیده است و ما درون تنگ ماهی هستیم، و قادر نیستیم بیرون از آن را ببینیم (اگر چیزی آن بیرون باشد).
دست کم پنج نظریه وجود دارند که نشان می دهند چرا وجود یک دنیای چندگانه امکانپذیر است، به طوری که در یک مقاله ی ۲۰۱۲ Space.com توضیح داده است
ادامه مطلب بروید
740566_SE8nM44y
۱. ما نمی دانیم فضا زمان دقیق چه شکلی دارد. یک نظریه ی مهم این است که فضا زمان مسطح و بی انتهاست. این نظریه نشان دهنده ی احتمال وجود جهان های بسیاری است. اما با داشتن این موضوع در ذهن، ممکن است که جهان ها بتوانند شروع به تکرار خود کنند. زیرا ذرات می توانند به روش های بسیار زیادی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.
۲. نظریه ی دیگر در خصوص جهان های چندگانه از “تورم همیشگی” می آید. بر اساس پژوهش اخترشناس دانشگاه Tufta آقای Alexander Vilenkin، وقتی به فضا-زمان به طور کلی نگاه می کنیم، انبساط برخی نواحی فضا متوقف می شود مانند بیگ بنگ که جهان ما را منبسط کرده است. اگرچه، برخی دیگر به انبساط ادامه خواهند داد. بنابراین اگر دنیای خودمان را به صورت یک حباب تصور کنیم، می بینیم که در شبکه های از جهان های حبابی از فضا قرار گرفته است‌. چیزی که در مورد این نظریه جالب است که سایر جهان ها می توانند قوانین فیزیک بسیار متفاوتی نسبت به جهان ما داشته باشند، زیرا با هم در ارتباط نیستند.
۳. یا شاید جهان های چندگانه بتوانند از نظریه ی کوانتوم (چگونگی رفتار ذرات زیراتمی) تبعیت کنند، به عنوان بخشی از نظریه ی “جهان دختر”. اگر قوانین احتمال را دنبال کنید، اشاره بر این دارد که برای هر نتیجه ای که می تواند حاصل یکی از تصمیمات شما باشد، گستره ای از جهان ها می توانند وجود داشته باشند، که هر کدام یک نتیجه را دیده اند‌. بنابراین در یک جهان شما آن شغل را در چین گرفته، و در جهان دیگر شاید به راه خود ادامه داده و هواپیمای شما در جای دیگری نشسته و تصمیم گرفته باشید که بمانید. و غیره.
۴. یک راه احتمالی دیگر، کشف جهان های محاسباتی است، که به سادگی توضیح می دهند که ساختار ریاضیات ممکن است بسته به این که در چه جهانی ساکن هستید تغییر کند. نظریه پرداز Max Tegmark از انستیتوی تکنولوژی ماساچوست اظهار داشته است که، “یک ساختار محاسباتی چیزی است که شما می توانید  آن را این گونه توضیح دهید که به طور کامل مستقل است از تجربیان انسان”. او می گوید، “من در واقع باور دارم که این جهان در خارج از اینجا وجود دارد که می تواند به طور کامل مستقل از من باشد به طوری که می تواند به بودن ادامه دهد حتی اکر در آن هیچ انسانی وجود نداشته باشد”.
۵. و آخرین نظریه تحت عنوان جهان های موازی است. برای برگشت به این عقیده که فضا-زمان صاف و هموار است، تعداد پیکربندی های احتمالی ذره در جهان های چندگانه به ۱۲۲^۱۰^۱۰ احتمال مجزا محدود خواهد بود. بنابراین با تعداد نامحدودی از جهان های کیهانی، آرایش های ذره درون آن ها باید تکرار شوند (تا بی نهایت بیش از چند مرتبه). به این معنی که “جهان های مو
سیاری به طور بی نهایت وجود دارند: جهان های کیهانی به طور دقیق مانند جهان ما هستند (دارای یکی دقیقا مانند شما)، به علاوه ی جهان هایی که تنها در یک موقعیت ذره متفاوت هستند، جهان هایی که در دو موقعیت ذره متفاوتند، و به همین ترتیب تا جهان هایی که به طور کامل با جهان ما متفاوتند.
استدلال مخالف یک جهان موازی
هرچند، همه با نظریه ی جهان موازی موافق نیستند. یک مقاله ی ۲۰۱۵ در خصوص واسطه توسط متخصص فیزیک نجومی Ethan Siegal با این فرض که فضا-زمان می تواند برای همیشه ادامه یابد در نظریه موافق است، اما اظهار داشته است که برخی محدودیت ها در این ایده وجود دارند.
مشکل کلیدی این است که این جهان تنها کمتر از ۱۴ بیلیون سال قدمت دارد. بنابراین عمر جهان ما به وضوح نامحدود نیست، و دارای مقدار محدودی است. بنابراین به سادگی می توان گفت که تعداد احتمال های آرایش ذرات محدود است، و به طور ناراحت کننده ای این احتمال را کمتر می کند که خود دیگر شما که سوار آن هواپیما شده چین را ببیند.
همچنین، او بیان داشته است که انبساط در شروع جهان ما به طور نمایی اتفاق افتاده زیرا “انرژی ذاتی بسیار زیادی نسبت به خود فضا” وجود داشته است. اما در طول زمان، آن انبساط به وضوح کند شده و ذرات ماده ی ایجاد شده در بیگ بنگ به انبساط ادامه نداده اند. در میان نتیجه گیری های او داریم: جهان های چندگانه می توانند میزان انبساط متفاوتی و زمان های انبساط متفاوتی (طولانی تر یا کوتاهتر) داشته باشند. این نتیجه گیری احتمال وجود جهان های مشابه با جهان ما را کم می کند.
آقای Siegal اظهار داشته که “حتی گذشته از این موضوعات که ممکن است تعداد محدودی از مقادیر احتمالی برای ثابت های بنیادی، ذرات و اثرات متقابل وجود داشته باشند و حتی جدای از مطالب تفسیری از قبیل این که آیا تفسیر جهان های بسیار در واقع حقیقت فیزیکی ما را توضیح می دهد”، “واقعیت موضوع این است که تعداد نتایج احتمالی بسیار به سرعت افزایش می یابند، بسیار سریع تر از تنها حالت نمایی، مگر این که تورم جهان برای زمان محدودی اتفاق افتاده باشد، جهان های موازی مشابه با این یکی وجود ندارند”.
اما علاوه بر دیدن فقدان سایر جهان ها به صورت یک محدودیت، در عوض Siegal فلسفه ای را عنوان می کند که نشان می دهد چقدر اهمیت دارد که یکتا بودن را جشن بگیریم. او می گوید تصمیماتی را بگیرید که برای شما مناسب هستند، به طوری که “حسرتی را برای شما باقی نگذارند”. زیرا واقعیت های دیگری وجود ندارند که انتخاب های رویای شما را در جایی دیگر اجرا کنند، بنابراین، شما تنها کسی هستید که آن انتخاب ها را انجام می دهید.

مترجم=مهرک فرجی

منبع: space.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *