ده میراث استیو جابز، مدیر مستعفی اپل، برای جهان

نام استیو جابز که دارای تحصیلات دانشگاهی در رشته مهندسی نیست به عنوان مخترع و شریک در ۲۰۰ اختراع ثبت شده در ایالات متحده ذکر شده است. آن چه در پی می‌آید برخی از اختراعات چشمگیری است که زیر نظر او به بازار و دست مردم رسیده است.

۱- نخستین کامپیوتر اپل دستگاهی بود که به تعداد محدود ساخته شد و همزمان هم کاربرد حرفه‌ای در میان مهندسان و تکنیسین‌ها داشت و هم به کار علاقه‌مندان غیرحرفه‌ای می‌خورد. طراح این کامپیوتر استیو ووزنیاک بود و استیو جابز بخش بازاریابی و تهیه سرمایه تولید آن را به عهده گرفت.

۲- اپل ۲ یکی از موفق‌ترین کامپیوترهای شخصی بود که به جای توجه به تکنیسین‌ها یا علاقه‌مندان متوجه بازار در سطح گسترده بود. این کامپیوتر نیز بیشتر کار استیو ووزنیاک بود. اپل ۲ پس از چندین ورسیون تازه، تا سال ۱۹۹۳ تولید شد.

۳- دیدار جابز از شرکت زیراکس او را به فکر ساختن نخستین کامپیوتر تجاری مجهز به اینترفیس گرافیکی، آیکون، ویندوز و مکان‌نما و ماوس انداخت. این کامپیوتر با نام «لیزا» مادر کامپیوترهای امروزی به شمار می‌رود. اما بهای بالای آن مانع همه‌گیر شدنش شد.

۴- مکینتاش نیز مانند لیزا دارای اینترفیس گرافیکی بود. این دستگاه ارزان‌تر و سریع‌تر بود و بازاریابی گسترده‌ای پشت سر داشت. کاربران به زودی متوجه امتیاز اینترفیس گرافیکی شدند و همین سبب شد که کار چاپ با استفاده از مکینتاش و چاپگر لیزری آسان و همه‌گیر شود.

۵- استیو جابز پس از آن که از اپل کناره‌گیری کرد شرکتی برای ساخت ایستگاه‌های کامپیوتری به راه انداخت. این شرکت هرگز نتوانست فراورده‌هایش را در سطح گسترده بفروشد، اما دستگاه‌های ساخت این شرکت تاثیر بسیاری در فناوری گذاشتند. نخستین جستجوگر وب از یک دستگاه ساخت این شرکت استفاده کرد. نرم‌افزار این دستگاه هنوز نرم‌افزار پایه مکینتاش‌های امروزی و آی‌فون است.

۶- هنگامی که در سال ۱۹۹۶ جابز به اپل بازگشت این شرکت دست‌به‌گریبان مشکلات بی‌شماری در زمینه افت بهای سهام آن در بازار بود. آی‌مک نخستین گام بنیادی در دگرگونی این وضعیت بود. این دستگاه از یک محفظه پلاستیک آبی به شکل لامپ درست شده بود که هم کامپیوتر و هم دستگاه نمایشگر یا مونیتور را در خود داشت. این کامپیوتر با سادگی قابل راه‌اندازی بود و به همین دلیل همزمان با توجه مردم جهان به امتیازهای اینترنت این دستگاه به عنوان اولین کامپیوتر خانگی محبوبیت یافت.

۷- آی‌پاد نخستین دستگاه پخش موسیقی با استفاده از نرم‌افزار نبود، اما نخستین گونه موفق آن بود. توجه اپل به وسایل الکترونیکی قابل حمل و نقل گستره‌های تازه‌ای را به روی این شرکت باز کرد و توفیق آی‌پاد راه را برای آی‌تیونز و آی‌فون نیز هموار کرد.

۸- پیش از آی‌تیونز، خریدن موسیقی دیجیتال مشکلاتی را به همراه داشت و مردم دزدی آثار هنری را ساده‌تر می‌دیدند. این سیستم خرید موسیقی دیجیتال روند عرضه موسیقی را ساده کرد و موسیقی‌های گوناگون از شرکت‌های مختلف جهان را در یک جا گرد آورد. در سال ۲۰۰۸ شرکت آی‌تیونز بزرگ‌ترین شرکت عرضه آثار موسیقی از این نوع در ایالات متحده آمریکا شد.

۹- آی‌فون‌‌ همان کاری را کرد که سال‌ها پیش دستگاه مکینتاش در جهان کامپیوتر کرده بود. آی‌فون قدرت تلفن‌های هوشمند را در خدمت کاربران قرار داد. هم اکنون اپل بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن است و تاثیر آن بر روی دیگر سازندگان تلفن‌های هوشمند آشکار است.

۱۰- پیش از آی‌پد چندین شرکت دست به ساختن تبلت [لوح کامپیوتری] زده بودند، ولی هیچ یک توفیق اپل را نداشتند. آی‌پد اپل سرانجام توانست با شکستن این سد تبلت را تا سطح کامپیوتر بالا بکشد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *