دیسک سه گوشه ی مرموز معبد سابو

در سال ۱۹۳۶ یک دیسک سه گوشه توسط مصر شناسی بنام والتر برایان امری درجریان حفاری در معبد سابو(۳۰۰۰-۳۱۰۰ قبل از میلاد) در منطقه ساغارا کشف گردید . این دیسک مرموز در میان ابزار آلات سنگی وکوزه ها استخوانهای موجود که برای زندگی پس از مرگ سابو در معبد قرار داده شده بود پیدا شد .

این دیسک ۲۳٫۵ اینچ (۶۰ سانت ) قطرو کمتر از ۴ اینچ ارتفاع دارد .و باور بر این است که کنده کاری شده است. جنس سنگ آن از نوعی است که سنگ تراشان مصری برای ایجاد کنده کاری های ظریف از آن بهره می بردند در ضمن سایر ابزار سنگی پیدا شده نیز از این جنس بوده اند .

شکل کلی این شی در در نگاه اول بسان یک پروانه سه تیغه به نظر می رسد که در مرکز آن یک سوراخ قرار دارد تیغه ها با توجه به نوع سنگ بسیار ظریف می باشند و تقریبا از نظر ابعاد مشابه هستند و وزاویه ای ۶۰ درجه دارند

دیسک سه گوشه ی مرموز معبد سابو

دانشمندان در مورد کاربرد این قطعه هنوز مطمئن نیستند اما گمانه هایی در این زمینه وجود دارد.اول اینکه بسیاری از آن ها مطمئن هستند که این شی یک چرخ نیست زیرا چرخ در حدود ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد در مصر ساخته شده است .اما برخی شواهد و حکاکی ها وجود چرخ را در هزار سال قبل تر به اثبات می رساند . فرضیه دیگر وجود دارد که این شی یک پروانه مانند پروانه کشتی ها و قایق های موتوری می باشد و مصریان باستان به تکنولوژی ساخت موتورهای الکتریکی دست یافته بودند!

فرضیه دیگر می گوید که در اصل این شی یک کپی از یک شی اورجینال که قدمت بیشتری داشته بوده وبرخی نیز معتقدند که این شی فقط روغن دان یک چراغ ساده است و شکل خاص آن فقط نشانگر مهارت سازنده ی آن برای ارائه یک کار جدید بوده وشاید این دیسک یکی از قطعات یک ماشین باستانی بوده که برای درو کردن محصولات کشاورزی مثل گندم و جو استفاده می شده . اما برخی نیز معتقدند که ممکن است این شی بخشی از یک باتری یا یک مولد الکتریکی باشد.

نکته آنجاست اگر در زمان حال بخواهیم یک همچین چیزی با همین جنس و با همین ظرافت بسازیم نیازمند یک ماشین کنده کاری سه بعدی خواهیم بود .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *