ذره خدا چیست؟

ذره بوزون هیگز یا همان ذره خدا، ذره ایست که توسط پیتر هیگز، فیزیکدان تئوری انگلیسی در مدل استاندارد پیش بینی شد

بوزون ها ذراتی هستند که عامل وجود نیروهای فیزیکی به غیر از نیروی گرانش هستند . هیگز علت وجود جرم در ماده را به وجود ذره ای فرضی در درون اتم مربوط دانست بنابراین وی وجود این ذره در درون اتم را در سال ۱۹۶۰ پیش بینی کرد . اما پس از ساخت ابرماشین برخورد دهنده بزرگ هادرونی در سال ۲۰۰۸ و انجام آزمایشات متعدد، موسسه سرن در سال ۲۰۱۳ توانست این ذره را مشاهده کند که به همین موجب آقای هیگز در همان سال موفق به دریافت جایزه نوبل به خاطره این پیش بینی بلندپروازانه شد.

اما قبل از اثبات وجود این ذره، سال ها تلاش و هزینه های میلیارد دلاری برای اثبات وجودآن انجام شد و تقریبا همه، امید خود را برای کشف آن از دست داده بودند. اما این ذره چرا انقدر مهم است ؟

علت اهمیت ذره بوزون هیگز یا همان ذره خدا، به این خاطر است که علت جرم داشتن ماده را میتواند توضیح دهد . همانطور که میدانید در فیزیک سنتی جرم را تعداد ذرات تشکیل دهنده اتم تعریف میکنند که در وجود گرانش های متفاوت وزن معنا پیدا میکند . به عنوان مثال شما که الان این مقاله را می خوانید دارای یک وزنی هستید . این وزن به علت نیروی گرانش حدود ۱۰G است که شما را به سمت کره زمین میکشد . حال سوال اینجاست که این وزن از کجا آمده ؟

خب به عبارت ساده تر بگوییم، وزن شما به علت نیروی گرانشی است که بر جرم بدن شما وارد می آید و یک عددی را می سازد به عنوان مثال ۷۰ کیلوگرم . جرم بدن شما ثابت است ولی وزن شما میتواند متفاوت باشد!. مثلا اگر شما در روی کره زمین ۷۰ کیلوگرم وزن دارید در کره ماه که نیروی گرانش کمتری دارد وزنتان کمتر خواهد بود .

ذره فرضی موسوم به ذره خدا می توانست تا راز این ماجرا را بگشاید بنابراین هزینه ها ی بسیار بسیار زیاد صرف ساخت ابرماشین هایی به نام شتاب دهنده ها و برخورد دهنده ها گشت که تا سالها نتوانست وجود این ذره را اثبات کند .

پس از نوشته شدن کتابی بنام «ذره خدا: اگر پاسخ کائنات است، سؤال چیست؟» توسط لیان لدرمن که در آن این ذره را «ذره خدا» نامید، اغلب در رسانه‌ها از بوزون هیگز به‌عنوان «ذره خدا» یا «ذره الهی» یاد می‌شود. لیان لدرمن به مزاح اما به صراحت در صفحه ۲۲ کتابش نوشته است که نمی توانسته است ذره ای که اثبات وجودش آن همه هزینه برده و دانشمندان را دهه ها به زحمت انداخته است را “ذره لعنتی خدا” نام دهد زیرا ناشر از چاپ کتابش سر باز می زده است.

اما همچنان دانشمندان در تلاش هستند تا بتوانند مسائل حل نشده و توضیح داده نشده گرانش را در مدل استاندارد با بیان دقیق و کامل تر از گذشته، ارائه دهند . چالشی شیرین و گران بها و طولانی که از زمان یونان باستان تا همین حالا ادامه دارد …

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *