ذوب شدن یخ‌های قطبی «باعث کند شدن» چرخش زمین شده است

یخ‌های قطبی

دانشمندان می‌گویند ذوب شدن یخ‌های قطبی در اثر بالا رفتن دمای زمین باعث کندی چرخش کره زمین شده که نشانگر اثرات فراگیر تغییرات اقلیمی این سیاره است.

به گزارش رویترز، محققان اعلام کرده‌اند عامل این تغییر کوچک اما قابل مشاهده در حرکت وضعی زمین که به وسیله ماهواره‌ها و محاسبات نجومی اندازه‌گیری می‌شود بالا آمدن سطح دریا‌ها و وارد شدن یخ‌های ذوب شده به درون اقیانوس‌ها است.

جری میتروویکا متخصص ژئوفیزیک دانشگاه هاروارد می‌گوید: «از آنجایی که یخ‌های قطبی در مناطقی با عرض جغرافیایی بالا قرار دارند، هنگامی که ذوب می‌شوند به سمت مناطق با عرض جغرافیایی کم حرکت می‌کنند. این فرایند باعث کند شدن سرعت چرخش زمین می‌شود.»

بنا به نظر محققان، حرکت یخ و برف‌های آب شده همچنین باعث جابجایی مختصر محور زمین، یا قطب شمال، می‌شود. این پدیده به نام «انحراف قطبی» معروف است.

این تحقیق تغییرات در چرخش زمین و جابجایی محور آن را از منظر افزایش سطح آب دریا‌ها در قرن بیستم می‌نگرد که نتیجه بالا رفتن دمای زمین است.

جری میتروویکا می‌گوید آب شدن سطوح قطبی و بالا رفتن سطح دریا‌ها محور چرخش زمین، یا قطب شمال، را به اندازه کمتر از یک سانتی‌متر در سال حرکت داده است. وی می‌گوید: «این امر سرعت چرخش زمین را کاهش داده و طول مدت روز را حدود یک هزارم ثانیه طی قرن بیستم افزایش داده است.»

او ادامه می‌دهد «این تاثیرات کوچک هستند» اما نشانه دیگری از نقش عمیق فعالیت‌های انسانی بر تغییرات اقلیمی زمین محسوب می‌شود. در هر صورت، این کاهش سرعت چرخش تهدیدی برای کره زمین نخواهد بود.

این دانشمند تاکید می‌کند اگر سطوح یخی قطب با سرعت بیشتری ذوب شوند، همانگونه که متخصصان پیش‌بینی می‌کنند، تاثیرش بر چرخش زمین بیشتر خواهد شد.

پس از هشدارهای مکرر دانشمندان در مورد گرم شدن زمین بر اثر انتشار گازهای گلخانه‌ای، دولت‌ها تصمیم به شروع همکاری برای مبارزه با پدیده تغییر آب و هوا گرفتند.

مذاکرات نشست سازمان ملل متحد درباره تغییرات آب و هوایی در پاریس روز شنبه به مرحله مهمی رسید و بیش از ۱۹۰ کشور نخستین قرارداد را در مورد مبارزه با گرمای جهانی امضا کردند.

هدف بلندمدت این توافق این است که نگذارد دمای زمین بیش از «۲ درجه سانتیگراد» افزایش یابد و در عین حال تاکید برای محدود کردن این عدد به ۱.۵درجه سانتیگراد است. دمای زمین از دوران پیش از صنعتی شدن حدود ۱ درجه سانتیگراد افزایش داشته است.

برای رسیدن به این هدف، دولت‌ها متعهد شدند افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای را «هر چه سریع‌تر» متوقف کنند. این توافق می‌گوید پس از سال ۲۰۵۰ آلاینده‌های گلخانه‌ای باید تا حدی که قابل جذب به وسیله جنگل‌ها و اقیانوس‌ها باشد کاهش یابد.

افزایش سطح دریا‌ها عمدتا به دلایل مرتبط با گرمای زمین رخ می‌دهد. طبق آخرین آمار ناسا، اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد سطح متوسط دریا‌ها در ماه اوت ۲۰۱۵ نسبت به ماه قبل ۳.۲۴ میلیمتر افزایش یافت و به ۶۶.۹۱ میلیمتر رسید.

در همین زمینه دیلی میل گزارش داده که نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد تا سال ۲۱۰۰ با بالا رفتن سطح آب دریا‌ها ۱۸۰۰ شهر بزرگ دنیا، شامل لندن، سیدنی و نیویورک، صدمه خواهند دید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *