رابطه بین سلامت لثه و سلامت جنسی در مردان

مطالعات نشان می دهند مردانی که بین سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی دچار بیماری لثه می شوند سه برابر بیشتر از مردانی که به این بیماری مبتلا نیستند، از اختلال نعوظ رنج می برند. از نگاه این مقاله بین اختلال نعوض و بیماری لثه ارتباط وجود دارد.

تحقیقات نشان می دهند که بیماری های لثه با بیماری های عروقی که از علل شایع اختلال نعوظ می باشند، در ارتباط هستند. هیچ سندی دال بر اینکه یک بیماری علت بیماری دیگر است، وجود ندارد. بنابراین می توان گفت بیماری لثه از عوامل خطرساز ابتلا به اختلال نعوظی است اما لزوما باعث ایجاد آن نمی شود.

بیماری لثه مشکلی التهابی و مزمن است که لثه ها و بافت های استخوانی را مورد حمله قرار می دهد. درمان نشدن این بیماری به از دست دادن دندان ها منجر می شود. مطالعات دیگری بیماری لثه را با دیگر بیماری ها مثل بیماری های قلبی و دیابت مرتبط دانسته اند.

درحالی که هیچ ارتباط مستقیمی بین بیماری لثه و اختلال نعوظ نیست، همه ی مردان باید به حفظ سلامتی دندان ها و لثه هایشان توجه کنند، پیش از آنکه این بیماری بر دیگر قسمت های بدنشان تاثیر بگذارد. بر اساس تحقیقات چاپ شده در مجله ی تخصصی بیماری های لثه، زنان تقریبا دو برابر مردان تحت معاینات منظم دندانپزشکی قرار می گیرند.

بیماری لثه چند نقطه ی کلیدی بدن در مردان را تحت تاثیر قرار می دهد:

پروستات: آنتی ژن مخصوص پروستات آنزیمی است که در پروستات بصورت طبیعی و به مقدار کم تولید می شود. این آنزیم در مردانی که مبتلا به بیماری لثه و سرطان پروستات هستند، نسبت به مردانی که تنها با یکی از این بیماری ها دست و پنجه نرم می کنند، به میزان بالایی ترشح می شود.

بیماری قلبی: بیماری لثه خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد. این دو بیماری، مزمن و التهابی هستند به همین علت محققان بر این باورند که با توجه به این شباهت التهابی، ارتباطی بین این دو بیماری وجود دارد.

ناتوانی جنسی: مطالعه ای که در مجله ی پزشکی جنسی به چاپ رسید، نشان می دهد بیماری لثه ممکن است سلامت جنسی مردان را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعه ی دیگری که توسط انجمن ارولوژی آمریکا انجام شد این مطلب را بیان می کند که التهابی مزمن و طولانی مدت مانند بیماری لثه باعث صدمه به عروق خونی شده و منجر به ناتوانی جنسی می شود.

سرطان: احتمال ابتلا به سرطان در مردانی که سابقه ی بیماری لثه دارند ۱۴% بیشتر از مردانی است که این بیماری را ندارند. سرطان کلیه ۴۹% در مردان بیشتر از زنان بروز پیدا می کند. احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده در ۵۹% از مردان بیشتر از دیگر افراد است و ۳۰% از مردان احتمال ابتلا به سرطان خون وجود دارد.
برای جلوگیری از ابتلا به بیماری لثه تمام افراد صرف نظر از جنسیت شان باید سالانه تحت معاینه ی دقیق لثه از سوی دندانپزشکان حرفه ای قرار بگیرند. این معاینات برای بررسی سلامت دندان ها، پلاک ها، لثه ها، بافت های استخوانی و هر عامل خطرزایی که باعث ابتلا به بیماری لثه می شود، صورت می گیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *