رابطه بین کم خوابی با زوال مغز و کاهش توانایی شناختی‌

تحقیقات ‌جدید در رابطه با سلامت سالمندان به این نتیجه رسیده اند که بین کم خوابی‌ با زوال مغز و کاهش توانایی شناختی ‌ارتباط وجود دارد.

در این تحقیقات جدید که نتایج آنها در مجله “خواب” SLEEP به چاپ رسیده اند، محققان مدرسه پزشکی ‌دوکانیواس سنگاپور، گروهی شامل ۶۶ نفر با سن متوسط ۶۷ سال را مورد مطالعه قرار داده اند.

در ابتدای تحقیقات، گروه مورد تست‌های عصبی و I R M قرار گرفتند. این آزمایش‌ها در مرحله نهایی تحقیقات، ۱۸ تا ۲۴ ماه دیرتر، نیز تکرار شدند.

شرکت کنندگان همچنین به سوالاتی راجع به مدت زمان و کیفیت خوابشان پاسخ دادند.

در نهایت این تحقیقات نشان دادند که بین کم خوابی‌و پیشرفت تدریجی‌کاهش توانایی مغزی و انزوال مغز ارتباط وجود دارد.

بنا به گفته دکتر “چی”، ‌محقق ارشد و استاد در مدرسه دوک، “از آنجائی که توانایی شناختی‌انسان از مغز نشأٔت می‌گیرد، کاهش عملکرد شناختی‌به انزول رو به رشد مغز ارتباط پیدا می‌کند.”

از لحاظ آماری، افرادی که خواب کوتاهی دارند، در مقایسه با افرادی که زمان خوابشان معمولی به حساب می آید، حدود نیم درصد کاهش توانایی مغزی بیشتری را تجربه می کنند. زمان متوسط خواب در این تحقیقات ۶.۷ ساعت ، و خواب کوتاه یک ساعت، یا بیش از یکساعت، کوتاهتر از این زمان در نظر گرفته شد.

بنا به براوردها، با در نظر داشت این که مدت زمان خواب مناسب با بالا رفتن سن کاهش پیدا می‌کند، زمان خواب واقعی برای گروه مورد آزمایش ‌نزدیک به ۶ ساعت است.

با توجه به این نکته که با بالا رفتن سن، زمان استراحت کوتاهتر کمتر قابل کنترل می شود، محققان اعتقاد دارند که نتایج این مطالعه به ویژه برای جوانان مهم اند، چرا که افراد جوان توانایی بیشتری در بهبود کیفیت خوابشان را دارا هستند.

در کل، این تحقیقات مطرح می‌کنند که حدود هفت ساعت خواب برای داشتن هشیاری کامل مناسب است.

آقای چی می گوید:”طول زمان خواب  در سنین بالا شاید تحت کنترل فرد نباشد، بلکه احتمالاً تحت تاثیر عوامل متعدد و مرکبی ‌باشد.

چی ‌در نظر دارد کار با این گروه را ۴ تا ۶ سال دیگر ادامه دهد و فکر می‌کند که رابطه بین کم خوابی ‌و زوال عقل با بالا رفتن سن شرکت کنندگان ادامه پیدا خواهد کرد. اگر چه کاهش اندازه گیری شده در شناخت و زوال عقل به نظر محدود می‌رسد، اما این در طول چندین ده سال، می تواند منتهی به تغییراتی تاثیرگذار شود.
آقای چی‌ در این باره می گوید: “با درنظرداشت این که متوسط طول عمر انسان بیشتر می شود، فکر می‌کنم بهتر است هر آنچه را در توان داریم انجام دهیم تا عواقب منفی کم خوابی در سنین بالا کمتر شود”.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *