راز معمای رودخانه نیل

پتانسیل انرژی الکتریکی رودخانه‌های

ممکن است که شما هم شنیده باشید که رودخانه نیل دارای معمایی است. بهر حال، این معما، چیزی است که مردم جهان را هزاران سال است مشغول ساخته و همیشه جزء اتفاقات خیلی عجیب محسوب می شده است.

هر سال در مصر آب رودخانه نیل در ماه ژوئیه بالا می آید که این وضع تا ماه اکتبر ادامه دارد و در ماه مه سطح آب آن به ارتفاع ۲۵ فوت می رسد. در فصل طغیان، آب نیل بالا آمده و اراضی واقع در طول کناره های خود را فرا گرفته و گل و لای حاصلخیزی در آنجا بجا می گذارد.

چه عاملی باعث بالا آمدن آب رودخانه در حالی که عملا” در مصر بارندگی نیست، می شود و چه رمزی در این کار نهفته است!؟

صدها سال بود که مردم در شگفت بودند که چگونه آب رودخانه نیل بطور منظم در مدتی از سال بالا می آید ولی این معمای نیل تا اواخر قرن نوزدهم حل نشد.

نیل طولانی ترین رودخانه در جهان است. این رودخانه بیش از ۴۰۰۰ مایل از جنوب به شمال در قسمت شمال شرقی آفریقا، بیشتر در سودان و مصر جریان دارد. طغیان های اولیه نیل، دره آنرا بصورت نواری حاصلخیز محاصره شده در اراضی لم یزرع و آب و هوای گرم، طاقت فرسا و خشک درآورده و مردم از هزاران سال پیش در کنار این نوار حاصلخیز سکونت و زندگی کرده اند.

دو شاخه یا منبع بزرگ از رودخانه نیل، بنام نیل سفید و نیل آبی وجود دارد. سرچشمه و مبدأ نیل سفید در دریاچه ویکتوریا در اوگاندا می باشد. این شاخه در تمام طول سال بطور یکنواختی جریان دارد و بنابراین نمی تواند موجب بالا آمدن آب رودخانه نیل گردد. طی ماههای آوریل و مه هنگامی که آب در نیل سفلا در پایین ترین حد است، ۸۵ درصد از آب آن، از نیل سفید جاری می گردد.

پس وضع نیل آبی چطور است؟
این شاخه هم از کشور اتیوپی سرچشمه می گیرد. در سلسله کوههای حبشه بارانهای سنگینی باریده و برف زیادی آب می شود و چون هر ساله این مقدار آب باران و برف بطرف رود نیل سرازیر می گردد، باعث می شود که آب رودخانه نیل تا حد طغیان بالا بیاید و این است جواب معمای رودخانه نیل.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *