راههای کنار آمدن با یک همسر تنبل

 

راههای کنار آمدن, زنان تنبل,همسر تنبل ,راهکارهای کنارآمدن با زن تنبل,زناشویی,تنبل

راههای کنار آمدن با یک همسر تنبل

در گذشته های نه چندان دور (یعنی دوران پدر بزرگها و مادر بزرگها و یا حتی والدین ما) که نقش زنان و مردان کاملا روشن ، مشخص و مرزبندی شده بود، وظیفه هر یک از زوجین در زندگی مشترک کاملا مشخص بود.

مردان باید در بیرون از منزل کار می کردند و برای تامین معاش خانواده تلاش می کردند و وقتی هم که به خانه می رسیدند به استراحت و تجدید قوا می پرداختند و از طرف دیگر کسی هم از آنها توقع نداشت که در منزل به همسرشان کمک کنند و زن نیز مسئول رسیدگی به امور منزل و فرزندان بود و شاید به ذهن زنان نیز خطور نمی کرد(یا شاید جرات نمی کردند) که از همسرشان بخواهند تا کمی در انجام امور منزل به آنها یاری برسانند.

در آن روزگار آن قدر همه چیز روشن و از پیش تعیین شده بود که شاید کمتر دختری به این فکر بود که قبل از ازدواج خویش ، در جلسات خواستگاری از داماد و خانواده اش خواهان حق اشتغال باشد.

اما مدت زمان طولانی از آن روزها نگذشته و ما مشاهده می کنیم که در فاصله چند سال نقشهای زناشویی بسیار تغییر کرده و دیگر کسی از کار کردن زن در بیرون از منزل و یا کمک کردن یک مرد به همسرش در انجام مسئولیتهای خانه داری و .. تعجب نمی کند. هر چند که مانند گذشته این نقشهای جنسیتی خیلی مشخص و تخصص یافته نیست و شاید این مساله برای بسیاری از افراد خوشایند هم نباشد اما به نظر می رسد که این تغییر نقشهای جنسیتی تبعاتی نیز به همراه داشته است. برای مثال وقتی زنان پابه پای مردان ۷-۸ ساعت از شبانه روز را در بیرون از منزل مشغول به کار هستند، مسلما مانند یک زن خانه دار نمی توانند به مسئولیتهای سنگین داخل منزل رسیدگی کنند و به طور قطع توان انجام آن را هم نخواهد داشت و مسلما همان طور که در تامین معاش زندگی به همسرشان یاری می رسانند، در مقابل از همسرشان توقع دارند که در انجام امور منزل به آنها مساعدت و یاری لازم صورت گیرد .

پاره ای از مطالعات نشان داده است که زمان و انرژی که زنان صرف انجام امور منزل می کنند تقریبا دو برابر وقت و انرژی است که مردان صرف امور خارج از منزل و کار کردن می کنند

در این زمینه پاره ای از مطالعات نشان داده است که زمان و انرژی که زنان صرف انجام امور منزل می کنند تقریبا دو برابر وقت و انرژی است که مردان صرف امور خارج از منزل و کار کردن می کنند. پس خانمها اگر می بینند که فشار کارهای خارج از منزل و همچنین مسئولیتهای داخلی خانه زیاد است و مسئولیتها و وظایفی که بر عهده گرفته اند با توانایی جسمی و حتی روانی آنها مغایرت دارد و از دگر سو همسرشان نیز مساعدت و همراهی لازم را با آنها ندارد و در اصطلاح تنبلی می کند بهتر است که این مقاله را دنبال کنند.  در این مقاله قصد داریم تا شما را راهنمایی کنیم تا چگونه همسر خود را به انجام امور منزل با خودتان همراه کنید:

معنای واقعی تساوی حقوق زن و مرد را در ک کنید. البته این روزها تعابیر غلطی از مساوات در زندگی زناشویی وجود دارد اما مساوات در زندگی زناشویی به معنای ۵۰-۵۰ کار کردن نیست بلکه مساوات به معنای مسئول بودن یکسان زن و مرد در قبال یکدیگر و فرزندان است. یعنی هر دو آنها موظفند که برای موفقیت و حفظ رابطه خود تلاش کنند.

با همسرتان گفتگو کرده و به تبادل نظر بپردازید. به او عنوان کنید که نسبت به شرایط پیش آمده اعتراض دارید و واقعا به دردسر افتاده اید و نیازمند آرامش بیشتر هستید. البته فراموش نکنید که در این گفتگو تنها مشکلات و احساسات خود را با ایشان در میان بگذارید و لحن سرزنش و توبیخ به خود نگیرید.

از همسرتان سپاسگزاری کنید چه برای کارهایی که در داخل خانه انجام می دهد و چه برای اشتغالشان در خارج از منزل. به این ترتیب همسرتان متوجه می شود که قدردان او هستید و قدر زحمات او را می دانید. سپاسگزاری باعث دلگرمی همسر می شود و از این طریق از او حمایت روانی کرده و او را امیدوار می کنید. این حمایت و امید عزت نفس او را می سازد. با سپاسگزاری کردن، در واقع به همسرتان می گویید که:

“می دانم که آن قدر توان و صلاحیت داری که می توانی در تمام امور پشتیبان من باشی”

مساوات در زندگی زناشویی به معنای ۵۰-۵۰ کار کردن نیست بلکه مساوات به معنای مسئول بودن یکسان زن و مرد در قبال یکدیگر و فرزندان است

اگر نیاز به کمک داشتید حتما به همسرتان عنوان کنید. توقع نداشته باشید که همسرتان همیشه پیشقدم شود. شاید او اصلا متوجه نیاز شما به کمک و همکاری نباشد. احساس و فکرتان را به طور مثبت بیان کنید . مثلا اگر یک ربع دیگر قرار است میهمان به منزل شما بیاید و خانه شما نامرتب است، به جای آنکه فکر کنیدهمسرتان “باید” بداند که شما کمک می خواهید ، به او بگویید که خواهان کمک هستید. همچنین به یاد داشته  باشید چون قبلا فلان چیز را گفته اید، دلیل نمی شود که همسرتان همیشه آن را به یاد آورد. هیچگاه در برابر کمک و همکاری همسرتان مقاومت نکرده و “نه” نگویید. حتی اگر نیاز به کمک نداشته باشید و یا مطمئن باشید که همسرتان آن کار را به درستی انجام نمی دهد. بلکه با رویی گشاده از همکاری او استقبال کرده و از او سپاسگذاری کنید.

راه حلها همیشگی نیستند. هیچ راه حلی لزوما مادام العمر نیستند. وقتی راه حل شما آزمایشی باشد طرفین بیشتر  به توافق می رسند. بنابراین اگر امروز یک روش خاص برای به کار گرفتن همسرتان در منزل موثر افتاد شاید روز دیگر این روش موثر واقع نشود.

و نکته اخر اینکه برای جلب همکاری همسرتان همیشه از اظهارات و سخنان عینی و ملموس استفاده کنید چون رسیدگی به این امور آسان تر از رسیدگی به صحبتهای انتزاعی و کلی است. با مشخص حرف زدن می توانید افکارتان را روشن کرده و احتمال کسب حمایت همسرتان را بیشتر کنید.

اختلافات زن و شوهر ها بی حد و حصر هستند. آنچه از نظر یک فرد بی اهمیت است از نظر دیگری می تواند مهم باشد. زن و شوهر ممکن است در مورد هر موضوعی با اختلاف مواجه شوند از انجام امور منزل گرفته تا رانندگی کردن و … اما در صورتی که اختلاف را اجتناب ناپذیر بدانیم مسلما هر مشکلی قابل حل است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *