راهکارهای عملی تقویت باورهای مثبت در زندگی

موفقیت در فروش

مثبت اندیشی

تقویت باورهای مثبت در زندگی

تقویت باور در زندگی:

چگونه میتوانیم باورهای مثبت را تقویت کنیم؟ در این مقاله به راهکارهای عملی تقویت باورهای مثبت در زندگی می پردازیم و کاربرد باورهای مثبت را در زندگی و رشد فردی ارائه خواهیم کرد. طبق اصول قانون باور اگر یک فکر یا ذهنیت به مدت مشخصی تکرار شود، مسیرهای جدید عصبی در ذهن ایجاد می شود و باعث شکل گیری یک باور جدید می گردد.

سئوالات مهم درباره باور:

– چگونه باورسازی کنیم؟ تکنیک های ساخت باور جدید
– تمرینات عملی برای حذف باورهای محدود کننده
– چطور باور موفقیت و ثروت در ذهن بسازیم؟

قدرت باور

حتما داستان های زیادی در مورد قدرت نیروی باور شنیده اید. انسان هایی که دچار بیماری های خاص شده اند اما در کمال تعجب تواسته اند بیماری خود را بهبود بخشند.

همچنین افرادی که باور کرده اند نمی توانند زندگی خوبی داشته باشند و دچار مشکلات زیادی شده اند. داستان اول مربوط به مردی است که در یک سردخانه منجمد شده و ساعت ها برای رهایی از آن تلاش می کرد اما در نهایت انگیزه خود را از دست داده و روز بعد هنگامی که او را پیدا میکنند، علت مرگ را سرما گزارش می کنند در حالی که دستگاه انجماد سردخانه خاموش بود. این داستان نشان میدهد هریک از ما کارهایی را انجام میدهیم که باور کرده ایم.

داستان دوم: وزنه بردار

برای اینکه میزان باور پذیری ورزشکاران وزنه برداری را بسنجند به هریک از آنها گفتند وزنه هایی بیش از رکورد خود را امتحان کنند. در این شرایط هیچ یک از آنها نتوانستند آن وزنه را بالای سر ببرند زیرا حتی در تصورات خود هم نمی دیدند که حتی ۱۰ کیلوگرم بیشتر از رکورد خود را ثبت کنند. در مرحله بعد مربیان بدون آنکه به ورزشکاران اطلاع دهند، ۱۰ کیلو به وزنه اضافه کردند و به آنها گفتند، وزنه فعلی ۱۰ کیلو کمتر از رکورد شما می باشد. در کمال تعجب شاهد موفقیت وزنه برداران شدند. این داستان نشان میدهد واکنش انسان ها بر اساس باورها و ایمانی است که نسبت به توانمندی های خود دارند.

باور در روانشناسی

تقویت باور در زندگی: در علم رواشناسی باورها را ماشین محرک هر انسان میدانند. هنگامی که چیزهایی را می بینیم که بر اساس باورهای ما هستند، قسمت پیش پیشانی سر ما تحریک می شود و نورون های ذهنی ما به سرعت دست به کار می شوند و بصورت ناخودآگاه عمل می کنند. هر سک از ما میلیاردها سلوا عصبی در مغز داریم که بر اساس تکرار یک فکر یا رفتار، مسیرهای عصبی زیادی را تشکیل داده اند. هنگامی که ما در سرایط خاصی قرار می گیریم، ذهن ما فکر نمی کند و بر اساس آموخته های خود عمل می کند.

مثلا اگر ما باور کرده باشیم که پس از هر عطسه صبر کنیم، ذهن ما این موضوع با بعنوان یک قانون می پذیرد و تلاش می کند تا آنرا ثابت کند. بنابراین اگر در هنگام عطسه دست به کاری بزنیم، ذهن مدام نگران است که الان چه مشکل یا حادثه ای در زندگی ما رخ خواهد داد؟ اگر بر حسب تصادف اتفاق ناخوشایندی هم اتفاق بیفتد، شما باخود می گویید دیدی من میدانستم یک اتفاق بدی می افتد…

شناخت باورهای محدود

تقویت باور در زندگی: برای اینکه ریشه باورهای محدود خود را پیدا کنید، ابتدا به شناسایی آنها در زمان تصمیم گیری بپردازید. به تصمیم گیری های روزانه خود فکر کنید. اغلب آنها بصورت ناخودآگاه و بر اساس باورهای شما گرفته شده است. بنابراین باید یاد بگیرید در زمان تصمیم گیری از خود سئوال کنید که این باور من را از هدف خود دور می کند و یا به آن نزدیک می کند؟ اگر باورهای شما اجازه حرکت به سمت پیشرفت و موفقت را نمی دهند، می توان آنها را در دسته بندی باورهای محدود یا دور کننده قرار داد.

برای اینکه از باورهای منفی فاصله بگیرید، یک باور جایگزین را انتخاب کنید و با عبارات تاکیدی آنرا در ذهن خود تثبیت کنید. این مرحله سخت ترین مرحله ایجاد باور می باشد زیرا مقاومت های ذهنی و ترس از تغییر مانع بزرگی در جلوی راه شما خواهد بود. از آنجایی که ذهن ما تمایل دارد در منطقه امن بماند، بنابراین تمام تلاش خود را خواهد کرد تا شما در منطقه امن ذهنی خود بمانید و با گفتکوهای ذهنی شما را از ادامه راه منصرف می کند. در ادامه به این مقاومت های ذهنی می پردازیم:

باور منفی: من بدشانس هستم. من هیچوقت موفق نمی شوم….

باور جایگزین: من هم همانند انسان های موفق توانایی دستیابی به اهداف و موفقیت را دارم.
بخش منفی ذهن: تو راست می گویی موفقیت به شانس بستگی دارد، پس در منطقه امن بمان و ریسک نکن…

برای اینکه از این باورهای سمی فاصله بگیرید باید باورهای جایگزین را عملی کنید. افرادی که عملگرایی پایینی دارند، در این مرحله باید تلاش بیشتری داشته باشند و افکار خود را تحت کنترل قرار دهند. ترس از تغییر و قرار گرفتن در شرایط جدید بزرگترین مانع ذهنی است که به مرور می توان آنرا حل کرد. بیاد داشته باشید انسان های موفق هم ترس های بزرگی دارند اما باوجود ترس اقدام می کنند.

تمرین:
در انتهای مقاله راهکارهای عملی تقویت باورهای مثبت در زندگی پیشنهاد می شود لیستی از باورهای منفی خود تهیه کنید و هر روز این تعهد را به خود بدهید تا باور نقطه مقابل آنرا انجام دهید. در روزهای آینده ذهن شما خواهد پذیرفت که می توان از یک باور منفی به باور مثبت رسید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *