رشد اقتصادی چین به پایین‌ترین رقم در ۳۰ سال اخیر رسید

چین رشد اقتصادی خود در سه ماهه دوم امسال را ۶/۲ درصد اعلام کرد که پایین ترین رقم در ۳۰ سال اخیر است.

رشد اقتصادی چین درحالی کاهش یافته که جنگی تجاری میان این کشور و آمریکا در جریان است. دونالد ترامپ، تعرفه واردات گروهی از کالاهای چینی را بالا برده که باعث کاهش صادرات چین شده و به اقتصاد این کشور ضربه زده است.

چین هم در اقدام متقابل روی کالاهای آمریکایی تعرفه وضع کرده است. البته رهبران دو کشور ماه پیش در جریان اجلاس گروه ۲۰ برسر کاهش تنش و صلح تجاری توافق کردند.

نمودار زیر، رشد اقتصادی چین را در چهار دهه اخیر نشان می‌دهد. رشد فعلی اقتصاد چین، به کمترین حد از اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی رسیده است. در آن دوران سرکوب جنبش‌های دموکراسی‌خواهی و بعد از آن بحران اقتصادی آسیا رشد اقتصادی چین را کاهش داد، اما از اواخر این دهه، رشد انفجاری چین آغاز شد و همچنان با وجود آهسته شدن ادامه دارد.

کاهش رشد اقتصادی چین

۱۹۸۰ تا سه ماهه دوم ۲۰۱۹ میلادی

 

با وجود آسیب‌های جنگ تجاری با آمریکا، افزایش مصرف داخلی چین، باعث شده که رشد اقتصادی همچنان در مقایسه با کشورهای توسعه یافته قابل توجه باشد.

برای مقایسه، رشد اقتصادی آمریکا حدود ۲/۳ درصد و اتحادیه اروپا حدود ۲/۴ درصد است. آنچه باعث رشد داخلی و افزایش مصرف در اقتصاد چین شده هم نتیجه اقدامات پکن در کاهش مالیات و افزایش سرمایه‌گذاری است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *