رصد بقایای ادغام دو کهکشان

تصویر ترکیبی ساخته ‌شده توسط اخترشناسان سازمان تحقیقات اخترشناسی اروپا، برخورد سهمگینی از دو کهکشان صفحه‌ای را نشان می‌دهد که ۶۰۰ میلیون سال پیش اتفاق افتاده و باعث ایجاد کهکشانی با شکل عجیب به نام NGC7252 شده است.
این کهکشان عجیب که نام عجیبی نیز دارد، در صورت فلکی دلو قرار گرفته و ۲۱۲ میلیون سال نوری با ما فاصله دارد. رئیس جمهور ایالات متحده‌ی آمریکا، «آیزنهاور»، در دسامبر ۱۹۵۳ سخنرانی با نام «اتم‌ها برای صلح» ارائه داد. مضمون سخنرانی او درباره‌ی یکی از موضوعات داغ آن زمان، یعنی انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بود. این سخنرانی و کنفرانس مربوطه‌ی آن موج عظیمی در جوامع علمی ایجاد کرد که باعث شد کهکشان NGC7252 را اتم‌ها برای صلح بنامند!
این کهکشان بر خلاف نام آن، گذشته‌ای آرام نداشته است. علت ظاهر عجیب آن نیز ادغام دو کهکشان صفحه‌ای غنی از گاز است. در قلب بقایای این ادغام، مارپیچ کوچک شگفت‌انگیزی وجود دارد. دکتر «جان ویور» از دانشگاه سنت اندروز و همکاران او با استفاده از طیف‌نگار تلسکوپ VLT سازمان تحقیقات اخترشناسی اروپا، موفق به بررسی حرکت گازهای درون صفحه و ترسیم نحوه‌ی چرخش آن‌ها شدند.
نواحی قرمز، دورشدن گازها از ما و نواحی آبی نزدیک‌ شدن آن‌ها به ما را نشان می‌دهد. ترکیب این رنگ‌ها با هم مرکز چرخان کهکشان‌‌ را نمایان ساخته و دو جریان گاز داغ در شمال غرب و جنوب شرق را نشان می‌دهد. مطالعات پیشین نشان دادند مارپیچ داخلی، خلاف جهت باقی نواحی کهکشان گردش می‌کند، اما اخترشناسان با مقایسه‌ی حرکت ستاره‌های اطراف کهکشان و گاز یونیزه‌ شده توسط ستاره‌های بسیار جوان در مارپیچ کوچک، متوجه شدند که در واقع جهت چرخش آن‌ها با هم یکسان است

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *