روانشناسی رنگ سبز: چگونه رنگ سبز می‌تواند به شما کمک کند؟

طرز لباس پوشیدن چه تاثیری روی حال و هوای شما دارد؟

رنگ سبز

 

رنگ سبز و تأثیرات آن بر روی روحیه و احساسات:

تحقیقاتی در روان‌شناسی رنگ‌ها  نشان می‌دهد که رنگ‌ها واکنش‌های روان‌شناختی را برمی‌انگیزند و بر خلق‌وخو و احساسات تأثیر می‌گذارند.

گاهی اوقات، این واکنش‌ها با شدت یک رنگ مرتبط است. در موارد دیگر، آنها محصول تجربه و تأثیرات فرهنگی هستند.

برای بسیاری از مردم، رنگ سبز ارتباط قوی با طبیعت دارد و چمن‌های سرسبز، درختان و جنگل‌ها را به یاد می‌آورد. سبز اغلب به عنوان رنگی شاداب و آرام توصیف می شود. دیگر ارتباط های رایج با رنگ سبز پول، شانس، سلامتی و حسادت است.

 

معنی رنگ و روانشناسی

 

در روان‌شناسی رنگ‌ها، رنگ‌هایی که از طول موج‌های بلند تشکیل شده‌اند «محرک یا گرم» در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که رنگ‌هایی مانند سبز که طول موج‌های کوتاه‌تری دارند، «آرام‌بخش یا خنک» هستند.

 

در حالی که چشمان ما باید برای دیدن رنگ‌هایی با طول موج‌های بلندتر تنظیم شوند، برای دیدن رنگ‌های سرد اصلاً نیازی به تنظیم ندارند.

 

رنگ سبز می تواند بر تفکر، روابط و سلامت جسمانی تأثیر مثبت بگذارد. شما اغلب رنگ سبز را در دکور مراکز پزشکی خواهید دید.

سبز آرامش بخش است

سایه‌های سبز می‌توانند به آرامش افراد در مکان‌های جدید کمک کنند. به همین دلیل، طراحان اغلب در فضاهای عمومی مانند رستوران‌ها و هتل‌ها از رنگ سبز استفاده می‌کنند.

 

یک مطالعه «اثر ورزش سبز» را بر روی شرکت‌کنندگانی که در حین تماشای ویدیویی از فضای بیرون با پوشش سبز در داخل خانه ورزش می‌کردند، نشان داد.

 

سبز طبیعی است

اثرات آرام بخش سبز ممکن است از ارتباط آن با طبیعت ناشی شود، که مردم معمولا آن را به عنوان آرامش بخش و با طراوت تجربه می کنند. برخی از محققان بر این باورند که ارتباط مثبت با رنگ سبز از تکامل در مغز ما شکل گرفته است: انسان های اولیه می دانستند که رنگ سبز در طبیعت مکانی را نشان می دهد که می توانند غذا، آب و سرپناه پیدا کنند.

 

در اساطیر باستان، رنگ سبز معمولاً نشان دهنده باروری بود. به عنوان مثال ایرانیان باستان آخرین ماه زمستان را اسفند می نامیدند زیرا در این زمان بهار و سرسبزی به زمین باز می گردد. به ویژه، آنها روز پنجم را به زمین و زنان اختصاص دادند.۶ به همین ترتیب، یونانیان باستان اوزیریس، خدای دنیای زیرین، تولد، تولد دوباره، کشاورزی و باروری را با چهره ای سبز به تصویر می کشیدند.

 

گذراندن زمان در محیط های سبز طبیعی یا حتی تماشای تصاویر مناظر سبز در طبیعت با کاهش استرس، کنترل بهتر تکانه ها و بهبود تمرکز مرتبط است.

 

از آنجایی که رنگ سبز دارای پیوندهای قوی با طبیعت است، ممکن است ما به احتمال زیاد چیزی سبز را سالم و طبیعی بدانیم، حتی اگر اینطور نباشد. به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که مردم بیشتر احتمال دارد یک آب نبات با برچسب سبز را به عنوان گزینه سالم تری در نظر بگیرند تا یک آب نبات با برچسب قرمز، حتی زمانی که تغذیه دو میله یکسان بود.

 

اصطلاح “سبز” نیز به معنای “مفید زیست محیطی” است. به ابتکارات سبز، انرژی سبز، فضاهای سبز، صلح سبز و غیره فکر کنید.

 

سبز انگیزه دهنده است

اگرچه برخی رنگ سبز را آرامش‌بخش می‌دانند، برخی دیگر می‌گویند این رنگ به آنها انگیزه می‌دهد. یک مطالعه نشان داد که افراد با “نیاز بالا برای موفقیت” به طور مداوم رنگ سبز را به رنگ قرمز انتخاب می کردند، که اغلب توسط افرادی که “نیاز کم به موفقیت” داشتند، انتخاب می شد. رنگ قرمز و کلمات مربوط به موفقیت با رنگ سبز.

 

در چراغ های توقف، سبز نشان دهنده ایمنی و اجازه رفتن است، در حالی که قرمز به معنای “ایست” است. به نوبه خود، عبارت “چراغ سبز دادن” تایید را می رساند.

 

واکنش شما به رنگ سبز بسیار شخصی است. تجربه و همچنین ارتباطات شخصی و فرهنگی در احساس این رنگ در شما نقش دارد.

 

تحقیقات همچنین نشان داده است که زمانی که مردم توسط گیاهان سبز احاطه شده اند و به مناظر سبز طبیعت دسترسی دارند، احتمالاً خلاقیت افزایش می یابد.۱۰ مطالعات نشان داده اند که رنگ سبز نیز می تواند الهام بخش خلاقیت باشد.

 

در یک مطالعه، یک محیط با نور سبز توانایی خواندن را در شرکت کنندگان بهبود بخشید، در حالی که یک محیط با نور قرمز آن را کاهش داد.

 

 

سبز خوشبین است

رنگ نه تنها بر احساسات ما بلکه بر خاطرات ما نیز تأثیر می گذارد. یک مطالعه فهرستی از کلمات دارای بار عاطفی نوشته شده در رنگ های مختلف را به افراد ارائه کرد. سپس از آنها خواسته شد تا کلمات خاصی را به خاطر بیاورند. آنها به احتمال زیاد کلمات مثبتی را که با رنگ سبز نوشته شده بودند به خاطر می آوردند و این باعث شد که محققان این نظریه را مطرح کنند که رنگ سبز دارای مفاهیم عاطفی مثبت تری است. بنابراین، رنگ سبز ممکن است در هنگام به خاطر سپردن اطلاعات، یک تعصب خوش بینی را ایجاد کند.

 

پول کاغذی در ایالات متحده سبز است، جایی که این رنگ با فرهنگ ایرلندی-آمریکایی، روز سنت پاتریک و موفق باشید. جالب توجه است، یک مطالعه نشان داد که رنگ سبز ممکن است به عنوان یک طلسم خوش شانسی عمل کند. شرکت کنندگانی که در معرض رنگ سبز قرار گرفتند، احساس امیدواری بیشتری داشتند و ترس از شکست را کاهش دادند

 

سبز حسود است

همانطور که رنگ سبز با احساسات مثبت همراه است، می تواند نشان دهنده حسادت نیز باشد. احتمالاً عبارت “سبز از حسادت” را شنیده اید. منشأ این عبارت نامشخص است.

 

سبز همچنین می تواند نشان دهنده بیماری جسمی باشد، مانند زمانی که رنگ چهره فردی سبز می شود. پیوند بین سبزی و بیماری ممکن است ارتباطی بین سبز و حسادت ایجاد کند – گویی حسادت یک بیماری خاص خود است.

 

سایه های سبز

معانی سبز می تواند بر اساس سایه متفاوت باشد. مثلا:

 

سبز روشن: تولد دوباره، بهار

سبز زیتونی: آرامش، خاکی، ظرافت

سبز تیره: باروری، طمع، پول، انگیزه

سبز مایل به زرد: بیماری، حسادت، زوال

آبی: تمیزی، طراوت، آب

سبز کم رنگ: آرامش

 

کاربردهای سبز

روانشناسی رنگ سبز در سراسر زندگی روزمره مشهود است.

 

تولیدکنندگان، تبلیغ‌کنندگان و دیگران از مفاهیم مختلف سبز استفاده می‌کنند تا تصوری را منتقل کنند. به عنوان مثال، بسته بندی محصولات تولید شده پایدار اغلب دارای رنگ سبز است. به همین ترتیب، در محصولات تمیز کننده، اغلب همراه با رنگ آبی، برای انتقال طراوت و خلوص استفاده می شود.

 

البته تجهیزات نظامی برای استتار سربازان و تجهیزات سبز است و استفاده از این رنگ به پوشاک و سایر محصولات مرتبط با ارتش (مانند خستگی، دوربین دوچشمی و غیره) گسترش می یابد.

 

مفاهیم و شیوه های مربوط به نگرانی های زیست محیطی اغلب به عنوان سبز شناخته می شوند (به عنوان مثال، انرژی سبز، ابتکار سبز، حزب سبز، صلح سبز).

 

گرین کارت، چراغ سبز، اتاق عمل – همگی عباراتی هستند که به یک شکل از معانی مختلف سبز استفاده می کنند.

 

سوال های متداول

رنگ سبز چه احساساتی را در افراد ایجاد می‌کند؟

رنگ سبز به عنوان یک رنگ آرامش‌بخش و الهام‌بخش معمولاً حالتی از آرامش و آرامش بخشی را در افراد ایجاد می‌کند. همچنین، رنگ سبز به عنوان یک رنگی که با رشد، خلاقیت و تولید به ارتباط است، ممکن است برای بسیاری از افراد الهام‌بخش باشد.

 

آیا رنگ سبز می‌تواند به عنوان درمانی برای بیماری‌های روانی مورد استفاده قرار گیرد؟

بله، رنگ سبز به عنوان یک رنگ آرامش‌بخش و ارامش‌بخش می‌تواند به عنوان یک درمان کمکی برای درمان بیماری‌هایی مانند افسردگی، اضطراب و اختلالات خواب مورد استفاده قرار بگیرد.

 

رنگ سبز در چه مواردی در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

رنگ سبز به عنوان یک رنگ طبیعی و آرامش‌بخش در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به خصوص در اتاق‌هایی که برای استراحت و آرامش طراحی شده‌اند.

 

آیا رنگ سبز می‌تواند در تبلیغات و بازاریابی مورد استفاده قرار بگیرد؟

بله، رنگ سبز به عنوان یک رنگی که با طبیعت و محیط زیست مرتبط است، می‌تواند برای تبلیغات و بازاریابی مورد استفاده قرار گیرد، به خصوص برای محصولاتی که با طبیعت مرتبط هستند، مانند محصولات آرایشی و بهداشتی، محصولات غذایی و نوشیدنی و غیره.

 

رنگ سبز در چه مواردی در آموزش و یادگیری مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

رنگ سبز به عنوان یک رنگ الهام‌بخش و الهام‌دهنده برای یادگیری و آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرد، به خصوص در دانشگاه‌ها و مدارس، به عنوان یک رنگی که با تمرکز و یادگیری مرتبط است

 

نتیجه گیری

از آنجا که رنگ سبز به شدت با طبیعت مرتبط است، مردم اغلب آن را طبیعی، شاداب و آرام توصیف می کنند. با این حال، به یاد داشته باشید که تأثیرات فرهنگی و تجربیات فردی نیز به شکل گیری واکنش های ما به رنگ کمک می کند.

 

دفعه بعد که رنگ سبز را دیدید، لحظه ای به احساسات و حالاتی که رنگ برای شما برمی انگیزد، توجه کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *