روبات‌های هوشمند تهدیدی برای میلیون‌ها کارگر

روبات‌های هوشمند

پیشرفت در علم هوش مصنوعی در آینده نزدیک روبات‌ها را قادر به انجام بسیاری از کارها می‌سازد و بدین ترتیب ده‌ها میلیون شغل در ۳۰ سال آینده به خطر می‌افتد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «موشه واردی» مدیر موسسه فناوری اطلاعات در دانشگاه «رایس» تگزاس می‌گوید: «به زمانی نزدیک می‌شویم که ماشین‌ها قادر هستند تقریبا در هر کاری جایگزین انسان‌ها شوند. به عقیدهٔ من جامعه باید به این پرسش پاسخ دهد که اگر ماشین‌ها قادر به انجام تقریبا هر کاری هستند که انسان‌ها انجام می‌دهند، انسان‌ها چه کاری انجام خواهند داد؟»

اتوماسیون و «روباتیزاسیون» انقلابی در بخش صنعت در طول ۴۰ سال گذشته به وجود آورده‌اند. این امر بهره‌وری را افزایش داده اما باعث از بین رفتن شغل شده است.
موشه واردی می‌گوید اشتغال در بخش تولید در ایالات متحده در سال ۱۹۸۰به حداکثر مقدار خود رسید و از آن زمان تاکنون در حال کاهش بوده است. دستمزد‌ها نیز در میان طبقه متوسط ثابت مانده است.

در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار روبات صنعتی در ایالات متحده وجود دارد و این تعداد رو به افزایش است.

به عقیده مدیر موسسه فناوری اطلاعات در دانشگاه «رایس» تگزاس ۱۰ درصد مشاغل مربوط به رانندگی در ایالات متحده به دلیل افزایش خودرو‌های بدون راننده در ۲۵ سال آینده حذف خواهند شد.

طبق نظر «بارت سلمن» استاد علوم کامپیو‌تر در دانشگاه «کورنل»، «در دو سه‌سال آینده سیستم‌های اتوماتیک یا نیمه‌اتوماتیک به درون جامعه ما هجوم خواهند آورد.»

خودروهای بدون راننده، هواپیماهای اتوماتیک برای تجسس و سیستم‌های تجاری تمام‌خودکار، به همراه روبات‌های خانگی و دیگر انواع وسایل کمکی هوشمند که به جای انسان تصمیم می‌گیرند در این فهرست هستند.

آیا ماشین‌ها برای انسان‌ها قابل فهم باقی خواهند ماند؟ آیا انسان‌ها می‌توانند ماشین‌ها کنترل کنند؟ و آیا ماشین‌ها برای انسان‌ها سودمند خواهند ماند یا به تهدید تبدیل می‌شوند؟ اینها سئوال‌هایی است که به دلیل پیشرفت‌های اخیر در فناوری روباتیک پرسیده می‌شوند.

استفان هاوکینگ فیزیکدان برجسته بریتانیایی در سال ۲۰۱۴ طی مصاحبه‌ای با بی‌بی سی گفت که توسعه کامل تکنولوژی هوش مصنوعی می‌تواند پایان‌نژاد بشر باشد. وی نسبت به تبعات ایجاد تکنولوژی که با انسان برابری کند یا از بشر پیشی بگیرد به شدت ابراز نگرانی کرد.

غول‌های تجاری مانند «گوگل»، «فیس بوک»، «مایکروسافت»، و «تسلا» در راس این گروه هستند. همچنین، «پنتاگون» درخواست ۱۹ میلیارد دلار برای توسعه سیستم‌های تسلیحاتی هوشمند کرده است.

این پرسش‌ها دانشمندان را ترغیب کرده است فراخوانی برای راه‌اندازی چهارچوبی اخلاقی برای توسعه هوش مصنوعی در سال‌های آینده بدهند.

سال گذشته ماسک – صاحب اسپیس ایکس – ۱۰ میلیون دلار برای این منظور اختصاص داد با این عقیده که هوش مصنوعی می‌تواند خطرناک‌تر از سلاح هسته‌ای باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *