روشن کردن فانوس دریایی، تنها با ۲۴ شمع!

در مستندات معتبر، اولین فانوس دریایی، فانوس دریایی اسکندریه بوده است که در حدود ۲۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در جزیره فاروس مصر و در زمان بطلمیوس  ساخته شد. آن بنا در جمع عجایب هفت‌گانه‌ی جهان قرار دارد که گفته می‌شود حدود ۱۵۰ متر ارتفاع داشته است؛ یعنی حدود ۳ برابر بلندتر از فانوس‌های دریایی مدرن امروزی.
اولین فانوس دریایی سنگی جهان در جنوب پلیموث انگلستان و در سال ۱۷۵۶ میلادی توسط «جان اسمیتون» که پدر مهندسی عمران در جهان بود، ساخته شد. این فانوس دریایی که به‌نام «اسمیتون اِدیستون» مشهور است تنها با ۲۴ شمع روشن میشد!
بلندترین فانوس دریایی آجری باقی‌مانده در جهان، فانوس لانترنا در جنوای ایتالیا است که در سال ۱۵۴۳ میلادی با بلندای ۷۵ متر ساخته شده است.
با وجود سیستم موقعیت‌یاب جهانی، همچنان از فانوس‌های دریایی در ناوبری استفاده می‌شود. فانوس‌های دریایی مدرن، نوری معادل ۲۰ میلیون شمع دارند که توسط قدرت بالای لامپ‌های زنون و انعکاس آن توسط لنز‌های بزرگ فرنل ایجاد می‌شوند. بر فراز پارک یاماشیتای ژاپن، فانوسی به‌نام یوکوهاما وجود دارد که ارتفاعی ۱۰۶ متری دارد که یکی از بلندترین فانوس‌های دریایی حال حاضر جهان است که از بلندترین فانوس دریایی جهان در جده عربستان با ارتفاعی برابر با ۱۳۳ متر کمی کوتاه‌تر است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *