رژیم غذایی و اضافه وزن

مقام‌ها و مسئولین بهداشتی ایران می‌گویند استان گلستان رتبه دوم چاقی را در ایران دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر تقی ریاحی، رئیس دانشگاه پزشکی گلستان، روز سه‌شنبه اول اردیبهشت ضمن اعلام این نکته، استفاده از غذاهای پر کالری را یکی از دلایل عمده چاقی دانسته است.

همزمان حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، نیز اعلام کرده که بیش از ۵۰ درصد مردم ایران مبتلا به چاقی هستند.

در همین رابطه عباس صداقت معاون مرکز بهداشت استان گلستان استفاده از غذاهای آماده و فست فود را یکی از دلایل مهم چاقی عنوان کرده است.

در باره تاثیر فست فودها بر چاقی رادیو فردا نظر سپیده راشد، کارشناس تغذیه در پاریس، را پرسیده است:

  سپیده راشد: فست فود و غذاهای فوری می‌تواند موثر باشد. خواه ناخواه یک مقدار موادی که‌ به آن می‌زنند قند و نمکش بالاتر است و چربی‌اش هم می‌تواند بالاتر باشد. در اروپا یک مقدار چربی و قند و نمک را پایین آورده‌‌اند اما در ایران امکان دارد هنوز به عملی نشده باشد. اینها عواملی است که می‌تواند موثر باشد.

این موادی که برای کنسرو کردن تولیدات غذایی می‌زنند آیا می‌تواند چاق‌کننده باشد؟

نوع موادی که به کار می‌برند که کیفیت آنها خیلی بالا نیست برای اینکه بتوانند مواد خراب نشود مجبورند توی آن کنسرواتور بزنند که به آن مزه می‌دهد ولی می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. دیگر اینکه خواه ناخواه نمک آن زیاد است و قند و چربی توی آنها زیاد است. نمک باعث چاقی نمی‌شود. نمک باعث ماجرای دیگری می‌شود که خواه ناخواه می‌تواند یک مقدار فشارخون را ببرد بالا و روی قلب بیشتر اثر دارد.

خانم راشد، نوع غذاهای سنتی ایرانی آیا تاثیری بر چاق شدن دارند؟

غذای ایرانی خوب است. اگر دقت کنید در زمان‌های قدیم آنقدر چاقی زیاد نبود. یک مقدار باید سرخ کردن را کم کرد و سعی کرد در خورشت‌هایی که مواد سرخ کردنی توی آنها هست کمتر شود. نه اینکه خورشت کمتر خورده شود. نوع درست کردن خورشت را باید عوض کنند. یک مقدار چربی‌اش را باید کمتر کنند. خواه ناخواه زمان پخت باید کمتر شود که مواد غذایی‌ای که استفاده می‌کنند کیفیتش بیشتر در غذا بماند.

یک نکته مهم که در کنار تغدیه معمولا‌‌ً‌ مطرح می‌شود داشتن تحرک است. تا چه حد نبود یک برنامه ورزشی در کنار برنامه غذایی بر چاقی موثر است؟

حدود ۵۰ درصد می‌تواند موثر باشد. یعنی بد غذاخوری و تحرک نداشتن هردو عامل چاقی است. وقتی این دو تا با هم باشد با هم جمع می‌شوند و چاقی بیشتر می‌شود. برای همین می‌شود گفت تحرک همان قدر موثر است که تغذیه درست موثر است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *