رژیم غذایی پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی

نقش مهم میوه و سبزیجات در کاهش احتمال ابتلا به سرطان

سازمان بهداشت جهانی طی گزارشی که به دست دانشمندانی از کشورهای مختلف جهان تهیه شده ، اعلام کرده است که مصرف مواد غذایی فرآوری شده عامل اصلی افزایش شدید میزان چاقی و بیماریهای مزمن در جهان است و از مردم جهان خواسته است بشدت از مصرف این نوع مواد غذایی که حاوی مقدار زیادی چربی اشباع شده ، قند و نمک هستند بکاهد. بنا براین گزارش ، افزایش مصرف میوه وسبزیجات و تحرک جسمی بیشتر ، بهترین راه در امان ماندن ازبیماریهای مزمن است . دانشمندان رهنمودهای تازه ای برای تغذیه سالمتر پیشنهاد کرده اند که قرار است سازمان بهداشت جهانی این رهنمودها را به عنوان بخشی از استراتژی جهانی خود در کاهش بیماریهای قلبی ، سرطان ، دیابت ، چاقی مفرط ، پوکی استخوان و بیماریهای دندان به کار گیرد. این گروه ازدانشمندان مردم جهان را ترغیب میکنند به رژیم غذایی متعادل و سالم روی آورند و ازمصرف نمک ، قند و چربی اشباع شده بکاهند. چربی اشباع شده عمدتا به روغنهایی گفته می شود که منشا حیوانی دارند و زیاده روی در مصرف آنها باعث افزایش کلسترول خون می شود. دانشمندان همچنین هشدار می دهند که بیماریهای مزمن تنها ناشی از زیاده روی درخوردن نیست ، بلکه می تواند ناشی از زیاده روی در مصرف غذاهای ناسالم باشد. آنها تغییر در سبک زندگی مردم را عاملی می دانند که باعث شده است اعضای خانواده ها فرصت کمتری برای نشستن سریک سفره پیدا کنند و کودکان به جای بازی در فضای آزاد به تماشای تلویزیون و بازیهای رایانه ای بنشینند. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ، این معضلات بویژه میان مردمی که در شهرها زندگی می کنند شدیدتر است؛ شهرنشینان بیش از سایر مردم در معرض غذاهای ” پر انرژی ” اند وتحرک جسمانی کمتری دارند.

تغذیه سالم 
تغذیه سالمی که سازمان جهانی بهداشت در گزارش خود توصیه کرده چنین ویژگیهایی دارد.
کربوهیدارتها ( عمدتا نشاسته و قند طبیعی ) باید ۵۵ تا ۵٧ درصد رژیم غذایی را تشکیل دهد.
قند تغلیظ شده ( مانند شیرینیها ) باید کمتر از ده در صد را تشکیل دهد.
رژیم غذایی روزانه باید شامل ده تا پانزده درصد مواد پروتئینی باشد.
چربی باید به پانزده تا سی در صد محدود بماند و سهم چربی اشباع شده باید زیر ده در صد کل رژیم غذایی باشد.
نمک باید به کمتر از پنج گرم در روز محدود بماند.
میزان مصرف سبزیجات و میوه ها باید روزانه حدود چهار صد گرم باشد.

داشنمندان همچنین نتیجه گیری کرده اند که افزایش فعالیت جسمانی برای سلامتی لازم است . 
این گزارش اشاره می کند که مردم باید روزانه حداقل یک ساعت فعالیت جسمانی داشته باشتند. 

یک میلیارد آدم چاق 
به گزارش سازمان بهداشت جهانی ، هم اکنون بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان اضافه وزن دارند که از آن میان سیصد میلیون نفر بنابر معیارهای پزشکی دچار چاقی مفرطند.
در بریتانیا ، شما مردانی که چاق محسوب می شوند از هشت در صد در دهه هشتاد به هفده در صد در حال حاضر افزایش یافته است و شمار زنان چاق از نه در صد به بیست ویک در صد رسیده است .
این وضعیت در میان کودکان نیز قابل مشاهده است و در بریتانیا یک پنجم کودکان اضافه وزن دارند. تیم لنگ ، استاد برنامه غذایی دانشگاه ” شهر ” لندن که توصیه های مندرج در گزارش سازمان جهانی را تایید می کند می گوید : ” احتمالا سریعترین راه کاهش میزان سکته های قلبی در بریتانیا، به نصف کاهش دادن مقدار نمکی است که به مواد غذایی فرآوری شده افزوده می شود.” او می افزاید: ” لازم است مهارتهای اولیه پخت و پز به عموم مردم آموزش داده شود تا بتوانند میوه های تازه وسبزیجات را به خوراکیهای دلخواه خود تبدیل کنند.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *