رژیم غذایی کامل مایعات: منو، مزایا و خطرات

نوشیدنی

آبمیوه

رژیم مایعات شفاف چگونه کار می کند، چه بخوریم و از غذاهایی که باید اجتناب کنیم؟

 

رژیم مایعات شفاف شامل مایعات مانند آب، آبگوشت، آبمیوه و غیره است. این رژیم غذایی غنی از مواد مغذی است که هضم آن آسان است. این رژیم توسط پزشکان برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند، از جمله کسانی که در شرف انجام کولونوسکوپی هستند یا به تازگی از عمل جراحی داشته اند، تجویز می شود.

رژیم مایعات شفاف چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، رژیم مایعات به این معنی است که شما تمام یا حداقل بیشتر کالری خود را از نوشیدنی ها دریافت می کنید. رژیم مایعات انواع مختلفی وجود دارد.

یک رژیم مایع شفاف چیزی است که پزشک ممکن است برای مدت کوتاهی از آن استفاده کند. اغلب از شما خواسته می شود قبل از یک عمل پزشکی یا اگر مشکلات گوارشی دارید، یک رژیم مایعات شفاف را دنبال کنید. شما کالری و مواد مغذی مورد نیاز خود را با یکی از این رژیم ها دریافت نمی کنید ، بنابراین نمی توانید برای مدت طولانی از آنها استفاده کنید و نباید آنها را بدون نظارت پزشک انجام دهید.

 

افراد برای کاهش وزن ، انواع دیگر رژیم های مایع را انتخاب می کنند. به طور معمول، آنها محدود به آب میوه یا سبزیجات یا شیک هستند. این نوشیدنی ها ممکن است جایگزین همه وعده های غذایی شما یا فقط یک یا دو وعده غذایی (معمولاً صبحانه و ناهار) شوند. شما همچنین در برخی از این برنامه ها میان وعده دریافت می کنید.

 

این رژیم‌ها می‌توانند کالری دریافتی‌تان را کاهش دهند و به کاهش وزن کمک کنند، اما نباید برای مدت طولانی آن‌ها را انجام دهید. قبل از انجام رژیم مایعات شفاف با پزشک خود صحبت کنید. شما باید مطمئن شوید که به اندازه کافی مواد مغذی مهم مانند فیبر و پروتئین دریافت می کنید.

 

آیا رژیم های مایع برای کاهش وزن موثر هستند؟

رژیم های مایع می توانند موثر باشند، مانند هر رژیمی که کالری کمتری نسبت به آنچه مصرف می کنید به شما می دهد. همچنین اگر در جویدن غذا مشکل دارید، مفید هستند.

اما نتایج ممکن است دوام نیاورند. وقتی کالری را به شدت کاهش می دهید، متابولیسم شما کاهش می یابد تا در مصرف انرژی صرفه جویی شود. تا زمانی که عادات غذایی خود را تغییر ندهید، احتمالاً پس از ترک رژیم مایعات شفاف ، وزن از دست داده شده را دوباره به دست خواهید آورد.

 

برخی از رژیم های مایع در دراز مدت بهتر از سایرین عمل می کنند. رژیم‌هایی که هم شامل غذای جامد و هم مایعات می‌شوند، می‌توانند یک راه مؤثر و راحت برای افراد دارای اضافه وزن برای کنترل تعداد کالری‌های دریافتی‌شان باشند.

 

رژیم غذایی مایع شفاف چگونه کار می کند

رژیم غذایی مایعات سرشار از مواد مغذی و الکترولیت است بدون اینکه برای هضم سخت باشد. این برای کسانی است که با التهاب دستگاه گوارش یا مشکلات گوارشی که نیاز به جراحی یا هر روش پزشکی دیگری دارند، سروکار دارند. این رژیم هیدراتاسیون و کالری مورد نیاز برای حفظ یک زندگی عادی را برای یک دوره کوتاه ۳ تا ۵ روزه فراهم می کند. اما آیا قرار گرفتن در یک رژیم غذایی بسیار کم کالری مانند این برای مدت کوتاه می تواند برای شما مفید باشد؟

 

چرا رژیم مایعات شفاف برای شما خوب است؟

رژیم مایعات شفاف ممکن است برای شما مفید باشد زیرا برای دستگاه گوارش شما بسیار سبک است. اسهال، استفراغ، تهوع، IBS/IBD ، زخم، دیورتیکولیت، کولونوسکوپی، یا هر عمل جراحی مربوط به دستگاه گوارش نیاز به استراحت کامل به معده و دستگاه گوارش دارد. قبل از اینکه به تدریج غذاهای نیمه جامد و جامد را وارد برنامه خود کنید، فقط چند روز در این رژیم خواهید بود.

 

در زیر لیستی از غذاهایی است که اگر از شما خواسته شد که رژیم مایعات شفاف داشته باشید، می توانید مصرف کنید.

 

• غذاهای مجاز در رژیم غذایی مایع شفاف عبارتند از:

– اب

– آبگوشت شفاف

– آب میوه بدون پالپ

– آب سبزیجات بدون پالپ

– چای

– ژلاتین

– یخ و تکه های یخ

– نوشیدنی های گازدار

– قهوه سیاه

– نوشیدنی های ورزشی

– آب نبات های سخت

 

انتخاب های غذایی محدود است و بسته به شرایط پزشکی شما، پزشک یا متخصص تغذیه شما ممکن است لیست فوق را تغییر دهد. شما به طور کلی حداکثر ۵ روز در این رژیم خواهید بود. با در نظر گرفتن این موضوع، برنامه منوی نمونه ما را برای یک رژیم غذایی مایعات بررسی کنید.

 

• غذاهایی که باید اجتناب کنید

در اینجا لیستی از غذاهایی است که باید در رژیم غذایی مایعات از آنها اجتناب کنید.

– از مواد غذایی حاوی پروتئین و فیبر بالا در رژیم غذایی مایع شفاف خودداری کنید.

– غذاهای پر فیبر مانند سبزیجات، میوه ها و غلات کامل

– منابع پروتئینی مانند گوشت و ماهی، تخم مرغ، عدس، سویا و محصولات سویا

– محصولات لبنی مانند شیر ، ماست و پنیر (مگر اینکه پزشک شما اجازه دهد)

– آب میوه پالپ دار

– غذای تند

– غذای سرخ شده

– غذاهای فرآوری شده و کنسرو شده

– مشروبات الکلی

شما نمی توانید هیچ غذای جامد یا نیمه جامد، خواه کامل یا فرآوری شده/کنسرو شده مصرف کنید.

 

خطرات رژیم غذایی مایع

در حالت ایده آل، نوشیدنی های رژیمی مایع باید تعادلی از مواد مغذی مورد نیاز در طول روز به شما بدهد، اما همیشه اینطور نیست.

رژیم های بسیار کم کالری (۴۰۰-۸۰۰ کالری در روز) به ویژه ممکن است فاقد تعادل پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز شما باشند و فقط باید تحت نظارت پزشکی استفاده شوند.

 

از دست دادن مواد مغذی ضروری می تواند منجر به عوارض جانبی مانند خستگی ، سرگیجه ، ریزش مو ، سنگ کیسه صفرا و آسیب قلبی شود.

همچنین، اگر فیبر کافی دریافت نکنید ممکن است دچار یبوست شوید ( زیرا غلات کامل، میوه ها و سبزیجات مصرف نمی کنید).

همچنین اگر پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت نکنید، می توانید عضله را از دست بدهید.

 

قبل از شروع رژیم مایعات شفاف با پزشک خود صحبت کنید

اگر پزشک رژیم غذایی مایعات را برای شما تجویز کند، در مورد مایعاتی که می توانید مصرف کنید و مدت زمانی که باید از آن استفاده کنید، صحبت می کند. مطمئن شوید که دستورالعمل های آنها را به دقت دنبال می کنید.

 

اگر می خواهید برای کاهش وزن از این رژیم استفاده کنید، ابتدا با پزشک خود در مورد اینکه آیا رژیم غذایی مایع برای شما مناسب است صحبت کنید. زنان باردار یا شیرده و افرادی که برای دیابت انسولین مصرف می‌کنند یا هرکسی که بیماری مزمن دارد نباید رژیم مایعات شفاف را دنبال کند.

 

اگر پزشک به شما اجازه دهد که این یکی را ادامه دهید، باید به یک متخصص تغذیه نیز مراجعه کنید، که می تواند با شما بررسی کند و مطمئن شود که کالری و تغذیه کافی دریافت می کنید. متخصص تغذیه شما ممکن است توصیه کند در حالی که رژیم مایعات شفاف دارید، یک ویتامین یا مکمل غذایی مصرف کنید.

 

قبل از اینکه یک برنامه غذایی مایع را انتخاب کنید ، بدانید چه می نوشید. اگر یکی از رژیم های غذایی تجاری را در نظر می گیرید، به مقادیر روزانه روی برچسب نگاه کنید. مطمئن شوید که ۱۰۰٪ از تمام ویتامین ها و مواد معدنی توصیه شده را دریافت می کنید.

 

به دنبال رژیمی باشید که کالری زیادی نداشته باشد و حاوی مقدار زیادی پروتئین و فیبر باشد تا در حین کاهش تدریجی وزن، احساس سیری داشته باشید. رژیم های غذایی مایع که شامل یک یا دو وعده غذایی جامد در روز است، یا عادات غذایی سالم تری را به شما می آموزد، به احتمال زیاد به شما در حفظ وزن در طولانی مدت کمک می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *