ساخت آنتی‌بیوتیک جدید برای درمان سوزاک

 
تیمی از محققان دانشگاه یورک انگلستان، از اثرات درمانی مونواکسید‌کربن برای تشکیل یک آنتی‌بیوتیک جدید استفاده کرده‌اند. این آنتی‌بیوتیک می‌تواند برای درمان بیماری سوزاک به کار رود. این بیماری یک بیماری مقاربتی جنسی است و از طریق باکتری نای‌سریا ایجاد می‌شود.
در سال‌های اخیر باکتری نای‌سریا در برابر اغلب آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای درمان بیماری سوزاک به کار می‌روند، مانند سولفونیلامیدها، پنسیلین، تتراسایکلین و فلوئورکونیولون‌ها نظیر سیپروفلوکساسین مقاوم شده‌است و این نگرانی وجود دارد که این بیماری درمان‌ناپذیر شود. پروفسور جیمز مویر، از دپارتمان زیست‌شناسی دانشگاه یورک و همکارانش با استفاده از روش آزادسازی مولکول مونواکسیدکربن (CO-RMs) به منشاء اصلی باکتری نای‌سریا حمله کرده‌اند.
مونواکسیدکربن به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود؛ اما شواهد زیادی مبنی بر اینکه مونواکسیدکربن عملکرد آنتی‌بیوتیک‌ها را در درمان عفونت‌های باکتریایی بسیار بالا می‌برد، وجود دارد. پروفسور مویر و همکارانش پی‌بردند که باکتری نای‌سریا در مقایسه بامدل‌های دیگر باکتری‌های بیماری‌زا به سم‌هایی با پایه‌ی مونواکسیدکربن بسیار حساس است و می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ی مهم و ضروری برای درمان ضدمیکروبی با استفاده از CO-RMs  به‌کار برود.
مولکول‌ مونواکسید‌کربن با چسبیدن به باکتری‌ها، از تولید انرژی آن‌ها جلوگیری می‌کند. این تیم معتقد است که این دستاورد می‌تواند راه را برای درمان‌های جدید هموار کند.
پروفسور یان فیرلامب از دپارتمان شیمی دانشگاه یورک می‌گوید: «مولکول‌ مونواکسیدکربن سر منشاء را هدف قرار داده و باکتری‌ها را از نفس کشیدن باز می‌دارد. باکتری عامل سوزاک تنها یک آنزیم دارد که باید مهار شود و بعد از آن نمی‌تواند تنفس کند و از بین می‌رود.» او اضافه کرد: «مردم به خوبی می‌دانند که مونوکسید کربن یک مولکول سمی است؛ اما این در صورتی است که حجم بالایی از آن به بدن انسان وارد شود. در این تحقیق ما حجم کمی را که می‌دانیم باکتری‌ها به آن میزان حساسیت نشان می‌دهند مورد استفاده قرار می‌دهیم. ما مولکول‌ها را به گونه‌ای بررسی می‌کنیم که با روش‌های ایمن و کنترل شده و تنها در موارد لزوم آزاد شوند.»
طبق نظر محققان، در مرحله‌ی بعدی، تولید دارو به هر دو صورت قرص یا کرم موضعی صورت خواهد پذیرفت. بنابراین، نتایج اولیه می‌توانند در آینده به عنوان آزمایش‌های بالینی استفاده شوند. پروفسور فیرلامب می‌گوید: «ما معتقدیم بررسی‌های ما یک موفقیت بسیار مهم است. هنوز داروی قطعی تولید نشده است، اما به زودی این اتفاق رخ خواهد داد.» مردم ممکن است سوزاک را به عنوان یک عفونت باکتریایی ناچیز بشناسند، اما این بیماری روزبه‌روز خطرناک‌تر شده و نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها از خود مقاومت بیشتری نشان می‌دهد.
پروفسور مویر گفت: «مقاومت‌های آنتی‌میکروبی یک مشکل بزرگ جهانی است که از بین نمی‌رود. ما باید از دستاورد‌های مختلف استفاده کنیم. تولید داروهای جدید با بهره‌گیری از شیمی معدنی-زیستی که یکی از راه‌های حیاتی برای برطرف کردن این مشکل است، انجام شود تا پیش از آنکه درمان‌های کنونی بی اثر شوند، بتوان باکتری‌های مهم بیماری‌زا را کنترل نمود.»
نتایج تحقیقات در تاریخ ۶ دسامبر ۲۰۱۶، در مجله‌ی آنلاینMed.Chem.Comm ، که مجله‌ی رسمی فدراسیون اروپایی در بخش شیمی دارویی است، منتشر گردید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *