ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در هند

عملیات ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان در هند، در جریان است. این نیروگاه ۱۰ برابر بزرگترین نیروگاه خورشیدی فعلی در جهان است.

به گزارش سایت «نیچر» شش شرکت دولتی در ایالت‌های هند در این پروژه مشارکت دارند. هزینه اجرای این پروژه ۴.۴ میلیارد دلار برآورد شده است.

این نیروگاه خورشیدی حدود ۷۷ کیلومتر مربع مساحت دارد. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد این نیروگاه در ناحیه دریاچه «سامبهار» در هند درحال ساخت است.

این نیروگاه خورشیدی توان تولید چهار هزار مگاوات برق دارد که چهار برابر اندازه متوسط تولید برق از سوی یک نیروگاه اتمی است.

به گفته «پاریمیتا موهانتی» از موسسه انرژی و منابع (TERI) در دهلی‌نو، این نیروگاه تولید گازهای آلاینده کربن در کشور هند را به میزان چهار میلیون تن در سال کاهش می‌دهد.

هند از کشورهای عمده خریدار برق است. همچنین این کشور تلاش دارد صنایع خود را به برق ارزان مجهز کرده و آلاینده‌های زیست محیطی را کاهش دهد.

عمر مفید این نیروگاه خورشیدی حدود ۲۵ سال است و پیش بینی شده سالانه حدود ۶.۴ میلیارد کیلووات بر ساعت برق تولید کند.

به نوشته سایت «هایر لرنینگ»، هند پس از شروع پروژه ملی «جواهرلعل نهرو» در سال ۲۰۱۰، توانسته دو هزار و ۲۰۸ مگاوات برق را به شبکه داخلی خود اضافه کند. چشم‌انداز این برنامه این است که تا سال ۲۰۲۲، تولید برق از انرژی خورشیدی را به ۲۰ گیگاوات برساند.

هزینه تولید برق از انرژی خورشیدی در سال‌های گذشته در هند روند رو به کاهش داشته است. در سه سال گذشته هر کیلووات ساعت از ۱۷ روپیه – ۰.۲۷ سنت – به ۷.۵۰ روپیه رسیده است.

پیش بینی های رسمی حاکی است این آمار ممکن است کمتر هم بشود. با این حال، هزینه تولید برق از انرژی خورشیدی هنوز هم در هند، در مقایسه با ذغال سنگ – ۲.۵۰ روپیه برای هر کیووات ساعت – و انرژی اتمی – سه روپیه برای هر کیلووات بر ساعت و گاز طبیعی – ۵.۵ برای هر کیلووات بر ساعت – بالا است.

پروژه تولید برق از انرژی خورشیدی در هند، با همکاری آمریکا در رصد کردن مناطق مناسبی است که ماهواره ای رصد می شود.

هرچند ممکن است این خبر برای فعالان محیط زیست خبر خوشی تلقی شود، با این حال شماری از فعالان محیط زیست از انجام این پروژه راضی نیستند.

«چاندرا بهوشان» معاون مرکز تحقیقی «دانش و محیط زیست» در دهلی نو می‌گوید: «ورود چهار هزار مگاوات به شبکه برقی که همین طوری هم ۲۰ درصد برق را در جریان انتقال هدر می‌دهد، معنا ندارد.»

وی می افزاید: «در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد روستاها در هندوستان هنوز در هند به شبکه برق دسترسی ندارند و ورود برق به شبکه‌ای که کارآمد نیست، توجیه عقلانی ندارد.»

چاندرا بهوشان می‌گوید: «ایجاد شبکه‌ای محلی از تولید برق از انرژی خورشیدی که بتواند هر ناحیه را پوشش دهد، هم عقلانی‌تر، هم اقتصادی‌تر و هم در دسترسی به برق در مناطق و کمک به اقتصاد محلی، روش بهتری است.»

به گزارش سازمان انرژی فدرال آمریکا، هرچند شمار جمعیت هند نزدیک به جمعیت چین است، اما سرانه استفاده هر نفر از انرژی در هند، یک چهارم مقدار مشابه در چین است.

«راجندرا پاچائوری»، مدیر مرکز منابع و انرژی (TERI) می‌گوید: «ما باید هر دو شیوه را دنبال کنیم. یعنی هم به دنبال شبکه تولید برق از انرژی خورشیدی مرکزی باشیم و هم در نواحی این پروژه را دنبال کنیم. با این کار، هند در تولید برق از انرژی خورشیدی و تمرکز زدایی تولید انرژی، به یکی از قطب‌های فناوری تبدیل خواهد شد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *