سرمایه‌گذاری۳۰ میلیون پوندی یک مؤسسه خیریه برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در بریتانیا

بریتانیا تا سال ۲۰۲۰ برای تأمین بیش از نیمی از انرژی مورد نیاز خود به انرژی‌های تجدیدپذیر روی‌ می‌آورد.

 انرژی تجدیدپذیر

به همین منظور صندوق خیریه ملی بریتانیا در آخرین تصمیم خود ۳۰ میلیون پوند به تأمین انرژی‌های تجدیدپذیر در بریتانیا اختصاص داد. این مبلغ قرار است صرف تولید و تحقیق در تکنولوژی‌های جدیدی مانند پنل‌های خورشیدی و دیگ‌های بخار شود که می‌توانند حرارت را از دریاچه‌ها استخراج و جذب کنند.

به گزارش گاردین، این سرمایه‌گذاری از آن رو قابل توجه است که بیش از هشت برابر میزان سرمایه‌گذاری قبلی (حدود ۳.۵ میلیون پوند) است که این مؤسسه به توسعه انرژی‌های سبز اختصاص داده بود.

پاتریک بِگ یکی از مدیران ارشد این خیریه می‌گوید: «ما در تنظیم برنامه ۱۰ سال آینده خود بیشترین سهم را برای تلاش در جهت کاهش تغییرات آب و هوایی و همچنین کاهش میزان وابستگی‌مان به نفت و سوخت‌های فسیلی قائل شده‌ایم. ما عمیقاٌ به راه حل‌های سبز روی آورده‌ایم.»

او در ادامه هدف از این تصمیم‌گیری‌های بلند مدت را حفاظت از نسل‌های آینده اعلام کرد.

این مؤسسه تخمین‌زده که با طرح‌ برنامه‌ریزی شده و مقرر برای استقرار منابع انرژی‌های تجدیدپذیر در ۴۰ پروژه مشخص دربریتانیا، سالانه بیش از ۲۵۰۰ تن از میزان مصرف دی‌اکسید کربن کاهش یابد و دست‌کم بیش از ۲۰ درصد در مصرف سوخت‌های فسیلی صرفه‌جویی ‌شود. آنها امیدوارند با انجام این طرح بتوانند سالانه بیش از چهارمیلیون پوند در هزینه‌های سوخت صرفه‌جویی کنند.

همچنین صندوق خیریه ملی بریتانیا اعلام کرد بیش از ۶۰ درصد از ۴۰ پروژه در دست کار، در زیست‌توده‌ها یا همان «بایومس‌ها» و بهره‌برداری از مناطق وسیعی از جنگل‌ها اجرا می‌شود. زیست‌توده یکی از منابع مهم انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شود و به هر موجود زنده که قابلیت رشد و نمو داشته و بر مبنای قوانین طبیعی قابل تقسیم است، اطلاق می‌شود. این منابع شامل جنگلها، اجزاء گیاهان، برگ‎ها، موجودات زنده، اقیانوس‌ها، زائدات حیوانی، پسماندهای شهری و غذایی و غیره است.

پروژه‌های دیگر نیز بیشتر بر انرژی‌ خورشیدی و پمپ‌های حرارتی و آبی تکیه دارد. مثل پروژه‌های برق-آبی که حرارت طبیعی را از دریاچه‌ها می‌گیرد و با استفاده از یک مبدل حرارتی آن را به انرژی تبدیل می‌کند.

خیریه ملی بریتانیا با تصاحب بیش از ۲۵۰ هزار هکتار زمین در بریتانیا، بزرگترین مالک خصوصی زمین در این کشور است. تمرکز این مؤسسه بر سرمایه‌گذاری در انرژی‌های‌ تجدیدپذیر از این رو جالب توجه به نظر می‌رسد که همین مؤسسه تا چند سال گذشته بزرگترین مانع در بریتانیا برای احداث توربین‌های بادی در ساحل (ارزان ترین منبع انرژی‌های تجدید پذیر بریتانیا) به شمار می‌رفت.

چندی پیش اتحادیه اروپا نیز برای دستیابی به اهداف کاهش تغییرات آب و هوایی و کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدام به سرعت بخشیدن در تولید انرژی پاک کرده و برای خود معین کرد تا سال ۲۰۳۰ دست‌کم ۵۰ درصد از انرژی خود را از منابع تجدیدپذیر تأمین کند. این هدف می‌بایست در تمامی شاخه‌های صنعت از قبیل حمل‌ و نقل، کشاورزی و ساختمان‌سازی که نیاز چندانی به برق ندارند نیز رعایت شود. اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرده این اقدام وابستگی این اتحادیه را به واردات سوخت‎های فسیلی قطع خواهد کرد.

در حال حاضر بیش از ۲۵ درصد از برق اروپا از انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک تهیه می‌شود.

اتحادیه اروپا، کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر را نه تنها در مقابله با گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی حائز اهمیت می‌داند، بلکه بهره‌برداری از آن را در تأمین امنیت منابع انرژی و تنوع آن، حیاتی تلقی می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *