سرنخ‌های تازه‌ای از دایناسورهاى مگالوسور

مگالوسورها اولین دایناسورهایى هستند که بطور علمی توصیف شدند. مگالوسورها دایناسورهاى عظیم و گوشتخوار دوران ژوراسیک هستند. به پاس تحقیقات جدید دانشگاه‌های وارویک و آکسفورد انگلستان، فناوری نوین سی‌تی اسکن، اطلاعات جدیدی درباره مگالوسورها استخراج کرده است. مگالوسور دایناسور گوشتخوارى بود که در اواسط دوره ژوراسیک و تقریباً ۱۶۷ میلیون سال پیش زندگی می‌کرد. انتظار می‌رود این دایناسورها ۹ متر قد و وزنی معادل ۱،۴۰۰ کیلوگرم داشته باشند.

استخوان آرواره مگالوسور که بیش از ۲۰۰ سال قبل در معدنی در نزدیکی روستای استونزفیلد آکسفوردشایر انگلستان جمع‌آوری شد، هم‌اکنون در موزه تاریخ ملی دانشگاه آکسفورد در معرض دید عموم قرار دارد. پروفسور «مارک ویلیامز» از دانشگاه وارویک و سایر پژوهشگران با استفاده از نرم‌افزار تحلیل سه‌بعدی ویژه و توموگرافى محاسبه شده اشعه‌ی ایکس اقدام به تهیه ۳۰۰۰ عکس از استخوان آرواره مگالوسور کردند. آنان به تصاویر دیجیتال سه‌بعدی از نمونه دست یافتند. آنان با رویکرد تحلیلی بی‌سابقه‌ای توانستند برای نخستین‌بار داخل استخوان آرواره را ببینند به‌گونه‌ای که شرایط برای بررسی ریشه‌های دندان و غیره فراهم گشت.

به هنگام جدا کردن نمونه از سنگ، صدماتی به آن وارد شد؛ اتفاقی که احتمالاً زمان کوتاهی پس از اکتشاف روی داده است. نمونه‌های ثبت شده در موزه‌ی تاریخ ملی دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که احتمالاً ترمیم‌هایی در بین سال‌های ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۱ توسط دستیاران موزه بر روی آن انجام گرفته است.

استخوان آرواره مگالوسور و نسخه پرینت سه‌بعدی آن اسکن‌های XCT دندان‌هایی را نشان داده‌اند که قبل از مرگ دایناسور در قسمت پایین آرواره شروع به رشد کرده بود. بقایای دندان‌های پوسیده‌ی قدیمی و حتی دندان‌های جدید در حال رشد قابل مشاهده است. اسکن‌ها برای نخستین بار میزان ترمیم انجام شده بر روی نمونه را نشان می‌دهد. احتمالاً ترمیم‌هایی در دو مرحله انجام پذیرفته است.
پروفسور ویلیامز اظهار داشت: «استفاده از فناوری‌های نوین مختص مهندسی هوافضا و اتومبیل‌ها، برای اسکن این نمونه تاریخ طبیعی نادر و کمیاب، فرصتی استثنایی بود. وقتی بچه بودم، دایناسورها همیشه شگفتی مرا بر می‌انگیختند و من به یاد دارم که تصاویر مگالوسورها را در کتاب‌ها با دقت می‌دیدم. انجام این اسکن‌های پیشرفته، تجربه‌ای باورنکردنی بود.» این مقاله در ۲۵ می ۲۰۱۷ میلادی در کنفرانس فناوری اندازه‌گیری و ابزارآلات بین‌المللی مؤسسه مهندسی الکترونیک و برق شهر تورین ایتالیا به بحث و بررسی گذاشته شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *