سریع‌ترین خودرو جهان وارد می‌شود

بوگاتی شیرون

بوگاتی شیرون

بوگاتی باز هم با معرفی سریع‌ترین خودرو در نمایشگاه خودرو ژنو نشان داد که همچنان پیشتاز ساخت خودرو‌های سریع در جهان است خودرو‌هایی که صدای موتور آن خود یک سنفونی دلنشین برای عاشقان اتومبیل است.

بوگاتی شیرون با قدرت موتور باور نکردنی نزدیک به هزار و پانصد اسب بخار که قدرتی معادل دو خودرو فورمول یک و ۱۵ خودروی سواری معمولی است می‌تواند طی مدت حدود دو و نیم ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و طی مدت ۱۵ ثانیه به سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کند سرعت نهایی این خودرو حدود ۴۲۰ کیلومتر در ساعت است.

بوگاتی شیرون را می‌توان فرزند بوگاتی ویرون یکی از پنج خودرو سریع دنیا دانست. ولی فرزند این بار از پدر حدود ۲۹۵ اسب بخار قدرت بیشتری در موتورش تولید می‌کند.

بوگاتی در طراحی موتور شیرون از‌‌ همان روش معمول خود یعنی استفاده از موتور W شکل استفاده کرده است این موتور در واقع حاصل ترکیب دو موتور V شکل است. برای تغذیه این موتور قدرتمند از چهار توربو شارژ استفاده شده است. حجم موتور هم هشت لیتر و تعداد سیلندر ۱۶ عدد است این موتور ۱۴۷۹ اسب بخار قدرت و ۱۵۹۹ نیوتون‌م‌تر گشتاور دارد.
درصورتی‌که خودرو با چهار توربو با ۱۶ سیلندر کار کند باک بنزین ۱۰۰ لیتری شیرون، تنها در مدت ۹ دقیقه به‌طور کامل خالی می‌شود. این رقم برای مدل ویرون ۱۲ دقیقه بود.

برای کنترل قدرت موتور وحشتناک زیاد شیرون، بوگاتی یک جعبه‌دندهٔ خودکار هفت‌سرعته‌ به همراه فناوری دوکلاچه استفاده کرده است به کمک این فناوری که تاثیر اصلی آن بر افزایش سرعت تعویض دنده‌هاست، تقریبا تمام نیروی تولیدشده در موتور این خودرو با کمترین میزان اتلاف، به چرخ‌ها منتقل می‌شود. استفاده از فناوری چهار چرخ متحرک در شیرون در کنار استفاده از گیربکس پیشرفته سبب شده خودرو با کمترین تلفات قدرت و انرژی بتواند به بالا‌ترین شتاب دست پیدا کند.

به غیر از موتور و قدرت فوق العاده طراحی خودرو بسیار شبیه به پدر خود یعنی ویرون است. در چراغ‌های جلو و عقب خودرو و برخی جزئیات مانند رینگ‌ها تغییراتی ایجاد شده است ولی طراحان با محافظه کاری سعی نکرده‌اند کاملا یک خودرو جدید از نظر ظاهری خلق کنند با این همه طراحی چراغ‌های جلو و عقب توانسته چهره خشن و جذابی به شیرون بدهد.

طراحی داخلی شیرون هم همچنان شباهت زیادی به ویرون دارد با این همه طراحی ساده چرم قهوه‌ای در کنار استفاده از فیبر کربن جذابیت خاصی به خودرو داده است.

شیرون از نظر اندازه کمی نسبت به ویرون بزرگ‌تر شده و به همین دلیل وزن خودرو حدود ۱۵۰ کیلو گرم افزایش یافته است.
قرار است تنها ۵۰۰ دستگاه از این خودرو تولید و به بازار‌های جهانی عرضه شود. تا قبل از زمان رونمایی ۱۵۰ سفارش برای شیرون ثبت شده است. قیمت این خودرو ۲. ۶ میلیون دلار است.

فعلا شیرون سریع‌ترین و قدرتمند‌ترین خودرو با تیراژ انبوه در جهان است اما همچنان چندین شرکت از جمله مک‌لارن، کوئنیگزگ سوئد، اس اس سی آمریکا و برخی دیگر از سازندگا خودرو‌های پر سر عت سعی خواهند کرد رکورد شیرون را از آن خود کنند.
شرکت بوگاتی یک شرکت خودروساز فرانسوی است، که در سال ۱۹۰۹ در شهر آلزاس، توسط یک طراح و صنعت‌گر ایتالیایی به نام اتوره بوگاتی تحت نام بوگاتی تاسیس شد.

این شرکت که به دلیل تولید خودروهای لوکس در جهان مشهور بود در سال ۱۹۹۸ توسط گروه فولکس‌واگن خریداری شد، سپس در سال ۲۰۰۰ مشهور‌ترین خودروی خود را با نام بوگاتی ویرون را تولید کرد.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. bardia گفت:

    سریعترین که venom f5 هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *