سریع‌ترین ماهیچه در بدن انسان کدام است؟

ماهیچه‌ای که به چشم‌های شما اجازه پلک زدن می‌دهند، سریع‌ترین ماهیچه در بدن شماست. این ماهیچه به شما اجازه می‌دهد که در هر ثانیه حداکثر ۵ بار پلک بزنید؛ به طور میانگین، یک انسان در روز ۱۵.۰۰۰ بار پلک می‌زند، که این معادل ۱۰ بار در دقیقه یا بیش از ۵ میلیون بار در سال است. زنان بیش از مردان پلک می‌زنند.
یک روزنامه‌نگار فرانسویِ مبتلا به سندروم locked-in به نام جین دومینکیو بابی، با پلک زدن چشم چپش، – تنها بخش بدنش که قادر به حرکت بود -، کتابی به نام رانندگی و پروانه نوشت.
حیوانات نیز پلک میزنند. برخی از گونه‌های پرندگان ، به ویژه پرندگان با قدرت پرواز، دارای فقط پلک پایینی هستند. در حالی که کبوترها از هر دو پلک بالا و پایین، برای پلک زدن استفاده می‌کنند. ماهی‌ها و حشرات پلک ندارند، در واقع چشم آنها توسط یک لنز سخت محافظت می شود.
برای محافظت از چشمانتان هویچ بخورید. هویچ باعث می‌شود شما بهتر ببینید. ویتامین A برای جلوگیری از شب کوری شناخته شده است که می‌توان آن را از طریق خوردن هویج تامین کرد. کمبود ویتامین A در واقع یکی از بزرگترین مشکلات جهان است، که قابل مقایسه با کمبود پروتئین و در درجه دوم کمبود کالری است. همچنین هویچ، حاوی فیبر، پتاسیم، ویتامین C و بتاکاروتن است، که خطر ابتدا به امراض قلبی و سرطان را کاهش می‌دهد. هویچ هیچ‌گونه چربی‌ای ندارد. مصرف روزانه یک هویچ بیش از ۲۰۰% ویتامین A مورد نیاز بدن را فراهم می‌کند. هویج‌ها اولین بار ۵۰۰ سال، قبل از میلاد در مناطق مدیترانه کشت شدند. اولین هویج‌ها بنفش، سفید و زرد بودند، که در اروپا در دهه ۱۶۰۰ معرفی شدند. هویچ نارنجی که امروزه تنها نوع هویچ شناخته شده است، برای اولین بار در قرن ۱۷ در ژاپن رشد یافت و پس از آن توسط هلندی‌ها معروف شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *