سفر به تبریز در غرب ایران

تبریز

تبریز

تبریز

مرکز شهرستان: تبریز

تاریخ تاسیس: ۱۳۱۶

شهر تبریز یکی از شهرستانهای استان آذربایجان شرقی است که در مرکز این استان واقع شده است. مرکز این شهر، کلانشهر تبریز است. شهر تبریز به شهر اولین هاشهرت دارد و علاوه بر اینکه مرکز شهرستان تبریز است، مرکز استان آذربایجان شرقی نیز میباشد. شهر تبریز طبق آخرین تقسیمات کشوری از ۳ بخش، ۴ شهر، ۶ دهستان و ۶۷ روستا تشکیل شده است.

وسعت شهر تبریز به طور تقریبی ۱۷۸۱ کیلومتر مربع میباشد. شهر تبریز از شمال به شهرستان اهر، از جنوب به شهرستان اسکو، از شرق به شهرستان هریس و بستان آبادو از غرب و شمال غرب به شهرستان شبستر و شهرستان سرسبز مرند محدود میگردد.

این شهردر ۴۶ و ۲۵ طول شرقی و ۳۸ و ۲ عرض شمالی از نصف النهار گرینویچ واقع شده است و ارتفاع تقریبی آن از سطح دریا، ۱۳۵۰ متر میباشد.

شهر تبریز از دو ناحیه کوهستانی و دشت تشکیل شده است. ارتفاع از سطح دریا در دشت ۱۳۱۰ و در مناطق کوهستانی تا ۲۱۰۰ متر بالغ میگردد. این شهرستان از شمال و جنوب، به وسیله کوههای عینالی و سهند احاطه شده است.

پوشش گیاهی و جانوری تبریز

درختان: انواع درختان راش، بلوط، ممرز، افرا، ون و همچنین درختان میوه جنگلی از قبیل گردو، گیلاس، فندق، سیب و گلابی

گیاهان (عمومی): کنگر وحشی، خارشتر، چمن، خاکشیر، قیاغ اولی، شیرین بیان، روناس، گندمیان، بومادران وگون کتیرا (در بیشتر نواحی در بیشتر ایام سال میرویند).

گیاهان (جلگه تبریز): مراتع ییلاقی (به ویژه در دامنه توده کوهستانی سهند) و مراتع قشلاقی (اطراف دریاچه ارومیه)

گیاهان (دامنه های سهند): به علت شیب تند و سنگلاخی بودن پوشش گیاهی مانند گونه های مناطق کوهستانی. پوشش گیاهی دامنه های سهند از پوشش گیاهی دامنه های سبلان فقیرتر است.

گیاهان (در نواحی جلگه ای و کم ارتفاع): مانند گیاهان ایران مرکزی. در نواحی خشکتر، گیاهانی مانند خارشتر، فراوان وجود دارد.

جانوران: گرگ، گراز، روباه، خرس، قوچ، میش، بز وحشی، شغال، آهو و خرگوش

پرندگان بومی: کبک، اردک، غاز، قرقاول

پرندگان مهاجر: پلیکان، فلامینگو، انواع مرغابی و درنا، لکلک و حواصیل. حواصیل در حوالی رودخانه های شهرستان یافت میشود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *