سفر به دور دنیا با هواپیمای خورشیدی

هواپیمای خورشیدی «سولار ایمپالس ۲» سرانجام پس از ۱۱۸ساعت پرواز بدون توقف جمعه ۳ژوئیه/۱۲تیر در هاوایی به زمین نشست و رکورد طولانی‌ترین پرواز بدون توقف را از آن خود کرد. این هشتمین مرحله از سفر‌های این هواپیما است.

«سولار ایمپالس ۲» رکورد طولانی‌ترین پرواز بدون توقف تاریخ را ثبت کرد

«سولار ایمپالس ۲» رکورد طولانی‌ترین پرواز بدون توقف تاریخ را ثبت کرد

«سولار ایمپالس ۲» سفر به دور دنیا را در ماه مارس با پرواز از ابوظبی امارات به مقصد مسقط، پایتخت عمان آغاز کرد و تا پایان دور هشتم از سفر خود، بیش از ۳۵ هزار کیلومتر پرواز کرد.

به گزارش گاردین، این هواپیما هشتمین و طولانی‌ترین سفر خود را ۲۹ ژوئن/هشتم تیر از ناگویای ژاپن آغاز کرد و پس از پنج روز سفر و پیمودن بیش از هشت هزار کیلومتر و درنوردیدن اقیانوس آرام به زمین نشست.

موفقیت این هواپیما دستاورد بزرگی برای بورشبرگ و همکارش برتراند پیکارد پس از ۱۳ سال تحقیقات و آزمایش محسوب می‌شود. آندره بورشبرگ و برتراند پیکارد، خلبان‌های سوئیسی، این هواپیمای خورشیدی را به نوبت هدایت می‌کنند.

بورشبرگ، خلبان سوئیسی هواپیما، در این سفر علاوه بر شکستن رکورد پرواز بدون توقف، موفق شد رکورد پرواز انفرادی و بدون سوخت‌گیری را نیز بشکند.

در روز اول ماه ژوئن، این هواپیما پس از ۳۶ ساعت پرواز از چین به سمت هاوایی، به علت بدی وضع هوا مجبور به فرود در ناگویای ژاپن شده بود.

انرژی پاک به جای سوخت فسیلی

هدف از این سفرها توانایی انسان در دستیابی به «انرژی پاک» و استفاده از آن به جای سوخت‌های فسیلی عنوان شده است.

برتراند پیکار، درباره این سفرها گفت:« پرواز یک هواپیمای خورشیدی با این مسافت طولانی و بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی بدون شک برای بسیاری غیر قابل تصور است.»

هواپیمای سولار ایمپالس ۲، به ۱۷ هزار سلول خورشیدی مجهز است که با آن می‌تواند در ارتفاع ۹ هزار متری به پرواز درآید. این هواپیما با وزن ۲.۳ تن، دارای میانگین سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت است.

از دیگر قابلیت‌های این هواپیما می‌توان به باتری‌های لیتیوم- یون کار شده در آن اشاره کرد که اجازه پرواز در شب را به خلبانان می‌دهند. بزرگی کابین خلبان این هواپیما ۸ / ۳ مترمربع است. کابین خلبان طوری ساخته شده تا خلبان بتواند در آن حدود یک هفته به راحتی پرواز و استراحت کند.

مرحله بعدی پرواز هواپیمای خورشیدی به مقصد آمریکا خواهد بود. پرواز از روی آمریکا شامل توقف‌هایی در فونیکس، آریزونا و فرودگاه جی اف کندی در نیویورک خواهد بود. پس ازاین مرحله، سولار ایمپالس ۲ پرواز خود را از روی اقیانوس اطلس به سمت جنوب اروپا یا شمال آفریقا ادامه خواهد داد.

این هواپیما محصول تلاش مهندسان سوئیسی در دانشگاه پلی‌تکنیک لوزان است که پس از ۱۳ سال تحقیق اینک به نتیجه رسیده است. پلی‌تکنیک لوزان و آژانس فضایی اروپا بخش علمی و هوانوردی این پروژه را به عهده داشته‌اند.

پروژه ساخت این هواپیما از آوریل ۲۰۰۸ مورد حمایت کمیسیون اروپا قرار گرفته بود.

تاریخچه هواپیماهای خورشیدی

اولین پرواز هواپیمای خورشیدی به ۱۳ می ۲۰۱۰ بازمی‌گردد. در آن پرواز «سولار ایمپالس ۱» از پایگاهی در غرب سوئیس با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت پرواز کرد و پس از حدود ۱۳ ساعت پرواز در فرودگاه بروکسل به زمین نشست. این هواپیما تا ارتفاع ۳ هزار و ۶۰۰ متری بالا رفت و از آسمان فرانسه و لوگزامبورگ عبور کرد.

بر روی سطح بال‌ها و دم این هواپیما ۱۱ هزار و ۶۲۸ پیل خورشیدی نصب شده بود که توانی معادل توان اولین هواپیمای تاریخ که در ۱۹۰۳ به دست برادران رایت ساخته شد را تولید می‌کرد.

افزایش مشکلات تأمین سوخت برای هواپیماهای مسافربری، ناسازگاری سوخت‌های فسیلی این هواپیماها با محیط زیست و همچنین بالا رفتن تلفات انسانی، مهندسان هواپیمای خورشیدی را بر آن داشت تا با ارتقای توان و عملکرد این هواپیماها استفاده مسافربری از آن را عملی‌تر کنند.

اینک به نظر می‌رسد استفاده از هواپیماهای خورشیدی دست‌کم در چشم‌اندازهای نه چندان دور، دسترس‌پذیرتر شده و همه را به استفاده از سوخت‌های پاک امیدوارتر کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *