سقط جنین چیست؟

جنین

جنین

کارشناسان پزشکی، سقط جنین را از دست دادن ناگهانی جنین قبل از هفته ۲۰ دوران بارداری تعریف می کنند. این مشکل در بین عموم مردم با نام “سقط” نیز شناخته می شود. البته، اکثر مردم فکر می کنند که سقط جنین در بین زنان حامله بسیار نادر است. اما، نتایج مطالعات اخیر محققان نشان داده است که تقریبا ۱۰ تا ۲۰ درصد از حاملگی ها، در نهایت با سقط جنین پایان می یابد.

حقایق مهم در مورد سقط جنین

در ادامه این مقاله، در مورد برخی از حقایق مهم در مورد سقط جنین در بین زنان حامله سخن گفته شده است. برخی از مهم ترین این موارد عبارتند از:

• به یاد داشته باشید که سقط جنین به دلیل مرگ ناگهانی جنین در داخل رحم مادر باردار و یا به دلیل وجود ناهنجاری ها رخ می دهد.

• البته برخی از علل شایع سقط جنین هم می تواند شامل عوامل هورمونی، مشکلات ایمنی بدن مادر، قرار گرفتن بیش از حد مادر باردار در معرض تابش اشعه، وجود برخی بیماری ها در بدن مادر باردار و یا مبتلا شدن او به انواع عفونت ها باشد.

• فراموش نکنید که انجام حرکات ورزشی سنگین و مقاربت جنسی در دوران بارداری هم باعث سقط جنین و یا تولد زودرس آن خواهد شد.

• همچنین، این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که میزان خطر سقط جنین برای زنانی که در سن بالاتر از ۳۵ سالگی باردار می شوند، نسبت به زنان جوان بسیار بیشتر است.

• علاوه بر این موارد، زنانی که مبتلا به سقط مکرر جنین هستند و یا قبلا، این کار را با مداخله پزشک و یا افراد غیرحرفه ای انجام می دهند، بیشتر از سایر خانم های باردار در معرض خطر سقط جنین قرار خواهند داشت.

• یادتان باشد که سخت ترین نوع سقط جنین سقطی است که قبل از هفته سیزدهم دوران بارداری، در بدن زنان رخ می دهد.

• همچنین، زنانی که در کوتاه مدت دو سقط جنین متوالی را پشت سر گذاشته باشند، احتمال سقط جنین دیگر هم در بدن آن ها بسیار بالا خواهد بود.

• به یاد داشته باشید که علائم اولیه سقط جنین، گرفتگی معده (که شبیه به درد قاعدگی است) بوده و خونریزی در آن هم بسیار کم است.

• معمولا، زنانی که جنین داخل رحم خود را سقط می کنند، علائمی مانند حالت تهوع، گرفتگی دردناک عضلات شکم، خونریزی سنگین و لخته شدن خون را تجربه خواهند کرد.

• به همین علت، زنانی که مبتلا به سقط مکرر جنین در کوتاه مدت هستند، باید تحت بررسی و نظارت گسترده پزشکی قرار گرفته و انواع آزمایش های خون را برای تشخیص مشکلات ژنتیکی و میزان ترشح هورمون ها در بدن خود انجام دهند.

• همچنین، در بیشتر موارد دکتر متخصص زنان و زایمان انجام آزمایش رحم را برای شناسایی انواع عفونت ها در بدن بیمار خود توصیه کرده و ساختار رحم مادر را با استفاده از یک سی تی اسکن و یا ام آر آی، به طور دقیق بررسی می کند.

• یادتان باشد که مصرف الکل، سیگار کشیدن و مصرف برخی از داروها خطر سقط جنین را در بدن زنان باردار به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. به همین دلیل، می توان ادعا کرد مصرف داروهایی که برای درمان بیماری سرطان، مالاریا و آکنه پوست بدن زنان مورد استفاده قرار می گیرد، سبب بالا بردن شانس سقط جنین در بدن زنان باردار خواهد شد.

• علاوه بر نکات ذکر شده، زنانی که به تازگی جنین خود را سقط کرده اند، نیاز به انجام یک دیلاتاسیون و کورتاژ (D & C)، بلافاصله پس از مرگ جنین خواهند داشت، تا با استفاده از این روش، باقی مانده جنین و جفت از رحم این افراد برداشته شود.

• در نهایت، به یاد داشته باشید زنانی که جنین خود را سقط می کنند، نیاز به استراحت کافی برای بهتر شدن شرایط جسمی و روحی خود دارند.

علل و علائم سقط جنین و چگونگی جلوگیری از بروز این مشکل

همان طور که می دانید کلمه سقط جنین، مخوف ترین کلمه برای همه مادران باردار است! به دلیل این که این وضعیت تاسف بار و وحشتناک می تواند زنان باردار را دچار آسیب های روانی زیادی بکند. اما نکته نگران کننده تر این است که بیشتر زوج های جوان از افزایش میزان سقط جنین در جوامع مدرن امروزی بی اطلاع هستند.

اگر شما هم در حال برنامه ریزی برای باردار شدن هستید و یا به زودی صاحب فرزندی خواهید شد، نیاز دارید تا با همه مطالب لازم در مورد عوامل بروز سقط جنین در بدن خود آشنا شوید، تا بتوانید از بروز این مشکل در ماه های مختلف از دوران بارداری خود جلوگیری کنید. بنابراین، در ادامه این مقاله، به طور دقیق در مورد سقط جنین در زنان صحبت کرده و به شما خوهیم گفت که چه چیزی باعث بروز این مشکل در بدن خانم های باردار می شود و چگونه می توان از بروز آن جلوگیری نمود. پس، برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد، خواندن مقاله زیر را فراموش نکنید.

سن زنان باردار و سقط جنین

به یاد داشته باشید که اگر زنی در هنگام باردار شدن، بالای ۴۰ سال سن داشته باشد، با احتمال بیشتری جنین داخل رحم او به یک ناهنجاری کروموزومی مبتلا می شود. در نتیجه، می توان ادعا کرد که بالا رفتن سن زنان باردار می تواند خطر سقط جنین در بدن آن ها را افزایش دهد. به همین دلیل، زنان مسنی که بیش از ۴۰ سال سن دارند، بیشتر از زنان ۲۰ ساله در معرض خطر ابتلا به سقط جنین قرار می گیرند.

علل دیگر سقط جنین عبارتند از

• وجود مشکل تروما در بدن مادران باردار
• وجود مشکلات هورمونی در بدن زن حامله
• به وجود آمدن انواع مشکلات سلامتی در بدن مادران باردار
• مبتلا زن حامله به مشکل سوء تغذیه
• مصرف بیش از حد محصولات کافئین دار در دوران بارداری زنان
• سن مادر باردار

وجود عفونت های مختلف در بدن زنان حامله

همانطور که می دانید قرار گرفتن زنان در معرض خطر ابتلا به بیماری های عفونی خاص مانند لیستریا، سرخجه، سرخک، اوریون و HIV، خطر سقط جنین را در بدن آن ها به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

روش تشخیص سقط جنین:

معمولا همه پزشکان متخصص زنان و زایمان به کمک معاینه لگنی، رحم زنان باردار را از نزدیک بررسی کرده و باز شدن دهانه رحم و یا رقیق شدن مایع داخل آن را تشخیص می دهند. البته، برخی از دکترها هم با انجام سونوگرافی واژینالی، به بررسی ضربان قلب جنین داخل رحم زنان باردارپرداخته و میزان سلامت او را بررسی می کنند.

در ادامه این مقاله، برخی از آزمایشات پزشکی خاصی را که برای تشخیص مشکل سقط جنین در بدن زنان حامله مورد استفاده قرار می گیرد، بیان شده است.مهم ترین این موارد عبارتند از:

• معمولا در مراحل اولیه، پزشک متخصص زنان و زایمان معاینه لگنی را برای بررسی وضعیت گردن رحم زنان باردار انجام می دهد، تا اگر دهانه رحم بیمار متسع شده باشد، این وضعیت تشخیص داده شود.

• در چنین مواردی، انجام سونوگرافی نیز برای تشخیص ضربان طبیعی قلب جنین مورد استفاده قرار می گیرد. البته، در برخی موارد هم از این روش برای اطمینان از سلامت جسمی جنین داخل رحم زنان باردار استفاده می شود.

• البته فراموش نکنید که در چنین شرایطی، انجام یک آزمایش خون هم به پزشک متخصص زنان و زایمان کمک می کند تا مقدار خون از دست داده، میزان ترشح هورمون HCG و شمارش گلبول های سفید خون (WBC) بیمار خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. علاوه بر این موارد، آزمایش خون برای تشخیص وجود عفونت در رحم زنان حامله نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بروز خونریزی واژینالی در بدن زنان باردار

در ابتدا، لازم است به یاد داشته باشید که شایع ترین علامت سقط جنین در بدن زنان باردار، بروز خونریزی واژینالی است. معمولا این علامت در مراحل اولیه از سقط جنین با لکه بینی شروع شده و سپس، تبدیل به خونریزی می شود، اما به نظر می رسد که سنگینی این خونریزی در بدن زنان متفاوت بوده و بستگی به شرایط بدنی مادر و مدت حاملگی او دارد. فراموش نکنید که خونریزی واژینالی در هنگام سقط جنین با خونریزی دوره قاعدگی متفاوت بوده و شامل خارج شدن لخته های کوچک و یا بزرگ خون از دهانه رحم زنان باردار می باشد. بنابراین اگر شما هم در دوران بارداری خود با مشکل خونریزی واژینالی مواجه شدید، بهتر است بلافاصله به دکتر متخصص زنان و زایمان یا ماما مراجعه کرده و به دنبال کمک های پزشکی باشید.

سقط جنین ناقص چیست؟

معمولا در سقط ناقص جنین، زنان حامله خونریزی واژینالی سنگین و درد شدیدی را در ناحیه شکم خود تجربه می کنند. البته در این نوع سقط، باز شدن دهانه رحم زنان باردار خود به خود صورت گرفته و بخش کوچکی از بافت جنینی از کانال سرویکس آن ها خارج می شود. فراموش نکنید که انجام سونوگرافی در چنین مواردی می تواند باقی ماندن برخی از بافت های جنینی را در داخل رحم زن حامله تشخیص دهد.

سقط کامل جنین چیست؟

همانطور که از نام این نوع سقط پیدا است، در سقط کامل جنین، کل بافت حاملگی از داخل رحم زن باردار خارج می شود. برخی از علائم شایع سقط کامل جنین در بدن زنان حامله شامل درد شدید شکم، خونریزی شدید واژینالی و عبور کامل بافت جنینی و کل بافت های حاملگی از رحم این افراد می باشد. حسن سقط کامل جنین این است که در آن، درد و خونریزی بعد از خروج کامل بافت حاملگی به سرعت و در کوتاه مدت فروکش می کند. در نهایت، به خاطر داشته باشید که انجام سونوگرافی می تواند وقوع سقط کامل جنین را در بدن زنان باردار به راحتی تایید کند.

داروهای خانگی برای جلوگیری از بروز مشکل سقط جنین

در ادامه این مقاله، برخی از داروهای خانگی که برای رفع علائم سقط جنین در بدن زنان باردار موثر هستند، بیان شده است، که عبارتند از:

• شما می توانید یک قاشق غذاخوری انگور فرنگی را با عسل ترکیب نموده و برای غلبه بر عوارض بارداری و سقط جنین مصرف کنید.

• همچنین، اگر زنان در دوران بارداری خود احساس کنند که میزان اسید معده در بدنشان افزایش یافته و دچار مشکل ریفلاکس شده اند، می توانند با جویدن ۳ الی ۴ عدد بادام در روز، مشکل خود را به راحتی حل کنند.

• علاوه بر این موارد، برنج قهوه ای هم به دلیل این که حاوی کربوهیدرات های پیچیده است، می تواند برای درمان رفلکس اسید معده بسیار مفید باشد.

• البته، فراموش نکنید که آماده کردن یک نوشیدنی سالم در دوران بارداری با استفاده از شاخ و برگ گیاه گلرنگ هم برای جلوگیری از بروز خطرات سقط جنین در اوایل این دوران حساس بسیار موثر است.

• همچنین، این افراد می توانند نصف لیوان شیر را با ۱/۴ قاشق مرباخوری برگ بو مخلوط کرده و به صورت روزانه مصرف کنند، چون مصرف شیر باعث حفاظت از جنین شده و خطر سقط آن را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

• گیاه سیاه و سفید نوعی ماده دارویی است که بیشتر برای درمان مشکلات قاعدگی در زنان مورد استفاده قرار می گیرد. البته، مصرف این گیاه دارویی مشکلات مربوط به دوران بارداری زنان را نیز به شدت کاهش می دهد. مصرف ریشه و ساقه این گیاه در جلوگیری از بروز خطر سقط جنین موثر بوده و از زایمان زودرس مادران باردار جلوگیری می کند. در واقع، به دلیل این که این گیاه دارویی شامل سالیسین و اسکوپولتین می باشد، مصرف آن در دوران بارداری می تواند به کاهش انقباضات رحمی در زنان کمک زیادی کند. در نهایت، یادتان باشد که شما می توانید این گیاه دارویی را در قالب کپسول و یا چای از عطاری های معتبر و داروخانه ها خریداری کنید.

• همچنین، مصرف ریشه های گیاه تکشاخ هم کمک زیادی به بهبود روند باروری زنان کرده و از سقط جنین این افراد جلوگیری می کند، چون مصرف ریشه این گیاه در دوران بارداری، عضلات رحم مادر را تقویت خواهد نمود. فراموش نکنید که مصرف این گیاه دارویی مشکل سقط جنین را که ناشی از رحم پرولاپس و یا ضعیف بودن گردن رحم است، به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *