سقوط اپل پس از ۵ سال: گوگل با ۱۰۹ بیلیون دلار با ارزش‌ترین برند جهان

به مدت ۵ سال این اپل بود که تاج با ارزش‌ترین برند جهان را بر سر گذاشته بود. اما حالا همه چیز تغییر کرده است. غول جستجوی اینترنتی گوگل با ارزش ۱۰۹٫۴ بیلیون دلار به گزارش Brand Finance’s Global 500 2017، در صدر قرار گرفته است.

اپل از سوی دیگر با سقوط ارزش برندی معادل ۲۷٪ به رقم ۱۰۷٫۱ بیلیون دلار رسیده است. به نظر می‌رسد که دلیل اصلی این ریزش خط تولید درهم و برهم اپل باشد. حالا مدتهاست که اپل و حتی طرفدارانش هم دقیقا نمی‌دانند که محصولات اپل به کدام سمت و سو خواهد رفت. در اینفو راجع به کارهای عجیب و غریب اپل نوشته بودیم و همچنین ایراداتی که به سختی توسط این کمپانی پذیرفته می‌شود.

این گزارش همچنین از نبود خلاقیت در محصولات جدید اپل به عنوان عاملی مهم در کاهش ارزش این برند یاد می‌کند. البته تمام این موارد خللی در سود این کمپانی ایجاد نکرده است. به یاری سری گوشی‌های آیفون ۷، درآمدی معادل ۱۷٫۹ بیلیون دلار به جیب اپل روانه شده که این میزان به نسبت سال گذشته ۲٫۷٪ کاهش داشته است. آیا اپل در سال جاری با عرضهٔ آیفون ۸ می‌تواند دوباره مقام اول با ارزش‌ترین برند جهان را به دست آورد؟ این پرسشی‌ست که باید منتظر پاسخش بمانیم. همچنین همه منتظر به سرانجام رسیدن دعواهای حقوقی اپل با نوکیا و سامسونگ نیز هستند. ماجرای اپل-سامسونگ که حکم یک سریال کره‌ای را به خود گرفته چندی پیش به یک تغییر بنیادین در نحوهٔ نگرش به قوانین در دیوان عالی ایالات متحده منجر شد و پیروزی تاریخی برای رقیب کره‌ای به شمار رفت.

همچنین کمپانی تازه‌وارد و مادر گوگل یعنی آلفابت هم در وضعیت رو به رشدی‌ست. آلفابت با درآمد ۵٫۳۳ بیلیون در سه ماههٔ آخر سال ۲۰۱۶ و ارزش برند ۲۶ بیلیون دلار، ۲۲٪ افزایش را به مدت یک فصل تجربه کرده است.

رده‌بندی دیگر برندهای با ارزش عبارت است از:

گوگل: $۱۰۹٫۴ بیلیون دلار – اپل: $۱۰۷٫۱ بیلیون دلار – آمازون: $۱۰۶٫۳ بیلیون دلار – ای‌تی اند تی: $۸۷ بیلیون دلار – مایکروسافت: $۷۶٫۲ بیلیون دلار – سامسونگ: $۶۶٫۲ بیلیون دلار – ورایزن: $۶۵٫۸ بیلیون دلار – والمارت: $۶۲٫۴ بیلیون دلار – فیسبوک: $۶۱٫۹ بیلیون دلار – آی‌سی‌بی‌سی: $۴۷٫۸۸ بیلیون دلار

منبع جدول و نمودار بالا: برندفاینانس

مشاهده می‌کنید که همهٔ برندها در نمودار بالا رشد داشته‌اند و تنها این اپل است که با کاهش شدید چند ده بیلیون‌ دلاری در ارزش برند مواجه شده است.

آی‌بی‌تی و برندفاینانس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *