سیاه‌‌چاله‌ها ۳۰ برابر آن چیزی هستند که تصور می‌کنیم

محققان به تازگی یک سیاه‌چاله کلان‌جرم را در مرکز یک کهکشان تازه کشف شده یافته‌اند که بسیار بزرگتر از تصور ما و حتی تئوری‌هایی است که تاکنون مطرح شده‌اند.

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از CNN، این کهکشان جدید با نام سنگین SAGE0536AGN توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا کشف شده است. دانشمندان فکر می‌کنند که این کهشکشان حداقل ۹۹ میلیارد سال سن دارد.

635810427422021275

[highlight color=”yellow”]این تصویر یک سیاه‌چاله کلان‌جرم را نشان می‌دهد که جرمی معادل میلیون‌ها میلیارد بار بزرگتر از جرم خورشید دارد[/highlight]

تیم تحقیقاتی متشکل از ستاره‌شناسان و محققان دانشگاه بریتانیا می‌گویند وجود سیاه‌چاله در مرکز این کهکشان با اندازه‌گیری سرعت گازهایی که دور آن می‌چرخند، تایید شده است. آنها پس از اثبات وجود این سیاه‌چاله از تلسکوپ بزرگ آفریقای جنوبی استفاده کردند تا داده‌های بیشتری را برای کمک به تخمین سایز این سیاه‌چاله جمع‌آوری کنند.

اما دانشمندان با بررسی این داده‌ها چیزی را یافته‌اند که اصلا با تئوری‌های آنها در مورد نحوه تکامل سیاه‌چاله‌ها همخوانی ندارد. این داده‌ها نشان می‌دهند که سیاه‌چاله مذکور ۳۰ برابر بزرگتر از سایزی است که براساس سایز کهکشان محاسبه می‌کنند.

دکتر جاکو ون لون، ستاره‌شناس یکی از دانشگاه‌های بریتانیا در این مورد گفت: «کهکشان‌ها جرم بسیاری دارند و سیاه‌چاله‌ها نیز در مرکز خود جرم زیادی دارند. اما سیاه‌چاله‌ای که اخیرا کشف شده، در این قالب نمی‌گنجد و تا قبل از اینکه این مورد را کشف کنیم، نمی‌توانستیم بپذیریم سیاه‌چاله‌ای با ابعاد بسیار بزرگتر از کهکشان اطرافش وجود داشته باشد».

اما چرا؟

دانشمندان می‌گویند که دلیل بزرگ بودن بیش از اندازه این سیاه‌چاله شاید این است که سریع‌تر از کهشکان اطرافش رشد کرده است یا اینکه رشد آن کهکشان زودتر از موعد متوقف شده است.

دانشمندان در حال حاضر در حال بررسی هستند تا مطمئن شوند آیا SAGE0536AGN فقط یک اتفاق است یا آنها با کلاس جدیدی از کهکشان‌ها روبه‌رو شده‌اند.

سیاه‌چاله و سیاه‌چاله کلان‌جرم چه هستند؟

سیاه‌چاله ناحیه‌ای از فضا-زمان است که جرم در آن فشرده شده است. وجود سیاه‌چاله‌ها در نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین پیش‌بینی می‌شود. این نظریه پیش‌بینی می‌کند که یک جرم به اندازه کافی فشرده می‌تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا-زمان و تشکیل سیاه‌چاله شود.

پیرامون سیاه‌چاله رویه‌ای ریاضی به نام افق رویداد تعریف می‌شود که هیچ چیزی پس از عبور از آن نمی‌تواند به بیرون برگردد و نقطه بدون بازگشت است.

صفت «سیاه» در نام سیاه‌چاله به این دلیل است که همه نوری که به افق رویداد آن راه می‌یابد را به دام می‌اندازد که این دقیقاً مانند مفهوم جسم سیاه در ترمودینامیک است.

مکانیک کوانتوم پیش‌بینی می‌کند که آفاق رویداد مانند یک جسم سیاه با دمای متناهی از خود تابش‌های گرمایی گسیل می‌کنند. این دما با جرم سیاه‌چاله نسبت وارونه دارد و از این روی مشاهده این تابش برای سیاهچاله‌های ستاره‌ای و بزرگتر دشوار است.

سیاه‌چاله کلان‌جرم نیز بزرگترین نوع سیاه‌چاله در کهکشان‌هاست که گمان می‌رود در مرکز تقریباً همه کهکشان‌ها از جمله کهکشان راه شیری با جرم ۳ میلیون جرم خورشیدی نیز یافت شود که دارای جرمی معادل صدها هزار تا چندین میلیارد برابر جرم خورشید هستند.

این سیاه‌چاله‌ها پر جرم‌ترین نوع سیاه چاله‌ها هستند و گرانش بسیار زیادی دارند که در جهان بی‌نظیر است.

گزارش: نسترن صائبی  – ana.ir

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *