سیگارهای الکترونیکی باعث آریتمی‌های قلبی می‌شوند

سیگار الکترونیک

سیگار الکترونیک

آیروسل‌هایی که سیگارهای الکترونیکی تولید می‌کنند، می‌توانند در مدل‌های حیوانی باعث ایجاد آریتمی‌های قلبی شوند.

این یافته نتیجه مطالعه‌ی جدیدی است که در دانشگاه لوئیزویل انجام شده و مجله‌ی Nature Communications آن‌را منتشر کرده است. در این مطالعه، مشخص شده است که مواد شیمیایی خاصی که در مایع سیگارهای الکترونیکی وجود دارند باعث اختلال در عملکردهای الکتریکی قلب می‌شوند و آریتمی را در پی دارند. این اثر می‌تواند باعث افزایش خطر انقباظ رشته‌های عصبی در دهلیز یا بطن قلب شده و ایست قلبی ناگهانی را در پی داشته باشد.

اثر سیگارهای الکترونیکی بر روی قلب می‌تواند ناشی از دو ماده‌ی موجود در مایع این نوع سیگارها باشد؛ «پروپیلن گلیکول عاری از نیکوتین و گلیسیرین گیاهی» و «مواد محتوی نیکوتین». دانشمندان این دو نوع مواد را مورد بررسی قرار داده‌اند.

بررسی‌های دانشمندان نشان داده است که حیوانات در معرض همه‌ی آیروسول‌های ناشی از سیگارهای الکترونیکی دچار کاهش نرخ ضربان قلب می‌شوند. از طرفی دیگر دود سیگارهای الکترونیکی که به وسیله‌ی نعناع طعم‌دار شده‌اند نیز باعث بروز آریتمی و دیگر مشکلات قلبی شده است. بنابراین اثر دود این سیگارها ارتباطی با طعم‌دار بودن مایع مورد استفاده در سیگار ندارد.

میزان استفاده از سیگارهای الکترونیکی روزبه‌روز در حال افزایش است. با این حال، متخصصین اذعان دارند که دود این نوع سیگارها نسبت به سیگارهای مرسوم دی‌اکسیدکربن، قطران و ترکیبات سرطان‌زای بیشتری دارد؛ زیرا مایع مورد استفاده در سیگارهای الکترونیکی به طور کامل نمی‌سوزد. از طرف دیگر آلدهیدها و ذرات مضر تولید شده در سیگارهای الکترونیکی نیز مشابه سیگارهای مرسوم است.

استفاده از سیگارهای الکترونیکی به افراد کمک می‌کند تا سیگارهای مرسوم را ترک کنند، ولی مضرات این نوع سیگارها و همچنین اعتیاد به آن نیز مشکلات دیگری ایجاد می‌کند. قبل از همه‌گیری کرونا، بیش از ۲۵ درصد دانش‌آموزان دبیرستانی و ۱۰ درصد دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه اول در آمریکا از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کردند.

مطالعه‌ی اخیر در کنار همه‌گیر شدن سیگارهای الکترونیکی تصریح می‌کند که مطالعات بیشتر و دقیق‌تری بر روی این نوع سیگارها انجام شود تا خطرات ناشی از آن‌ها به صورت دقیق مشخص شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *