شاید انرژی تاریک توهمی بیش نباشد!

نیروی جسم سیاه

در اوایل دهه ۹۰ میلادی دانشمندان به یقین رسیدند که نه تنها جهان در حال بزرگ تر شدن است بلکه نرخ این انبساط در حال شتاب گرفتن است.تا بحال برای توضیح این پدیده دانشمندان دست به دامن انرژی تاریک شده اند ولی اکنون مطالعات جدید احتمال توهم بودن این انرژی را بر می انگیزد.

توهمی که ممکن است توسط تغییر ساختار جهانمان به وجود آمده باشد.اگر انرژی تاریک یک خطای علمی باشد دلیلش تخمین ها در معادلات انشتین است که باعث یک اثر جانبی در محاسبات شده است.

انرژی تاریک اگر وجود داشته باشد ۶۸ درصد کل انرژی در جهان را تشکیل می دهد ولی با مقداری به اندازه ۱۰ به توان منفی ۲۷ کیلوگرم بر متر مربع ردیابی آن در آزمایشگاه بسیار دشوار خواهد بود. انرژی تاریک علاوه بر توضیح دادن شتاب انبساط جهان به توضیح دادن چرایی شکل جهان و الگوهای حرکت ماده در فضا نیز کمک میکند.

در اوایل قرن ۲۰ انشتین برای توضیح اینکه چرا ماده بجای جمع شدن بر اثر گرانش خود در فضا پخش می شود ثابت کیهانی را معرفی کرد.وقتی که ادوین هابل ثابت کرد که جهان فقط در حال مبارزه با کشش گرانش نیست بلکه در حال شتاب گرفتن نیز هست این ثابت به زباله دانی ریخته شد. با استفاده از معادلات انیشتین و نسبیت عام اکنون ما انرژی و ماده تاریک را یک توضیح برای چگونگی جهان در دست داریم.
ولی اکنون در مطالعه ای دانشمندان می گوید که تخمیناتی در معادلات انیشتین باعث نادیده گرفتن ساختار های بنیادی احتمالی در کیهان میشود.

مدل فعلی از جهان بر پایه ی معادلات انیشتین به ما می گوید دلیل انبساط کیهان انرژی تاریک است که نیروی بیشتر آن از گرانش ماده تاریک و معمولی باعث افزایش انبساط فضا است.اما با توجه به تحقیق جدید ساختار هایی در جهان وجود دارند که باعث به وجود آمدن حوزه هایی میشود که در هر کدام نرخ انبساط متفاوت است. مانند یک مینی-کیهان یا مینی بیگ بنگ.(این ساختار ها مانند حباب هایی از فضای خالی + کهکشان های دورشان است).

بر طبق مدل ریاضی که در ان اثر گرانش بر میلیون ها ذره بررسی شده است،این تیم توانست یک مدل از خوشه ای بودن ماده در اوایل جهان را بازسازی کند. این مدل شبیه ساختار های عظیم الجثه ی کهکشانی میباشد.این مدل و فرضیه با نسبیت عام تداخلی ندارد و در عین حال با فرضیات مستقلی شتاب کیهان بدون از یک انرژی منفی را توضیح می دهد.

اوایل امسال تحقییق در ژورنال ساینس منتشر شد که احتمال میداد انرژی تاریک به دلیل یک نوع کمبود و کسری وجود دارد، انگار که کیهان در نقطه ای از تکامل در حال چکه کردن انرژی است. گرچه این فرضیه ممکن است پایستگی انرژی را نقض کند، اما در عوض ممکن است که سرنخی از چگونگی ۶۸ درصد کیهان ما باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *