شغل پیشخدمت: همراهی با لبخند و خدمت به مشتریان

رستوران

پیشخدمت

آشنایی با شغل پیشخدمت و نظافت کننده خانه داری

پیشخدمت کسی است که در رستوران یا هتل و یا منازل شخصی افراد کار می کند. وظیفه اصلی پیشخدمت سرو غذا برای مشتریان و همچنین جمع کردن میز و کارهای نظافتی مربوط به محیط رستوران یا خانه است.

پیشخدمت ها باید ارتباط کلامی خوبی داشته باشند تا بتوانند در کار خود موفق بشوند.

پیشخدمت کیست؟

پیشخدمت همان طور که از نامش مشخص است وظیفه خدمت رسانی در محیط را بر عهده دارد. عمده فعالیت پیشخدمت ها مربوط به کارهای نظافتی و از آن مهم تر سرو غذا برای مهمانان است. اگر چه ممکن است تصور کنید که برای ورود به این شغل دانش و تخصص خاصی نیاز نیست اما در ادامه خواهیم فهمید که این شغل هم مانند بسیاری از مشاغل سختی ها و شرایط خاص خود را دارد.

 

اگرچه برای پیشخدمت شدن نیاز نیست دوره های آموزشی خاصی را بگذرانید یا اینکه رشته تحصیلی خاصی را دنبال کنید اما باید یکسری مهارت ها را در خود داشته باشید یا به وجود آورید که این مهارت ها هم شخصیتی و هم بدنی و کلامی هستند. شرح وظایف یک پیشخدمت گسترده است و عمدتا با مشتریان و افراد مختلفی در ارتباط است و باید بهترین نوع خدمت رسانی را به مشتریان ارائه کند.

 

شرح وظایف پیشخدمت

اگر شما هم علاقمند هستید که به طور موقت یا دائم شغل پیشخدمتی را انتخاب کنید لازم است ابتدا به خوبی با شرح وظایفی که دارید آشنا شوید. گاهی پیش می آید که با ندانستن وظایف و آشنا نبودن با آنچه باید انجام دهید کارتان را از دست می دهید.

 

پس در ادامه این وظایف را با هم می خوانیم:

• اولین وظیفه یک پیشخدمت خوش آمد گویی به مشتریان یا مهمانان است.

• بعد از اظهار ادب و احترام موظف است منو را در اختیار مشتریان بگذارد. در این حین می تواند در صورت درخواست مشتری راجع به منو و غذاها آن ها را راهنمایی کند و پیشنهادات خود را ارائه کند.

• ثبت سفارش و اعلام به بخش آشپزخانه برای آماده سازی

• سرو غذا سر میز مهمانان

• نظافت میز و برداشتن اقلام اضافی و غیر مرتبط از سر میز مشتری

• سوال پرسیدن از مشتری درباره اینکه آیا درخواست دیگری دارد یا خیر و در صورت درخواست مشتری رسیدگی به درخواست

• پس از سرو غذا پرسیدن نظر مشتریان درباره غذا و نحوه سرو و امکانات جانبی مجموعه

• حضور در محوطه رستوران یا اتاق پذیرایی تا اگر مشتری یا مهمان درخواستی داشت فورا به او دسترسی پیدا کند.

• انجام برخی از کارهای جانبی مانند شستن ظروف، پر کردن نمکدان ها یا جا ادویه ها، پر کردن یا تعویض چاشنی های روی میز و…

• مرتب سازی میز از جمله روشن کردن شمع، مرتب کردن و چیدن دستمال سفره یا اگر در مهمانی است چیدن میز و بشقاب ها و سایر لوازم روی میز.

• مرتب سازی منوهای رستورانی و در نهایت جارو کردن فضای رستوران یا اتاق سرو غذا و هتل

 

ویژگی های لازم برای پیشخدمت

هر شغلی نیاز به دانش، ویژگی های شخصیتی و فیزیکی خاصی دارد. پیشخدمت شدن به دانش آکادمیک نیاز ندارد اما برای ورود به این شغل باید سختی های آن را بدانید تا ببینید آیا این شغل مناسب روحیات و ویژگی های بدنی و فیزیکی شما هست یا خیر. در ادامه ما به تعدادی از مهم ترین این ویژگی ها اشاره کرده ایم تا بتواند یک راهنمای مناسب برای شما باشد.

 

• پیشخدمت باید به خوبی به خواسته های مشتریان گوش دهد. پس قدرت گوش دادن فعالانه یکی از مهم ترین ویژگی های شخصیتی آن ها است. او نباید میان صحبت مشتری بپرد و پس از اتمام صحبت او باید سخن بگوید. پس اگر فرد کم حوصله و عجولی هستید این شغل به درد شما نمی خورد.

 

• ارتباط کلامی قوی و قدرت کلام خوب. پیشخدمت کسی است که حتی از رئیس یک هتل یا رستوران بیشتر با مشتریان ارتباط دارد؛ پس باید به گونه ای با مشتری برخورد کند تا مشتری احساس رضایت کند و باز هم این محل را انتخاب کند.

 

• پیشخدمت ها باید خیلی سرپا باشند. این یکی از سختی های این شغل است. معمولا خیلی کم فرصت می کنند در جایی برای استراحت بنشینند؛ به ویژه در زمان هایی که رستوران شلوغ است. پس باید توانایی ساعت ها ایستادن بدون از دست دادن توانایی را داشته باشند. در تمام طول زمان روحیه آن ها باید حفظ شود و به گونه ای رفتار نکنند که مشتری معذب شود یا پی به خستگی و بی حالی آن ها ببرد.

 

• پیشخدمت باید فرد آرام و کم استرسی باشد. در محیط هایی مانند رستوران ها و مهمانی های بزرگ و در مجموع مکان هایی که افراد زیادی هستند همواره امکان درگیری های لفظی و کلامی با پیشخدمت ها وجود دارد؛ بنابراین پیشخدمت بدون اینکه عصبانی شود یا کنترل خود را از دست بدهد باید به مساله رسیدگی کند.

 

• مدیریت زمان به ویژه در زمان های شلوغ برای پیشخدمت ها بسیار ضروری است. گاهی پیش می آید که او مجبور است به تعداد زیادی سفارش رسیدگی کند. پس باید طوری زمانش را تقسیم کند که موجب نارضایتی هیچ یک از مشتریان نشود.

 

• از ویژگی های ظاهری برای پیشخدمت شدن هم یک ظاهر مرتب و تمیز است. هیچ کس از پیشخدمتی که پیش بند و لباس های کثیف، لکه دار و نامرتب دارد استقبال نمی کند و همین باعث می شود که در نهایت مشتری دیگر به آن مجموعه اعتماد نکند.

 

چگونه یک پیشخدمت خوب استخدام کنیم؟

در این قسمت می خواهیم کمی به کارفرمایان هم کمک کنیم تا بتوانند برای خود پیشخدمت هایی مناسب و کارآزموده انتخاب کنند. در ادامه چند راهکار برای کارفرمایان در نظر گرفته ایم که می تواند در انتخاب پرسنل خوب موثر باشد.

۱٫ موقع مصاحبه به طرز بیان و کلام آن ها توجه کنید. همیشه اولین برخوردها می تواند در شناخت شخصیت آن ها موثر باشد. اما با این حال مکالمه را ادامه دهید تا دقیقا متوجه شوید میزان صبوری، انعطاف پذیری و همچنین قدرت بیان فرد چگونه است.

 

۲٫ سعی کنید او را در موقعیت های فرضی قرار دهید و از او بخواهید نسبت به آن عکس العمل نشان دهد. می توانید خودتان به شکل فرضی یک نمایش اجرا کنید یا اینکه از او درباره موقعیت ها مختلف سوال کنید. مخصوصا درباره مشتریان عصبانی و ناراضی سعی کنید عکس العمل او را به خوبی بسنجید.

 

۳٫ سعی کنید با او تماس چشمی برقرار کنید ببینید مصاحبه شونده در برقراری تماس چشمی چگونه عمل می کند. آیا چشم خود را از شما می دزدد یا به خوبی ارتباط برقرار می کند. آیا موقع صحبت با شما حواسش جای دیگری است یا تمام حواس و چشمانش در ارتباط با شما است.

 

۴٫ پس از استخدام پرسنل حتما تاکید را بر روی آموزش در حین کار بگذارید. حتی اگر نیرویی را استخدام کرده اید که کاربلد و حرفه ای است باز هم سعی کنید مواردی را که خودتان مهم می دانید برای وی گوشرد کنید.

 

کلام پایانی

پیشخدمت کسی است که در مهمانی ها، رستوران ها، بارها و هتل ها به خدمت رسانی، سرو غذا و کمک به مشتریان و مهمانان می پردارد. او علاوه بر این در کارهای نظافتی هم مشارکت می کند. یکی از مهم ترین ویژگی های یک پیشخدمت خوب ارتباط خوب و موثر با مشتریان و صبوری و آرامش است. برای رسیدن به این شغل باید ارتباطات کلامی خود را گسترش داده و سعی کنید اطلاعات خود را درباره منوها و غذاها بالا ببرید تا بتوانید مشتری را راهنمایی کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *