شناخت علائم خرابی باتری خودرو و راه‌های آسان برای رفع آن‌ها

اشتباهات رایجی که به خودرو آسیب می زند

 

از چه راه هایی می توانید متوجه نقص در باتری خودرو خود شوید؟

در این مقاله به بررسی علائم خرابی باتری خودرو و راه‌های رفع مشکل آن پرداخته می‌شود. عدم روشن شدن ماشین و استارت ندادن آن ممکن است نشانه مشکل جدی باتری باشد و بررسی علائم خرابی می‌تواند به تشخیص صحیح و رفع مشکل کمک کند.

مهم ترین علائم نقص در باتری خودرو چیست؟

برای اینکه متوجه شوید که علت روشن نشدن خودروی شما به خاطر معیوب بودن باتری آن است و یا باید به دنبال علت دیگری باشید به مجموع علائم زیر که جزء مهم ترین علامت های خرابی باتری خودرو هستند، دقت کنید.

 

۱٫ خودرو شما علی رغم اینکه به خوبی استارت می خورد، روشن نمی شود

یکی از بدیهی ترین علائم خرابی موتور خودرو این است که علی رغم استارت خوردن، ماشین شما روشن نمی شود. البته در ۵ تا ۶ درصد مواقع ممکن است ایراد از استارتر باشد اما در ۹۰ درصد مواقع پس از بررسی متوجه خواهید شد که موتور ماشین دچار نقص شده.

 

برای اینکه متوجه شوید دلیل روشن نشدن ماشین چیست، می توانید از آمپرسنج استفاده کنید. اعداد درج شده در امپرسنج برحسب ولت نشان می دهند که برق موتور ماشین به اندازه است یا چند ولت کمتر از مقداری است که برای روشن شدن نیاز دارد.

 

اگر طبق این پیش بینی ها متوجه شدید که ایراد اصلی از کاهش برق موتور خودرو است، باید روش باتری به باتری کردن یا متصل کردن انواع کابل های اتصال ساز استفاده کنید. پس از روشن شدن ماشین، کابل ها را جدا کرده و حدود ۳۰ دقیقه صبر کنید تا آلترناتور یا دینام بتواند موتور خودرو را شارژ کند.

 

پس از اینکه به منزل و یا تعمیرگاه رسیدید مجددا ماشین را خاموش کرده و چند دقیقه صبر کنید سپس مجددا آن را روشن کنید. اگر خودرو شما به راحتی روشن شد یعنی مشکل کاهش برق موتور موقتا حل شده. دقت داشته باشید که ظرفیت شارژ موتور ماشین برای ۱ تا ۲ ساعت خواهد بود و برای رانندگی در مسافت های زیاد لازم است باتری به طور کامل شارژ شده و یا تعویض گردد.

 

۲٫ علاوه بر اینکه موتور خودرو استارت نمی خورد، چراغ پشت کیلومتر نیز روشن نمی شود

استارت نخوردن خودرو یکی از علامت های قطعی معیوب بودن باتری ماشین است؛ زیرا برق چراغ ها، برف پاک کن، استارت و ضبط ماشین به وسیله ی باتری تامین می شود. بنابراین زمانی که دینام و آلترنیتیو باتری کار نکند، خودرو روشن نمی شود. در این حالت احتمالا پس از باتری به باتری کردن موقتا ماشین شما روشن می شود اما مانند مورد قبلی برای حرکت در مسافت های طولانی لازم است باتری ماشین تعویض و یا شارژ شود.

 

۳٫ ماشین بعضی روزها به خوبی روشن می شود اما بعضی روزها خیر

مشکلات احتمالی که منجر به این نقص می شوند شامل موارد زیر است:

* آهکی و یا فرسوده شدن پیچ های باتری

* جدا شدن و یا اتصالی سیم ها

* هرز شدن و یا جدا شدن پیچ ها

* شل شدن ترمینال های باتری

 

مورد مهم و رایج دیگر خوردگی فلز داخل باتری خودرو است. مواردی مختلفی مانند رطوبت وجود دارند که باعث خوردگی و دشارژ شدن برق باتری می شوند. این مشکل اغلب زمانی خود را نشان می دهد که شما به مدت چند روز متوالی خودرو را روشن نکنید.

 

به همین دلیل در بعضی از مواقع مشاهده می کنید علی رغم اینکه به مدت چند روز بدون مشکل با خودرو خود رانندگی کرده اید، تنها بعد از چند روز استراحت دادن خودروی شما روشن نمی شود. برای بررسی باتری و تعمیر آن لازم است گام های زیر را دنبال کنید:

۱٫ قبل از هر چیز تمامی اتصالات کابل که به باتری متصل است را چک کنید. در اغلب موارد ایراد اصلی روشن نشدن ماشین از اتصالی و یا قطعی کابل ها است.

 

۲٫ ترمینال های باتری را بررسی کنید. اگر سیم هایی که از آن عبور کرده اند پوسیده شده و یا اتصالی کرده باشند باید با سیم های تازه جایگزین شوند.

مورد مهم دیگری که باید بررسی کنید این است که اتصال سیم ها باید سفت باشد. یعنی اگر حتی اگر مقدار کمی کشیده شده و یا شل شده باشد، جریان برق به خوبی برقرار نمی شود.

 

۳٫ به وسیله ی اتصال آمپر سنج و یا ولت سنج، میزان جریان برق ورودی به قسمت های مختلفی ماشین مانند: آلارم، دینام، چراغ ها و آلترنیتیو را بررسی کنید. چنانچه جریان عبوری برق صفر بود، لازم است برای شارژ مجدد باتری، خودرو را به تعمیرگاه ببرید.

 

۴٫ خودرو در هوای سرد استارت نمی خورد

در فصل زمستان به علت یخ زدن روغن خودرو و کاهش میزان تبخیر بنزین، قدرت باتری خودرو به نصف توان عادی آن کاهش می یابد. به همین دلیل گفته می شود که اگر در هنگام روشن شدن خودرو متوجه شدید در هنگام فشار دادن پدال گاز خودرو با صدای غیر عادی (صدای ضعیف) گاز می خورد و سرعت آن کمتر از روزهای دیگر است، جای نگرانی نیست.

 

البته بسیاری از خودرو ها دارای ماده ی ضد یخ هستند. به همین دلیل از نظر کارکرد نفاوتی با روزهای دیگر ندارند. کاهش عملکرد خودرو زمانی غیر طبیعی می شود که در هفته حداقل سه مرتبه با مشکل روشن نشدن خودرو مواجه شوید. در این حالت احتمالا باتری ماشین شما به اصطلاح خوابیده است. یعنی لازم است عملیات باتری به باتری را برای استارت خوردن خودرو انجام دهید.

 

۵٫ در ماه حداقل دو مرتبه عملیات باتری به باتری خودرو را انجام داده اید

باتری به باتری کردن خودرو در واقع مانند شوک دادن باعث روشن شدن موقت آن می شود. به هر حال مانند شوک دادن انسان اگر این کار در ماه چند مرتبه انجام شده باشد باید به فکر چاره ی جدی بود. مهم ترین دلایلی که باعث می شود مجبور شوید خودرو خود را باتری به باتری کنید موارد زیر است:

– قدیمی شدن باتری و کاهش عملکرد آن

– از کار افتادن پمپ خودرو

– عملکرد ناقص آلترنیتو

– روشن ماندن ماشین برای مدت طولانی

– روشن ماندن چراغ ماشین به علت باز ماندن درب

 

به هر حال به هر دلیل اگر مجبور شدید که در ماه حداقل دو مرتبه خودرو خود را باتری به باتری کنید، برای جلوگیری از آسیب بیشتر هر چه زودتر نسبت به تعویض باتری اقدام کنید.

 

آشنایی با روش باتری به باتری کردن اتومبیل

عملیات باتری به باتری کردن اتومبیل کار نسبتا تخصصی است. به همین دلیل توصیه می کنیم حدالامکان این کار را به متخصصان امداد خودرو بسپارید. اگر به هر دلیل مجبور شدید این کار را خودتان انجام دهید موارد زیر را به ترتیب دنبال کنید:

۱- برای شروع عملیات باتری به باتری ماشین سالم را روبروی ماشین تعمیری پارک کنید به طوری که سیم اتصال به خوبی بتواند به هر دو باتری متصل شود (تقریبا با فاصله ی ۵۰ سانتی متر).

 

۲- هر دو ماشین را به حالت ترمز پارک دراورده و کلیه ی تجهیزات برقی خودرو مانند: ضبط، فن، چراغ، بخاری و رادیو را خاموش کنید.

 

۳- کابل ها و گیره های قرمز و مشکی را برای اتصال آماده کنید. دقت داشته باشید که دو سر این گیره ها به یکدیگر اتصال پیدا نکنند.

 

۴- برای شروع باری به باتری در کاپوت را بالا زده و باتری ماشین ها و قسمت ترمینال آنها را با رنگ قرمز و مشکی مشخص شده) پیدا کنید.

 

۵- پس از اطمینان از سولفاته نبودن ترمینال ها گیره ی قرمز را به ترمینال دارای پایانه ی مثبت (باتری دارای مشکل) و گیره ی مشکی را به پایانه ی منفی (قسمت فلزی رنگ نشده) متصل کنید.

 

۶- در این مرحله ماشین سالم را روشن کنید و بعد از چند دقیقه تلاش کنید که خودرو دارای باتری معیوب را روشن کنید.

 

۷- برای قطع اتصالات ابتدا گیره ی مشکی را جدا کرده و کنار بگذارید سپس گیره ی قرمز را جدا کنید و دور از گیره ی مشکی قرار دهید.

 

در نهایت توصیه می کنیم برای جلوگیری از آسیب بیشتر و خاموش شدن ناگهانی خودرو نسبت به زمان چکاپ خودرو خود دقت لازم را داشته باشید و در زمان آسیب از راهنمایی های تیم متخصص امداد خودرو استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *