صدایی که تومورها را درمان می‌کند!

تومور

دانشمندان دانشگاه میشیگان توانسته‌اند یک تکنولوژی غیرتهاجمی صوتی توسعه دهند که می‌توان به کمک آن تومورهای موجود در کبد موش‌ها را از بین برد. دانشمندان به کمک این تکنولوژی سلول‌های سرطانی را از بین برده‌اند و همچنین سیستم ایمنی بدن موش را تحریک کرده‌اند تا از تکثیر مجدد سلول‌های سرطانی جلوگیری کند. بهبود این روش می‌تواند منجر به استفاده از صوت جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی در بدن انسان شود.

در این مطالعه، دانشمندان دریافته‌اند که اگر بتوانند ۵۰ تا ۷۰ درصد حجم تومور موجود در کبد موش‌ها را از بین ببرند، سیستم ایمنی بدن موش‌ها می‌تواند بقیه‌ی تومور را از بین ببرد. با این روش، در ۸۰ درصد موارد امکان سرایت سرطان به دیگر اندام‌ها نیز از بین می‌رود.

در این روش درمانی، امواج فراصوتی به صورت غیرتهاجمی بر روی بافت‌های هدف متمرکز می‌شود تا به صورت مکانیکی با دقت میلی‌متری بتواند هدف را از بین ببرد. در حال حاضر، آزمایش‌های بالینی این روش در آمریکا و اروپا بر روی انسان‌ها در حال انجام است.

در بسیاری از موارد نمی‌توان همه‌ی تومور را در معرض امواج فراصوت قرار داد، زیرا ممکن است محل قرارگیری آن‌ها در دسترس نباشد و یا پیشروی آن‌ها به شکلی باشد که نابودی مکانیکی آن‌ها غیرممکن شود. در مطالعه‌ی جدیدی که دانشمندان بر روی موش‌ها انجام داده‌اند، تنها بخشی از تومور در معرض امواج فراصوتی قرار داده شده و بقیه‌ی تومور به سیستم ایمنی بدن موش سپرده شده است. نتایج به‌دست آمده بسیار امیدوارکننده بوده است. محققین اعتقاد دارند که انجام مطالعات بالینی به کمک این روش می‌تواند آن‌را برای استفاده در انسان‌ها بهینه کند.

در حال حاضر، سرطان کبد جزء ۱۰ دلیل اصلی مرگ در جهان و در آمریکا است و علی‌رغم پیشرفت‌های زیادی که در درمان این نوع سرطان انجام شده، باز هم نرخ زنده ماندن مبتلایان به این سرطان در اغلب موارد زیر ۵ سال پس از تشخیص است. در بسیاری از موارد، سرطان کبد به دیگر اندام‌های بدن گسترش می‌یابد و امکان زنده ماندن بیمار را کاهش می‌دهد. در این مطالعه مشخص شده است که استفاده از روش نابودی مکانیکی تومور امکان گسترش آن به دیگر اندام‌ها را کاهش می‌دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *