صدها نوع درخت اروپایی در معرض خطر انقراض قرار دارند

جنگلِ های نفرین شده

طبق آخرین ارزیابی ها بیش از ۴۰۰ گونه درخت بومی اروپا در معرض خطر انقرار قرار دارند. این فهرست را انجمن بین المللی حفاظت از طبیعت (آی یو سی ان) تهیه کرده است.

حدود نیمی از این درختان با خطر ناپدید شدن از صحنه طبیعت (خطر شدید انقراض) روبرو هستند که از جمله آنها نوعی شاه بلوط (کانکرز) است که در معرض حمله بید و بیماری قرار داشته است.

کریگ هیلتون-تیلور سرپرت واحد “فهرست سرخ آی یو سی ان” این یافته ها را یک “زنگ خطر” توصیف می کند.

او می گوید: “درختان برای حیات در زمین اهمیت اساسی دارند و درختان اروپایی با همه تنوع خود یک منبع مهم غذایی و سرپناهی برای گونه های بی شمار جانوری مثل پرندگان و سنجاب ها هستند و یک نقش مهم اقتصادی ایفا می کنند.”

قبلا موقعیت بیشتر گونه های جانوری اروپا از نظر حفاظت زیستی ارزیابی شده است.

کارشناسان اکنون درحال روی آوردن به بررسی وضعیت گیاهان هستند که با ارزیابی کلیه ۴۵۴ گونه درخت بومی قاره اروپا همراه بوده است.

این گزارش می گوید:

  • ۴۲ درصد این گیاهان با تهدید انقراض روبرو هستند که وضعیت آنها از آسیب پذیر تا به شدت در معرض خطر متفاوت است
  • در میان درختان منحصر به فرد بومی اروپا – آنهایی که در هیچ کجای دیگر زمین یافت نمی شوند – ۵۸ درصد در معرض خطر هستند

گونه هایی که موقعیت آنها برجسته شده شامل نوعی شاه بلوط (کانکرز) و بیشتر انواع تقریبا ۲۰۰ گونه از خانواده ای است که “زبان گنجشک کوهی” جزو آنهاست.

این گزارش طیف گسترده ای از تهدیدها از جمله آفات و بیماری ها، رقابت با گیاهان مهاجم، جنگل زدایی، تغییر کاربردی زمین و آتش سوزی های جنگی را شناسایی می کند.

دکتر استیون باکمن متخصص حفاظت از محیط زیست در “باغ گیاهشناسی سلطنتی، کیو” که در تهیه این گزارش نقش نداشته گفت که درختان نقشی حیاتی در استمرار و بهبود زندگی ما دارند.

او می گوید: “این گزارش شکاف مهمی را در دانش ما درباره تهدیدهایی که متوجه درختان اروپایی است پر می کند، اما نتایج به طور نگران کننده ای نشان دهنده خطر بالای انقراض است که اقدامات حفاظتی فوری و موثر در همه سطوح را لازم می آورد.”

یک گزارش دیگر این گروه نتیجه گیری کرد که تقریبا نیمی از کلیه انواع درختچه های اروپا در معرض خطر انقراض هستند که ناشی از کاهش سطح و نابودی نواحی بکر طبیعی و همچنین فعالیت زراعی، وجود گونه های مهاجم و تغییرات اقلیمی است.

لوک باس مدیر دفتر منطقه ای شاخه اروپایی “آی یو سی ان” گفت که فعالیت های انسانی عامل افت جمعیت درختان در سراسر اروپاست.

تحقیقات بیشتر درباره تاثیر تغییرات اقلیمی بر وضعیت درختان از توصیه های این گزارش هاست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *