طرز تهیه کوفته تبریزی اصل-نکات پخت کوفته تبریزی

کوفته تبریزی

مدتی پیش کوفته تبریزی اصل، دستپخت یک خانم هنرمند تبریزی رو قسمت شد و امتحان کردیم مزه ش و کیفیتش عالی بود.

طرز تهیه کوفته تبریزی اصیل رو از ایشون به همراه تمام فوت هاش گرفتیم که برای شما آموزشش رو قرار میدم.

مواد لازم:

گوشت چرخ کرده: ۲ پیمانه

برنج: ۱ پیمانه

لپه: ۱ پیمانه:

تخم مرغ : ۲ عدد

سبزی معطر: نصف لیوان

پیاز رنده شده: ۱ عدد

پیاز سرخ شده: ۲ عدد

زرشک و گردو: به مقدار لازم

رب : ۲ قاشق

نمک، فلفل و ادویه: به مقدار لازم

طرز تهیه کوفته تبریزی مجلسی:

تهیه کوفته تبریزی برای ۴ نفر با این میزان مواد اندازه ست. برای شروع سس کوفته رو آماده می کنیم. دو قاشق از پیازهایی رو که خوب سرخ و کریسپی شدن در قابلمه ای که قراره کوفته ها در آن قرار بگیرن ریخته و به همراه ۲ قاشق رب کمی نمک، فلفل و کاری خوب سرخ می کنیم و ۳ لیوان آب بهش اضافه کرده و اجازه میدیم جوش بیاد.

برای مواد کوفته تبریزی، برنج و لپه باید نیم پز بشن پس هر کدوم رو جداگانه می پزیم و آبکش می کنیم و بعد با هم دو بار چرخشون می کنیم یا در بلندر میکسشون می کنیم.

در ادامه گوشت چرخ کرده رو که باید ترکیب گوسفندی و گوساله باشه به مواد اضافه می کنیم، سبزی معطر، پیاز رنده شده و تخم مرغ ها هم به مواد قبلی اضافه و به خوبی با هم ورز داده میشن.

در حین کار نمک و ادویه ها رو اضافه می کنیم.

یکی از اساسی ترین نکات پخت کوفته تبریزی که باعث جلوگیری از وا رفتن کوفته میشه ورز دادن اون هستش پس کوفته باید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه خوب ورز داده بشه.

بعد از ورز دادن، مواد کوفته باید چسبنده باشه درست مثل کوبیده، پس اگر دیدین انسجام لازم رو نداره ۲ قاشق آرد نخودچی رو به مواد اضافه و مخلوط کنین.

برای داخل کوفته میشه از ترکیپ پیاز داغ زرشک و گردو یا آلوبخارا استفاده کرد.

بعد از به جوش اومدن سس کوفته ، کوفته هارو به این شکل آماده می کنیم. دسستتون رو کمی خیس کنین و مقداری از مواد کوفته رو برداشته و بهش شکل بدین، داخلش رو کمی گود کنین و گردو یا آلو بذارین روش هم از ترکیب زرشک و پیاز داغ بریزین و روی این مواد رو بپوشونین و به شکل پرتقال گردش کنین کوفته رو تو دستتون.

به همین ترتیب کوفته ها رو شکل بدین و خیلی آروم در سس در حال جوش بندازین، در این قسمت حرارت اجاق باید متوسط رو به زیاد باشه تا کوفته خودش رو بگیره خوب.

تا ۲۰ دقیقه اول حرارت باید همینطور زیاد باشه ، بعد از این مدت به آرامی کمی کوفته ها رو جا به جا کنین و بعد هم کمی شعله رو کم کنین تا کوفته مغز پخت بشه و سسش غلیظ بشه اگر کوفته رو با سس بیشتر میخواین میتونین الان درب قابلمه رو بذارین تا آبش تبخیر نشه.

بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کوفته ها آماده ست.

نکات پخت کوفته تبریزی:

  1. همینطور که گفتم ورز دادن مواد کوفته در وا نرفتن اون خیلی مهمه، هر چی بیشتر ورز بدین احتمال وا نرفتنش بیشتر هم میشه.
  2. خیلی مهمه که وقتی کوفته ها رو در قابلمه قرار میدین سسش در حال جوش و حرارت زیاد باشه، در غیر این صورت مواد خودش رو نمیگیره و وا میره.
  3. درب قابلمه رو در ۲۰ دقیقه اول پخت نذارین.
  4. سبزی کوفته شامل تره، ترخون، مرزه، جعفری و سبزیجات معطر دیگه در صورت تمایل هستش.
  5. اگر دوست دارین در مواد سس کوفته یک قاشق زرشک هم بریزین، اصلن غذا هر چی ترش تر خوشمزه تر! من چند برگ ترخون و مرزه ، یک قاشق زرشک و یکم غوره در مواد سس هم بنا به سلیقه خودم ریختم.
  6. کوفته تبریزی اندازه ش از پرتقال های متوسط هم بزرگ تره، برای اینکه کوفته هاتون به یک اندازه بشه همون اول مواد رو به ۴ قسمت تقسیم کنین. کوفته های من اندازشون متوسط هستش.
  7. یکی دیگه از مهم ترین نکات پخت کوفته تبریزی اندازه مواد هستش، میزان گوشت در کوفته باید برابر اندازه برنج و لپه باشه. برای هر یک پیمانه برنج ۲ عدد تخم مرغ لازمه. و دو برابر اون گوشت.
  8. گوشت چرخ کرده خیلی نباید چرب باشه برای همین ترکیب گوسفند و گوساله رو گفتم چون اگر چرب باشه باعث وا رفتنش میشه.
  9. در صورت تمایل می تونین از تخم بلدرچین پخته هم برای مواد میانیتون استفاده کنین.
  10. اگر لپه شما دیر پز هستش نیازه از قبل چند ساعت خیس کنین.
  11. به این دلیل که مواد نیم پز شدن و خوب چرخ شدن زمان پخت کاهش پیدا میکنه و بعد از ۴۰ دقیقه کامل جا میفته. بسته به میزان پخت اولیه برنج و لپه زمان پخت ممکنه بیشتر یا کمتر بشه.
  12. خود تبریزی ها نصف میزان برنج و لپه رو چرخ میکنن و میزان باقی مانده رو به همون شکل زنده در مواد میریزن که من هم همین کارو کردم.
  13. این کوفته به هیچ وجه بوی تخم مرغ نمیده، اما اگر میخواین مطمئن بشین بو نده تخم مرغ ها رو جدا در یک ظرف به مدت یک دقیقه با کمی نمک و فلفل سیاه بزنین و بعد به مواد کوفته اضافه کنین.

نکاتی رو که برای پخت یک کوفته تبریزی اصیل لازم بود ذکر شد، ممنون میشم شما هم تجربه هاتون رو با خوانندگان اینفو در میون بذارین.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *