علت خواب الودگی زیاد

 

مقابله با خستگی مزمن

خواب آلودگی

علت خواب الودگی زیاد

چه چیزی باعث خواب آلودگی می‌شود علت خواب آلودگی موارد مختلفی می‌تواند باشد:

پروازهای طولانی، کارهایی که زمان انجام دادن‌شان ریتم طبیعی خواب را بر هم می‌زنند، یا فعالیت‌هایی مثل رانندگی طولانی. در حالی که بسیاری از ما خواب کامل را از خود دریغ می‌کنیم، برخی مشکلات دیگری حین خواب دارند.

از جمله گرفتگی تنفسی حین خواب، سندروم پای بی‌قرار و حملات خواب. افرادی که در قبرستان کار می‌کنند یا شغل‌شان اقتضا می‌کند تغییر شیفت دهند، دچار بی‌نظمی خواب می‌شوند. این اتفاق به دلیل خواب آلودگی شدید در هنگام شب و ناتوانی آن‌ها در داشتن خواب مناسب در روشنایی روز رخ می‌دهد.

بیش‌تر بزرگ‌سالان به ۷ تا ۸ ساعت خواب در شب احتیاج دارند. در حالی که برخی بیش‌تر یا کم‌تر از این مقدار نیاز دارند تا بدن آن‌ها به درستی استراحت کند.

شیوز می‌گوید: «مشکلات خواب، خواب ناکافی و خواب بی‌کیفیت می‌تواند پیامدهای بدی به دنبال داشته باشد. نداشتن خواب مناسب و کافی با مشکلات بزرگ سلامتی دوره‌ی ما ارتباط تنگاتنگی دارد. مشکلاتی از قبیل افزایش فشار خون، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت، اضافه وزن و دیوانگی

اگر چشمان‌تان به اندازه‌ی کافی بسته است اما احساس خواب آلودگی می‌کنید، احتمالا دچار اختلالات خواب هستید.

اختلالات خواب شامل عدم توانایی فرد در به خواب رفتن یا ادامه‌ی خواب و یا رفتارهای عجیب حین خواب است، مانند راه رفتن در خواب. بعضی دیگر از اختلالات خواب لحظه‌ای هستند مانند حملات خواب.

در حملات خواب فرد به‌ طور غیر قابل کنترلی در طول روز به خواب می‌رود. وقتی بیماران به کلینیک خواب داویلا مراجعه می‌کنند، او در ابتدا می‌خواهد به این نکته پی ببرد که مشکل فرد کمیت خواب است یا کیفیت آن.

او می‌گوید: «اولین سؤالی که پزشکان در مورد خواب‌شان می‌پرسند این است که آیا آن‌ها خواب کافی دارند؟ آیا به طور کامل در خواب باقی می‌مانند؟ این سؤال مهمی است. چون ما باور داریم بسیاری از مردم این مشکل را دارند. آن‌ها به‌طور جزئی یا متناوب و بعضی اوقات، کم‌خوابی مزمن دارند». داویلا اگر اطمینان حاصل کند مشکل مراجعین کمیت خواب نیست، به سراغ کیفیت آن می‌رود تا ببیند آیا اختلال خواب در کار است؟

همیشه دلیل خواب‌آلوده بودن و خستگی، کمبود خواب یا کار زیاد نیست. دلایل بسیاری وجود دارد که می‌تواند سبب شود شما همیشه احساس خستگی کنید.

مطالعات نشان می‌دهند افرادی که بیش از حد می‌خوابند یعنی بیش از ۹ ساعت خواب شبانه دارند نسبت به سایر افراد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت و عارضه چاقی قرار دارند.

علت خواب الودگی زیاد خواب نیازی طبیعی است و هر انسان روزانه به ۶ ساعت خواب مفید نیاز دارد.وقتی خواب از این میزان افزایش یابد انسان به بیماری خواب آلودگی دچار می شود. آمارها نشان می دهند ۶/۱ درصد از مردم جهان از بیماری خواب رنج می برند و این میزان رو به افزایش است.

۴ دلیل خستگی و خواب آلودگی:

 عفونت‌ ها:

گرچه عفونت‌ ها علایم ظاهری بسیاری دارند اما گاهی ممکن است عفونتی در بدن شما در حال گسترش باشد بدون آن که شما متوجه آن باشید یا پزشک تشخیص داده باشد. مثلا در بیماری مربوط به سیستم ایمنی، عفونت ممکن است خود را به شکل خستگی شدید بروز دهد.

 آلرژی ها:

جالب است بدانید هیستامین و دیگر ترکیب ‌های شیمیایی که بدن برای مقابله با آلرژی ترشح می‌ کند، خواب آور هستند.از سوی دیگر سرفه، عطسه ی ناشی از بوییدن یک گل یا التهاب دستگاه تنفسی به دلیل ورود هاگ ‌ها به درون بینی سبب بی ‌خوابی می ‌شود.

 کم ‌خونی:

اصلی‌ ترین کار گلبول‌ های قرمز رساندن اکسیژن از ریه‌ ها به دیگر ارگان ‌ها است. وقتی فردی دچار کمبود گلبول قرمز می ‌شود یا اختلالی در عملکرد گلبول‌ ها پیش می ‌آید فرد دچار کم ‌خونی شده و در ضمن به قدری احساس خستگی می ‌کند که از انجام کارهای معمول روزمره برنمی ‌آید.

به‌ هم ریختگی هومورنی:

در زنان، کاهش هورمون استروژن در اغلب موارد می ‌تواند سبب کاهش وزن و خستگی، اشتیاق شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *