غده صنوبری و ۵ عملکرد مهم آن

دکتر میکیو کاکو

مغز

غده صنوبری چیست؟

غده صنوبری غده ای کوچک و نخودی شکل در مغز است. عملکرد آن به طور کامل درک نشده است. محققان می دانند که برخی از هورمون ها از جمله ملاتونین را تولید و تنظیم می کند.

 

ملاتونین بیشتر به خاطر نقشی که در تنظیم الگوهای خواب ایفا می کند شناخته شده است. به الگوهای خواب، ریتم شبانه روزی نیز می گویند.

 

غده صنوبری همچنین در تنظیم سطح هورمون زنانه نقش دارد و ممکن است بر باروری و چرخه قاعدگی تأثیر بگذارد. این تا حدی به دلیل ملاتونین تولید و دفع شده توسط غده صنوبری است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که ملاتونین همچنین ممکن است به محافظت در برابر مشکلات قلبی عروقی مانند آترواسکلروز و فشار خون بالا کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری باید در مورد عملکردهای بالقوه ملاتونین انجام شود.

 

۱-غده صنوبری و ملاتونین

 

ارتباط غده صنوبری و چشم سوم

اگر اختلال خواب دارید، می تواند نشانه ای از این باشد که غده صنوبری شما مقدار مناسب ملاتونین را تولید نمی کند. برخی از پزشکان جایگزین بر این باورند که می‌توانید غده صنوبری خود را سم زدایی و فعال کنید تا خواب را بهبود بخشید و چشم سوم خود را باز کنید. اگرچه هیچ تحقیق علمی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

 

یکی از راه های کنترل ملاتونین در بدن استفاده از مکمل های ملاتونین است. اینها معمولاً باعث می شوند که شما احساس خستگی کنید. اگر به منطقه زمانی دیگری سفر کرده اید یا در شیفت شب کار می کنید، ممکن است به شما کمک کنند ریتم شبانه روزی خود را دوباره تنظیم کنید. مکمل ها همچنین ممکن است به شما کمک کنند سریعتر بخوابید.

 

برای اکثر افراد، مکمل‌های ملاتونین با دوز کم برای استفاده کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت بی‌خطر هستند. به طور معمول، دوزها از ۰٫۲ میلی گرم (میلی گرم) تا ۲۰ میلی گرم متغیر است، اما دوز مناسب بین افراد متفاوت است. با یک پزشک صحبت کنید تا ببینید آیا ملاتونین برای شما مناسب است یا خیر و بدانید کدام دوز بهترین است.

 

مکمل های ملاتونین ممکن است عوارض جانبی زیر را ایجاد کنند:

خواب آلودگی و خواب آلودگی

گیجی در صبح

رویاهای شدید و واضح

افزایش جزئی فشار خون

کاهش جزئی دمای بدن

اضطراب

گیجی

اگر باردار هستید، سعی می کنید باردار شوید یا در حال شیردهی هستید، قبل از استفاده از مکمل های ملاتونین با پزشک خود صحبت کنید. علاوه بر این، ملاتونین ممکن است با داروها و گروه‌های دارویی زیر تداخل داشته باشد:

 

فلووکسامین (لووکس)

نیفدیپین (Adalat CC)

قرص های ضد بارداری

رقیق کننده های خون که به عنوان ضد انعقاد نیز شناخته می شوند

داروهای دیابت که قند خون را کاهش می دهند

سرکوب کننده های ایمنی، که فعالیت سیستم ایمنی را کاهش می دهند

۲-غده صنوبری و سلامت قلب و عروق

 

تاثیر ملاتونین برا عروق و قلب

یک منبع مورد اعتماد در سال ۲۰۱۶ به تحقیقات گذشته در مورد ارتباط بین ملاتونین و سلامت قلب و عروق پرداخت. محققان شواهدی دریافت کردند که ملاتونین تولید شده توسط غده صنوبری می تواند تأثیر مثبتی بر قلب و فشار خون شما داشته باشد. آنها به این نتیجه رسیدند که ملاتونین ممکن است برای درمان بیماری های قلبی عروقی استفاده شود، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.

 

۳-غده صنوبری و هورمون های زنانه

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد قرار گرفتن در معرض نور و سطوح ملاتونین مربوطه ممکن است بر چرخه قاعدگی زنان تأثیر بگذارد. کاهش مقادیر ملاتونین نیز ممکن است در ایجاد چرخه های قاعدگی نامنظم نقش داشته باشد. مطالعات محدود و اغلب دارای تاریخ هستند، بنابراین تحقیقات جدیدتری مورد نیاز است.

 

۴٫ غده صنوبری و تثبیت خلق و خو

اندازه غده صنوبری شما ممکن است نشان دهنده خطر ابتلا به برخی اختلالات خلقی باشد. یک مطالعه منبع معتبر نشان می دهد که حجم کمتر غده صنوبری ممکن است خطر ابتلا به اسکیزوفرنی و سایر اختلالات خلقی را افزایش دهد. تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اثر حجم غده صنوبری بر اختلالات خلقی مورد نیاز است.

 

۵-غده صنوبری و سرطان

برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است بین اختلال در عملکرد غده صنوبری و خطر ابتلا به سرطان ارتباط وجود داشته باشد. یک مطالعه اخیر منبع معتبر روی موش‌ها شواهدی را نشان داد که کاهش عملکرد غده صنوبری از طریق قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور منجر به آسیب سلولی و افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شود.

 

مطالعه دیگری منبع معتبر شواهدی پیدا کرد که نشان می‌دهد، وقتی ملاتونین با درمان‌های سنتی استفاده می‌شود، ممکن است چشم‌انداز افراد مبتلا به سرطان را بهبود بخشد. این ممکن است به ویژه در افرادی که تومورهای پیشرفته تری دارند صادق باشد.

 

تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود ملاتونین چگونه بر تولید و مسدود کردن تومورها تأثیر می گذارد. همچنین مشخص نیست که چه دوزی ممکن است به عنوان یک درمان مکمل مناسب باشد.

 

اختلال در عملکرد غده صنوبری

اگر غده صنوبری آسیب دیده باشد، می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود که می تواند بر سایر سیستم های بدن شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر غده صنوبری آسیب دیده باشد، الگوی خواب اغلب مختل می شود.

این می تواند در اختلالاتی مانند جت لگ و بی خوابی ظاهر شود. علاوه بر این، از آنجایی که ملاتونین با هورمون‌های زنانه تعامل دارد، عوارض ممکن است بر چرخه قاعدگی و باروری تأثیر بگذارد.

 

اگر غده صنوبری آسیب دیده باشد، می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود که می تواند بر سایر سیستم های بدن شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، اگر غده صنوبری آسیب دیده باشد، الگوی خواب اغلب مختل می شود. این می تواند در اختلالاتی مانند جت لگ و بی خوابی ظاهر شود. علاوه بر این، از آنجایی که ملاتونین با هورمون‌های زنانه تعامل دارد، عوارض ممکن است بر چرخه قاعدگی و باروری تأثیر بگذارد.

 

غده صنوبری در نزدیکی بسیاری از ساختارهای مهم دیگر قرار دارد و به شدت با خون و مایعات دیگر تعامل دارد. اگر تومور غده صنوبری ایجاد شود، ممکن است بر بسیاری از چیزهای دیگر در بدن شما تأثیر بگذارد. برخی از علائم اولیه تومور عبارتند از:

 

تشنج

اختلال در حافظه

سردرد

حالت تهوع

آسیب در بینایی و سایر حواس

اگر اختلال خواب دارید، یا اگر می خواهید در مورد مصرف مکمل های ملاتونین بیشتر بدانید، با پزشک خود صحبت کنید.

چشم انداز

تاثیر ملاتونین بر خواب

تاثیر ملاتونین تولید شده توسط پینه آل بر خواب

محققان هنوز غده صنوبری و ملاتونین را به طور کامل درک نکرده اند. ما می دانیم که ملاتونین در تنظیم الگوهای خواب با چرخه های روز و شب نقش دارد. تحقیقات دیگر نشان می دهد که از راه های دیگری مانند تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کند.

 

مکمل‌های ملاتونین ممکن است در مدیریت اختلالات خواب، مانند جت لگ، و کمک به به خواب رفتن مفید باشند. به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از ملاتونین با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر داروهای خاصی مصرف می کنید.

 

تحقیقات خیلی خوبی در مورد اینکه مشکلات غده صنوبری چگونه به نظر می رسند وجود ندارد. به ندرت، ممکن است تومورهای غده صنوبری وجود داشته باشد. با این حال، به نظر می رسد که علائم اصلی به جای تغییرات در تولید هورمون، ناشی از فشاری است که این تومورها ایجاد می کنند. افراد همچنین می توانند کلسیفیکاسیون دریافت کنند، که ممکن است به انواع خاصی از زوال عقل در افراد مسن کمک کند. در کودکان، کلسیفیکاسیون اندام های جنسی و اسکلت را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

نکاتی برای خواب بهتر

اگر به دنبال خواب بهتر در شب هستید، چندین روش وجود دارد که می توانید برای بهبود کیفیت خواب خود از آنها استفاده کنید.

زودتر برو بخواب هر شب ۷ تا ۸ ساعت بخوابید. اگر می‌دانید که مدتی طول می‌کشد تا بخوابید، زودتر و قبل از اینکه بخواهید بخوابید به رختخواب بروید. در نظر بگیرید که یک زنگ هشدار تنظیم کنید تا به شما یادآوری کند که تا زمان مشخصی برای خواب آماده شوید.

به طور منظم در زمان مناسب ورزش کنید. ورزش منظم به کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب کمک می کند. حتی ۱۵ دقیقه پیاده روی با سرعت تند می تواند تفاوت ایجاد کند. با این حال از ورزش کردن خیلی نزدیک به زمان خواب خودداری کنید. در عوض، تمرین خود را طوری برنامه ریزی کنید که حداقل چند ساعت بین ورزش و زمان خواب فاصله داشته باشید.

یوگا و مدیتیشن را امتحان کنید. هم یوگا و هم مدیتیشن می توانند به شما کمک کنند تا قبل از خواب استرس را از بین ببرید.

اگر افکار تند و تیز شما را بیدار نگه می دارند، در نظر داشته باشید که احساسات خود را در یک دفترچه یادداشت کنید. در حالی که ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، این ممکن است در واقع باعث شود شما احساس راحتی بیشتری کنید.

سیگار نکشید. نیکوتین که در تنباکو یافت می شود یک محرک است. استفاده از تنباکو می تواند خواب را سخت تر کند. همچنین افراد سیگاری پس از بیدار شدن از خواب بیشتر احساس خستگی می کنند.

درمان شناختی رفتاری را در نظر بگیرید. این شامل مراجعه به یک درمانگر خبره و ارزیابی خواب است. همچنین ممکن است نیاز داشته باشید که یک دفتر خاطرات خواب داشته باشید و آیین های قبل از خواب خود را اصلاح کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *